به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مرور مهمترین اقدامات انجام شده در این معاونت پرداخت و با اشاره به طرح خشونتزدایی از مدارس ابتدایی، اظهار کرد: وزیر یک بسته همه جانبه تحولی از هر معاونت خواسته است و مقرر شد ما این طرح را نیز در قالب بسته تحولی که حرکت از حافظه محوری به مهارت محوری و تربیت تمام ساحتی است را ارائه کنیم. فراهم کردن محیط امن برای دانشآموزان با این بسته و خشونت زدایی دنبال میشود.
وی افزود: ارتقای مدیریت آموزشگاهی، روشهای نوین تربیتی، تقویت فعالیتهای علمی و پژوهشی و صلاحیتهای حرفهای و علمی معلمان، توسعه عدالت آموزشی و افزایش نرخ پوشش تحصیلی از دیگر اقدامات است.
جدیدترین آمار ترک تحصیل دانشآموزان
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: نرخ خالص ثبت نام به ۹۸.۱۸ درصد در سال ۹۸ رسیده است و توانستیم از سال ۹۲ تا ۹۸ تعداد ۲۱۳ هزار و ۲۰۵ کودک تارک تحصیل را شناسایی کرده و به مدرسه بازگردانیم و نرخ ترک تحصیل را به ۱.۱۱ رساندهایم.
ابلاغ تخصیص سهمیه بنزین به راهبران
وی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد راهبران آموزشی که به عنوان سفیران کیفیت کار میکنند نیز انجام شده است گفت: ۲۸۷۸ راهبر آموزشی در سال جاری داریم و تصویب پست راهبران آموزشی در اداره امور استخدامی بود و سهمیه بنزین را برای سرکشی راهبران به مدارس گرفتیم که دو روز گذشته با پیگیری وزیر انجام و ابلاغ شد.
حکیم زاده در مورد ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان و طرح بازی و یادگیری، تصریح کرد: نرخ پوشش را به ۳۲ درصد رساندهایم. راه اندازی اتاقها یک کار نمادین برای جلب توجه والدین و جامعه نسبت به نقش بازی در یادگیری مورد توجه ماست اما نکته اساسی این است که به سمتی برویم که معلمان آموزش دیده در هر فضایی از بازی برای یادگیری استفاده کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای دوره پیش دبستانی در برنامه ششم توسعه و سندتحول بنیادین هدف گذاری داشتهایم، افزود: تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق دو زبانه از برنامههای اصلی است و دو بخشنامه مهم را برای ساماندهی فضاهای دولتی برای پیش دبستانی به استانها ابلاغ کنیم. امیدواریم تخصیص اعتبارات نیز انجام و دغدغههای ما را مرتفع کند. نرخ پیش دبستانی در مناطق روستایی به ۵۶ درصد رسیده است.
آماری از ثبت نامهای دوره ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش آمار ثبت نام در دوره ابتدایی را اعلام کرد و گفت: امسال هشت میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۳۵ دانش آموز را در دوره ابتدایی ثبت نام کردیم که افزایش ۲.۵۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.
وی افزود: امسال ۳۴۵ هزار دانش آموز اتباع داریم که ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.
کاهش حدود ۴ درصدی معلمان مدارس ابتدایی نسبت به سال گذشته
حکیم زاده با اشاره اینکه ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم ابتدایی داریم، اظهار کرد: این رقم ۳.۸۴ درصد کاهش را نسبت به سال قبل نشان میدهد. در سال تحصیلی ۹۸ توانستهایم ۳۶ هزار و ۴۴۴ کودک بازمانده از تحصیل را جذب کنیم که در مقایسه با سال قبل افزایش ۱.۰۷ درصدی را نشان میدهد.
وی ادامه داد: اکنون تعداد کل نوآموزان ما یک میلیون و ۵۳ هزار و ۳۱ نفر است. تعداد کلاسهای پیش دبستانی ۷۰ هزار و ۹۶۴ مورد است.
