به گزارش ایمنا، محمدعلی اصل سعیدی پور، در خصوص موافقتنامه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی تجاری میان ایران و عمان اظهار کرد: این موافقتنامه پس از طی مراحل استصوابی لازم در دو کشور و بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون ابلاغ می شود.
وی ادامه داد: توسعه همکاری های دریایی بین دو کشور، ارتقای همکاری شرکت های کشتیرانی در زمینه حمل کالا بین ایران و عمان و کشورهای ثالث، تسهیل ورود و خروج کشتی های باری و مسافری در بنادر طرفین قرارداد و بنادر کشورهای ثالث و نیز توافق همکاری های فنی اعم از عملیات امداد و نجات دریایی، محافظت از محیط زیست دریایی، آموزش های مرتبط با دریانوردی، امنیت دریانوردی و تبادل اطلاعات و تجارب از محورهای اصلی توافقنامه مذکور است.
مدیرکل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از اهداف استراتژیک کشور استفاده از ظرفیت های ترانزیتی و تبدیل شدن به دالان ترانزیت در منطقه است، گفت: یکی از اهداف ما این است که بتوانیم کالاهای کشورهای حوزه CIS را از مسیر خود عبور دهیم، علاوه بر این قصد داریم بتوانیم محلی برای تولید و صادرات کالا باشیم و در این راستا عمانی ها از واردات محصولات دامی و کشاورزی نظیر میوه، گوشت، زعفران، پسته و...استقبال کرده اند و علاقمند هستند واردات از ایران را جایگزین واردات از لبنان و سوریه کنند.
سعیدی پور افزود: عمان از جمله کشورهایی است که همواره مدافع حقوق ایران بوده و به عنوان یک میانجیگر عمل کرده و قرابت فرهنگی دیرینه ای بین دو کشور وجود دارد، بنابراین افزایش ارتباط تجاری بین دو کشور از جمله اهدافی است که باید در مسیر آن گام برداشت.
مدیرکل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به ورود و خروج کشتی های باری و مسافری در بنادر طرفین قرارداد اشاره و اظهار کرد: ایجاد خطوط کشتیرانی منظم بین ایران و عمان در حوزه کالا و مسافر بسته به حجم تقاضا و استقبال شرکت های کشتیرانی است.
سعیدی پور خاطرنشان کرد: قرابت معنادار فرهنگی بین ایران و عمان برقرار است و حتی برخی ساکنین در مسقط از استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان هستند، بنابراین ایجاد خط کشتیرانی مسافری منظم بین ایران و عمان بسته به حجم تقاضای مسافری است و به طور حتم مقرون به صرفه بودن این مدل سفر نسبت به سفر هوایی موجب خواهد شد تا تعداد افراد بیشتری تمایل به انجام سفر دریایی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه از نظر هزینه ای انجام سفر دریایی بین چابهار-مسقط یا جاسک-مسقط نسبت به سفر هوایی بسیار به صرفه است، عنوان کرد: می توانیم در مورد این مسیر دریایی شاهد همان اتفاقی باشیم که در خصوص هرمزگان و دوبی یا شارجه رخ داده است و هر روز در این مسیر مسافران از طریق دریا سفر می کنند و هزینه پرداختی آن ها نسبت به سفر با هواپیما ۳ تا ۴ برابر کاهش پیدا کند و علاوه بر این از محدودیت ۳۰ کیلوگرمی بار نیز در سفر هوایی برخوردار نیستند و می توانند تا ۷۰ یا ۸۰ کیلوگرم بار را از طرق شناور جابجا کنند.
نظر شما