محسن لعلی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه اتیسم نوعی اختلال رشدی در بین کودکان است و بر عملکرد طبیعی مغز تاثیر میگذارد، اظهار کرد: اختلال اتیسم تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مسائل ارتباطی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی با بیان اینکه اتیسم به معنای در خودمانده است و معمولا کودک اتیستیک در پیله زندگی کرده و نمیتواند با کسی ارتباط برقرار کند، افزود: اتیسم دارای طیف است و میتواند با عملکرد بسیار بالا یا خیلی پایین باشد. کودکان اتیستیک دارای ضریب هوشی پایین بوده و مطابق پژوهشها ۷۰ درصد از این بچه ها از نظر هوشی مشکل دارند.
این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی معتقد است علاوه بر این کودکان دارام اتیسم دارای مشکل گفتاری بوده و در زمینه یادگیری نیز ضعیف هستند و مهمترین مشکل آنها در ارتباط با دیگران است. مهم ترین و طلایی ترین سالهای مداخله برای درمان اتیسم بین سه تا پنج سالگی کودکان است.
عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان درخصوص دلایل بروز اتیسم، اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد این کودکان به واسطه ژنتیک مبتلا به اتیسم میشوند. اما عوامل محیطی و تغییرات آب وهوایی برای مثال آلاینده ها و آلودگی هوا در بروز این اختلال تاثیر دارد.
وی درباره علائم این اختلال، گفت: مشکل در ارتباط از علائم اتیسم است، معمولا این افراد ارتباطی ضعیف دارند و با دیگر کودکان بازی نمی کنند و گوشه گیر هستند؛ آنها در ارتباط کلامی، غیر کلامی و حتی در ارتباط چشمی هم مشکل دارند.
کودکان اتیستیک تماس چشمی ندارند
به گفته لعلی؛ بچههای اتیستیک نمی توانند به طور مستقیم در چشم افراد نگاه کنند و در واقع تماس چشمی ندارند. این کودکان در تعاملات اجتماعی آغازگر نیستند و رفتارهای کلیشه ای دارند، گاهی اوقات حرکات و رفتارهای کلیشه ای از خود نشان می دهند و رفتارهای نامفهوم و کارهای یکنواخت از آنان سرمیزند.
عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، اظهار کرد: گاهی اوقات افراد مبتلا به اتیسم به یک سری از اشیا خاص اهمیت میدهند و علایق ثابت دارند و نمی توانند هیجانات شادی، خشم و عواطف شان را بروز دهند. این کودکان یا بیش از حد و یا کمتر به محرک ها پاسخ می دهند و این اتفاق بر روی زندگی و عملکرد تحصیلی کودک تاثیر می گذارد و روابط بین فردی خانواده را مختل می کند.
وی با تاکید بر اینکه تشخیص این اختلال در کودکان بسیار مهم است، گفت: مداخلات از سه تا پنج سالگی حائز اهمیت است، کودکان از نظر شاخص های رفتاری و رشدی با همدیگر متفاوت هستند اما اگر والدین متوجه شدند که کودک آنها از نظر تعاملات ارتباطی، اجتماعی و تعاملات رشدی نسبت به یک بچه دو ساله دیگر بسیار عقب است باید حتما در این زمینه مداخله کنند.
این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی بر این باور است که مداخله کردن های به هنگام مانع پیشروی و گسترده شدن اختلال اتیسم در بین کودکان می شود. اگر پدر و مادر متوجه شدند کودک دو ساله آنها در کلام و روابط بین فردی پیشرفت محسوسی ندارد و همپای دیگر بچه ها پیش نرفته است، باید با مراجعه به یک روانشناس و روانپزشک حیطه کودک و نوجوان مشاوره و کمک های لازم را در این زمینه کسب کنند.
مشکل ۳۰ درصد کودکان اتیسم مادرزادی است
لعلی با بیان اینکه اتیسم یک اختلال رشدی بسیار پیچیده است، افزود: قریب به ۳۰ افراد مبتلا مادرزادی به دنیا می آیند، آنها سیرطبیعی رشد را دارند و کودک مهارت های رشدی و حرکتی را به دست می آورد اما بعد از مدتی عقب گرد پیدا کرده و علایم اتیسم بروز پیدا می کند.
عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان،گفت: تشخیص و غربالگری اتیسم کار هر کسی نیست و می طلبد متخصصان روانشناس و روانپزشک بچه های اتیسم را غربالگری و تشخیص دهند. مطابق پژوهش ها نشان داده اگر در خانواده یک نفر اختلال اتیسم داشته باشد، احتمال بروز اختلال یا عقب ماندگی ذهنی و در بین بچه های دیگر خانواده وجود دارد و متخصصان ژنتیک می توانند این موارد را به درستی تشخیص دهند.
وی با اشاره به اینکه اختلال اتیسم با بیماری هایی مانند افسردگی، بیش فعالی و اختلالات دیگر هم پوشانی دارد، اظهار کرد: باید این اختلال به وسیله متخصصان این حوزه تشخیص داده شود. معمولا کودکان دارای اتیسم از نظر هوش فضایی و درک ریاضی خوب هستند. غربالگری برای کودکان اتیستیک بسیار مهم است. یک غربالگری به وسیله متخصصان اطفال صورت می گیرد و یک غربالگری قویتری به وسیله متخصصان روانپزشک و روانشناسان انجام می شود.
لعلی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است اگر والدین مشاهده کردند که کودکشان در زمینههای گفتاری، ارتباطی و هیجانی تاخیر دارد، برای تشخیص به هنگام این نوع اختلال باید حتما به پزشک مراجعه کنند. زیرا این مداخلات میتواند از بروز پیامدهای ناگوار این اختلال در بین کودکان مبتلا تا حدود زیادی جلوگیری میکند.
نظر شما