۷۲ درصد معلمان مدارس عشایری لیسانسهاند
حکیم زاده همچنین با اشاره به دانش آموزان عشایری، اظهار کرد: ۱۸۵ هزار دانش آموز عشایری داریم که در ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس و ۶۱۰۰ مدرسه تحصیل میکنند. ۴۱۶۷ هنرآموز عشایری داریم و ۹۰۷ نفر در مراکز آموزش عالی پذیرفته شدهاند. ۷۲ درصد معلمان عشایر مدرک تحصیلی کارشناسی دارند و شمار مدارس چادری را کاهش دادهایم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای اساسنامه مدارس عشایری گام رو به جلویی صورت گرفته و رایزنی برای ردیف مستقل اعتباری صورت گرفت افزود: اکنون این مورد در کمیسیون تلفیق قرار دارد و امیدواریم به تصویب نهایی برسد که بودجه لازم برای اجرای این قانون را داشته باشیم.
دانشآموزان مهاجر، مشکل جدید آموزش و پرورش
وی درباره مشکلات، موانع و علل بازماندگی از تحصیل، گفت: با این مورد که کودکان بازمانده در حاشیه شهرها هستند موافق ام ولی برنامه انسداد مبادی تحصیلی فقط مختص روستاها نیست. یکی از مشکلات مهاجرت است و به ویژه در سالهای قبل به علت خشکسالی جابجایی بزرگ جمعیت داشتهایم و اینها از سوی وزارت کشور ساماندهی نمیشوند و آنها باید موظف باشند برای دریافت خدمات حضورشان را رسماً اعلام کنند. در شهرستانها افزایش ۷۰ هزار نفری جمعیت دانش آموزی داشتهایم که ناشی از مهاجرت از دیگر شهرها بوده است.
وی درباره اعلام آمارهای متناقض درباره بازماندگی از تحصیل، تصریح کرد: آمارها را نمیگویند از چه منبعی دریافت میکنند، ولی ما با هماهنگی ثبت احوال آمارهای موالید را با ثبت نام شدگان تطبیق و آمار بازماندگان را استخراج میکنیم.
دلایل بازماندگی از تحصیل
حکیم زاده با بیان اینکه یک کار پژوهشی انجام دادهایم و طبق اطلاعات میدانی مشخص شده فوت، جابجایی و معلولیتهای شدید علت بازماندگی است، افزود: تنها سه درصد به علت عدم دسترسی به معلم و مدرسه از تحصیل بازمانده بودند و عوامل بازماندگی از تحصیل بیشتر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و کامل در اختیار ما نیست. تقسیم وظایف بین دستگاهها انجام شده و در جلسه اخیر وزیر رفاه و آموزش و پرورش مقرر شد این تفاهم نامه بزودی ابلاغ شود.
وی درباره صدور مجوز مراکز پیش دبستانی از آموزش و پرورش، گفت: همه باید از آموزش و پرورش مجوز اخذ کنند. تحت پوشش قرار گرفتن مهم است و از همکاری دستگاهها از جمله بهزیستی استقبال میکنیم و دنبال تصدی گری نیستیم اما جلسات مشترکی برای ساماندهی و همسویی تربیتی داشتهایم و روی تفاهم نامهای کار کردهایم که عملیاتی خواهد شد و به این نتیجه رسیدیم که محتوا را نظارت کرده و مدیریت یکپارچه داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال کار روی سندی برای تربیت و تعالی در دوره کودکی با چهار دستگاه ذیربط هستیم، افزود: دوره اصلی شکل گیری شخصیت کودکان در سالهای اولیه زندگی شکل میگیرد.
برگزاری آزمونهای چرتکه و کانگورو ممنوع
وی اعلام کرد که امسال پیک نوروزی نداریم و اگر هر تکلیفی تحت عنوان عیدانه و غیره چاپ و هزینه از خانواده اخذ شود غیرقانونی است. همان طرح داستان و کتابخوانی و… دنبال میشود. ممنوعیت ورود کتب کمک درسی نیز همچنان برقرار است. همچنان آزمونهایی چون چرتکه و کانگورو نیز ممنوع است.
نظر شما