به گزارش خبرنگار ایمنا، داریوش امانی صبح امروز-چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۹۸- در نشست تشریح رویدادهای قصه آدم و هوا اظهار کرد: ۳۳ روز رویداد زیرساختی، فرهنگی و آموزشی در حوزه حمل ونقل و ترافیک در قالب «قصه آدم و هوا ۲» در شهر برگزار خواهد شد.
وی افزود: ۴۷درصد برنامههای رویداد قصه آدم و هوا در قالب ۷۱ برنامه فرهنگی، ۲۸درصد با ۴۲ عنوان برنامه زیرساختی، ۱۱درصد برنامهها در قالب ۱۷ اجرا آموزشی، ۹ برنامه رسانهای و ۱۱ برنامه پرسنلی برگزار خواهد شد.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: سال گذشته قصه آدم و هوا با اجرای حدود ۱۰۰ برنامه برگزار شد، اما در سال جاری این رویداد در ۳۳ روز با ۱۵۰ رویداد برگزار میشود و در این راستا از تمام ظرفیتها استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا گفت: قانون هوای پاک مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده که تکالیف دستگاهها را درباره کاهش آلودگی هوا مشخص کرده و قطعاً اگر این قانون اجرا میشد کمتر با مشکل آلودگی هوا مواجه بودیم.
امانی با بیان اینکه بسیاری از بندهای قانون هوای پاک مغفول مانده است، تصریح کرد: بخشی از بندهای این قانون را می توان با هم پوشانی دستگاه های ذیربط انجام داد.
افزایش استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی در شهر
وی با ابراز خرسندی از اینکه خرید تعدادی اتوبوس برای افزایش ناوگان حمل ونقل عمومی شهر در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: در این باره مذاکراتی با خودروسازان انجام شده تا با توجه به تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار بتوانیم به نسبت نوسان قیمت ها تعدادی اتوبوس را خریداری کنیم.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با یادآوری اینکه از سال گذشته بازسازی اتوبوسهای شهر انجام شده است، افزود: در حال حاضر ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در حال بازسازی است.
وی ادامه داد: در شهر اصفهان ۸۵ کیلومتر خط اتوبوسهای تندرو یا همان بی آر تی وجود دارد که در سال ۹۹ این میزان به ۱۰۰ کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد.
امانی خاطرنشان کرد: در بخش تاکسیرانی تعداد یک هزار دستگاه تاکسی نوسازی و بازسازی می شود که این اقدام در کاهش میانگین سن ناوگان بسیار تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر روزانه ۹۰ هزار نفر از شهروندان سفرهای درونشهری خود را با استفاده از مترو انجام می دهند، گفت: قرار بود این آمار به ۱۰۰ هزارنفر افزایش یابد که امیدواریم تا پایان سال به این شاخص دست پیدا کنیم.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تلاش می کنیم با تأمین زیرساخت ها زمینه افزایش استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی در شهر برای شهروندان را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه شهرها قصه پرغصهای دارند، گفت: خودروهای فاقد معاینه فنی، وارونگی هوا، خودروهای تک سرنشین، آلودگی با منشأ حمل ونقل و ترددهای شهری، خودروهای سنگین دودزا، موتورسیکلت های دودزا از جمله مواردی است که قصه پرغصهای در شهرها به وجود آورد.
امانی با اشاره به ضرورت برگزاری سلسله رویداد قصه آدم و هوا اظهار کرد: توسعه شهروندی الکترونیک، توسعه فرهنگ دوچرخه سواری، توسعه حمل ونقل پاک، رشد تردد خودروهای تک سرنشین، مدیریت تردد خودروها و کنترل ترافیک همچنین آلودگی هوای شهرها و فرهنگ سازی در زمینه های مختلف استفاده از حمل و نقل عمومی و توسعه ایمنی ترافیک از جمله ضرورت های برگزاری این رویداد به شمار می رود.
