به گزارش ایمنا، حذفشدن رمز دوم ایستا که قرار بود از ابتدای دی سال جاری اجرایی شود، با کمی تأخیر و از هفته دوم بهمن اجرا خواهد شد. بانک مرکزی در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد از هفته دوم بهمن، ارائه خدمات پرداخت غیرحضوری با رمز دوم ایستا در مدت چند روز در بانکهای مختلف متوقف میشود. پویاشدن رمز دوم بانکها، نگرانیها و واکنشهای گستردهای در شبکههای اجتماعی بههمراه داشت، اما در این مدت، بانک مرکزی و دیگر بانکها راهحلهایی اعلام کردهاند که فرایند فعالسازی و دریافت رمز دوم پویا را تسهیل میکند. در ادامه، مشکلات رمز دوم پویا و راهحل ارائهشده برای آنها را بیشتر بررسی میکنیم:
مشکل رمز دوم پویا برای تراکنشهایی با مبلغ اندک
اولین مشکل این بود که برخی کاربران فقط تراکنشهایی با مبالغ کم را بهصورت غیرحضوری (نیازمند رمز دوم) انجام میدهند. بهعنوان مثال، تنها برای خرید شارژ موبایل و پرداخت قبوض از رمز دوم بانکی خود استفاده میکنند؛ به همین دلیل استفاده از رمز دوم پویا برای آنها دشوار و غیرمنطقی بهنظر میرسد. در همین زمینه، بانک مرکزی اعلام کرد بنابه درخواست کسبوکارها، ذینفعان حوزه خرید بدون حضور کارت و اپراتورها برای خرید ازطریق کدهای دستوری USSD بانکها میتوانند تراکنشهای تا سقف یکمیلیون ریال در هر ۲۴ ساعت را از الزام استفاده از رمز دوم پویا معاف کنند.
کاربران میتوانند با پذیرش مخاطرات برای پرداختهای روزانه به صورت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برای هر کارت، از رمز دوم ایستا استفاده کنند. راهحل دیگر نیز این بود که کاربران میتوانند از کارتهای هدیه برای تراکنشهایی با مبلغ اندک استفاده کنند. کارت هدیه و کارت مجازی قابلیت استفاده از رمز دوم ایستا (ثابت) را دارد و تا سقف شارژ ۵۰۰ هزار تومان برای انجام عملیات خرید و پرداخت اینترنتی استفاده میشوند.
مشکل رمز دوم پویا برای گوشیهای غیرهوشمند
دومین مشکل این بود که در ابتدا، اغلب بانکها برای ارائه خدمات رمز دوم پویا، اپلیکیشن مخصوصی ارائه داده بودند؛ اپلیکیشنهایی که تنها قابلیت نصب روی گوشیهای هوشمند را داشته و با برخی نسخههای سیستمعامل گوشیها سازگار نیستند. از اینرو، بسیاری از افرادی که از گوشی هوشمند استفاده نمیکنند یا بنابه هر دلیلی استفاده از اپلیکیشن بانکی برای تولید رمز دوم پویا برای آنها راحت نیست، با مشکل جدی مواجه شدند. بانک مرکزی برای رفع این مشکل، راهحل رمز دوم پویا پیامکی را ارائه داد؛دریافت رمز دوم پویا به صورت پیامکی به تأیید شماره موبایل مشتری نیاز دارد. در حالحاضر، رمز دوم پویای پیامکی با سه روش سامانه هریم (اضافهشدن دکمه درخواست رمز در صفحات پرداخت) و راهحل اختصاصی هر بانک (ارسال چهار شماره آخر کارت به سرشماره بانک مدنظر) و اپلیکیشن همراه کارت ارائه میشود.
رمز دوم پویای پیامکی سامانه هریم
سامانهی "هدایت رمز یکبارمصرف" که بهاختصار "هریم" نامیده میشود، سامانهای است که بانک مرکزی ارائه کرده و امکان دریافت رمز پویا ازطریق پیامک را برای کاربران فراهم میکند. در این طرح، دکمهی درخواست رمز پویا به صفحات پرداخت افزوده شده است و کاربران با زدن روی این دکمه، پیامکی از سرشماره بانک روی تلفنهمراه خود دریافت میکنند که حاوی رمز دوم پویا است. مدت اعتبار این رمز ۱۲۰ ثانیه است. تا به حال، چند بانک از جمله ملت و پارسیان به این سامانه متصل شده و بهزودی، همه بانکها به این سامانه متصل خواهند شد.
رمز دوم پویای پیامکی اختصاصی بانکها
بعضی بانکها علاوه بر ارائه اپلیکیشن رمزساز برای تولید رمز دوم پویا، امکان دریافت رمز دوم پویا به صورت پیامک را نیز برای مشتریانشان فعال کردهاند. در این روش، کاربر باید برای هر تراکنش غیرحضوری، چهار رقم آخر شمارهکارت خود را به سرشمارهای پیامک کند که بانک مدنظر اعلام کرده است. بعد از گذشت چند ثانیه، پیامکی حاوی رمز دوم پویا از سرشماره بانک برای کاربر ارسال خواهد شد که ۱۲۰ ثانیه اعتبار دارد. از آنجا که سرشماره هر بانک برای ارسال رمز دوم پویا، اختصاصی است یا بعضی بانکها هنوز این امکان را فراهم نکردهاند، میتوانید با خواندن راهنمای دریافت رمز پویا (رمز دوم یکبارمصرف) برای همه بانکها، از نحوه ارائه خدمات رمز دوم پویای پیامکی بانک مدنظرتان مطلع شوید.
رمز دوم پویای پیامکی از طریق همراه کارت
در نسخه جدید اپلیکیشن همراه کارت، امکان دریافت رمز دوم یکبارمصرف از طریق پیامک فعال شده است. درحال حاضر، این ویژگی برای دارندگان کارت بانکهای ملت و پارسیان و پاسارگاد کاربردی است و به زودی برای سایر بانکها نیز فعال خواهد شد. در هر بخشی که نیاز به رمز دوم وجود دارد، دکمه درخواست رمز پویا قرار داده شده است و با لمس این دکمه پیامکی حاوی رمز دوم یکبارمصرف به شمارهتلفن صاحب کارت ارسال میشود.
نحوه فعالسازی رمز دوم پویای پیامکی
برای استفاده از امکان رمز دوم پویای پیامکی، ابتدا بانک باید شماره موبایل کاربر را تأیید کند. بانکها این کار را به منظور اطمینان از هویت مشتری انجام میدهند و به عبارتی، از صحت شمارهتلفنی مطمئن میشوند که کاربر هنگام بازکردن حساب به بانک اعلام کرده است. تأیید شماره موبایل مشتری به دو روش حضوری و غیرحضوری (برای برخی بانکها) امکانپذیر است.
درصورتیکه کاربر هنگام افتتاح حساب شمارهموبایل خود را اعلام نکرده باشد یا شماره موبایل به اصلاح و تأیید نیاز داشته باشد، با مراجعه حضوری به بانک میتواند شماره تلفن خود را اصلاح و تأیید کند؛ افرادی که هنگام افتتاح حساب شماره موبایل خود را بهدرستی وارد کردهاند یا شماره تلفن آنها در این مدت تغییر نکرده است، میتوانند شماره خود را از طریق دستگاههای خودپرداز یا اپلیکیشنهای موبایلبانک تأیید کنند. بنابراین فردی که از درستبودن شماره موبایل خود اطمینان دارد، الزاماً به مراجعه حضوری به بانک نیاز ندارد.
منبع: زومیت
نظر شما