به گزارش ایمنا، مجتبی زوربخش اظهار کرد: در این مدت تاکنون ۱۵ هزار و ۳۲۸ نفر اپلیکیشن بیدود را در این شهر نصب و حدود شش هزار نفر برای استفاده از آن ثبتنام کردهاند.
زوربخش ادامه داد: شهرداری شیراز قراردادی با شرکت پاک چرخ ایرانیان معروف به بیدود منعقد کرده که تضمینهای لازم در آن دیده شده و تمام جنبههای آن در بخش حقوقی شهرداری مدنظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درباره ناموفق بودن طرح دوچرخههای اشتراکی، گفت: سطح مشارکت و استفاده مردم شیراز از دوچرخههای اشتراکی تاکنون نشانی از ناموفقی این طرح ندارد.
معاون شهردار شیراز تصریح کرد: یک هزار دوچرخه اشتراکی در انبار شهرداری شیراز موجود است که تعدادی از آن به سطح خیابانها آورده شده است و تمامی این دوچرخهها نو است و هیچ دوچرخه دست دومی در میان این دوچرخهها وجود ندارد.
زوربخش با بیان اینکه شاید به دلیل فعالیت دوچرخههای اشتراکی طی یک ماه گذشته در تهران و ورود این سیستم در هفتههای اخیر به شیراز، ذهنیت استفاده از دوچرخههای دست دوم پایتخت در شیراز در ذهن برخی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: وقتی که هزار دوچرخه تحویل انبار شهرداری شیراز شد زمانی بود که دوچرخههای بیدود هنوز در خیابانهای تهران جمعآوری نشده بود.
وی اضافه کرد: قراردادی که با شرکت پاک چرخ ایرانیان و شهرداری شیراز منعقد شده با روش BOT و ایجاد زیرساخت و عملیات اجرایی بر عهده شرکت طرف قرارداد است و همچنین دوچرخهها باید مرتب نگهداری و همیشه در شرایط استاندارد قرار داشته باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز ادامه داد: اکنون هزار دوچرخه اشتراکی در اختیار شهرداری شیراز قرار دارد که حدود ۲۰۰ دستگاه آن وارد خیابانها شده و به مرور زمان طی هفتههای آینده این تعداد در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و تا آخر اسفندماه ۹۸ نیز این تعداد به دو هزار دستگاه دوچرخه افزایش مییابد و در بازه زمانی پنج ساله قرارداد با شرکت بیدود تعداد دوچرخهها به ۱۰ هزار دستگاه و تعداد ایستگاهها نیز به ۲۵۷ عدد در شیراز افزایش مییابد.
وی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به نبود زیرساخت دوچرخههای اشتراکی در شیراز تصریح کرد: برخی اظهار میکنند که تجربه دوچرخههای اشتراکی در تهران طرحی شکستخورده است که در شیراز نیز اجرا شده، در صورتی که اصلا اینگونه نیست و این طرح در شیراز با انجام مطالعات دقیق انجام شده است.
زوربخش گفت: تهران برای ما الگو نیست؛ ممکن است از تجارب سایر شهرها بهره گرفته شود، اما شیراز ظرفیتهای متفاوتی نسبت به سایر شهرها دارد و مردم شیراز نیز مطالبات خاص خود را از مدیریت شهری دارند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز اضافه کرد: تهران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بافت شهری، دارای شیب تند در سطح معابر است در حالی که شیراز شهری هموار است و شیب زیادی در سطح خیابانهای این شهر وجود ندارد، همچنین تهران شهری آلوده به لحاظ آب و هوایی است، اما شیراز ۳۶۵ روز سال هوایی پاک دارد و تنها کلانشهر پاک ایران است.
وی در رابطه با نرخ کرایه دوچرخههای اشتراکی که به ازای هر نیم ساعت هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و به گفته برخی شهروندان گران است، اظهار کرد: این نرخ بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز اِعمال شده و شهرداری هیچ دخالتی در آن ندارد، البته ممکن است در صورت استقبال شهروندان از این سیستم پاک حمل و نقل، یارانه بیشتری برای استفاده از دوچرخههای اشتراکی در نظر گرفته شود.
زوربخش اضافه کرد: نرخ کرایه دوچرخههای اشتراکی در شیراز به نسبت کارایی این سیستم حمل و نقلی و هزینههای آن متعادل است.
نظر شما