وی ادامه داد: محورهای رویداد آدم و هوا کاهش و ایمنی ترافیک، فرهنگ شهروندی، مهندسی ترافیک، بازآفرینی شهری، توسعه حمل ونقل محور، آموزش ترافیک، حمل ونقل عمومی، حمل ونقل پاک و دوچرخه سواری است.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در قالب رویداد قصه آدم و هوا از ۲۶ آذرماه تا ۲۹ دی ماه ۹۸ جشنواره ها، رویداد میدانی، نشست ها، میزگردها، همایش ها، برنامه های تفریحی، بازدیدها و افتتاحیه ها را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه دربخش رویدادهای زیرساختی، کلنگ زنی، افتتاحیهها، آیینها، رونمایی از اماکن، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری انجام خواهد شد، افزود: در بخش فرهنگی برنامه های هنری، جشنواره، کارگاه ها، تفاهم نامه ها و همایش های مختلفی برگزار میشود.
امانی گفت: در بخش رسانه ای پویش های مردمی، نشست های خبری، نرم افزارهای ارتباطی و تریبون آزاد برگزار می شود و در بخش آموزشی نیز آموزش متصدیان، برگزاری کارگاه های آموزشی و ایستگاه های ترافیک را شاهد خواهیم بود.
اجرای طرح محدوده ترافیکی از در منازل
وی با اشاره به اجرای طرح محدوده ترافیکی در شهر اصفهان به منظور کاهش ترافیک در معابر شهر گفت: مقدمات اجرای طرح محدوده ترافیکی در هسته مرکزی شهر انجام شده و تا پایان سال جاری این طرح اجرایی خواهد شد؛ همچنین در صورت لزوم طرح زوج و فرد خودروها از در منازل اجرا می شود و تلاش می کنیم تا پایان سال این اتفاق رقم بخورد.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه مشکلات مربوط به اتصال دروبین ها به مرکز پلیس راهور و مراکز معاینه فنی از یک هفته پیش برطرف شده است، افزود: در حال حاضر ثبت تخلف دوربین های فاقد معاینه فنی توسط دوربین ها انجام می شود و مبلغ جریمه برای هر مرتبه تردد از مقابل دوربین ها ۵۰ هزارتومان است.
وی ادامه داد: برای رفع اشکالات دوربین های ثبت تخلف و نظارت تصویری هماهنگی های لازم با پلیس راهور انجام شده و خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
امانی با اشاره به خودروهای ثبت تخلف ایستایی در شهر اظهار کرد: خرید ۱۳ دستگاه و تجهیز آنها به دوربین ثبت تخلف ایستایی انجام شده و در حال حاضر هشت دستگاه خودرو فعال است و مابقی آنها نیز تا یک ماه آینده تحویل پلیس راهور می شود.
وی با بیان اینکه برای ساماندهی پارک حاشیه ای خودروها در شهر اقدامات لازم انجام شده است، افزود: پارک حاشیه ای خودروها تا پایان سال ساماندهی و طرح پارکومتر اجرایی می شود.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با انتقاد از خودرو محور شدن شهرها تصریح کرد: اینکه در شهر خیابانهای متعدد احداث و تقاطع های غیرهمسطح و پل ها ایجاد شود تنها در زمان کوتاهی برای کاهش ترافیک جوابگو خواهد بود، اما راهکار اصلی توسعه زیرساختهای حمل ونقل عمومی به منظور افزایش رغبت شهروندان برای استفاده از این وسایل جهت انجام سفرهای درون شهری است چرا که در حال حاضر ترافیک بزرگراههای شهر از وجود خودرو اشباع شده است.
استفاده از سیستمهای نرم افزاری هوشمند برای کنترل ترافیک
وی تأکید کرد: باید برای کنترل ترافیک از سیستم های نرم افزاری هوشمند استفاده کنیم.
امانی با ابراز خرسندی از آغاز عملیات احداث رینگ چهارم ترافیکی شهر گفت: طول این پروژه ۸۰ کیلومتر است که ۲۳ تقاطع غیرهمسطح در مسیر آن وجود دارد.
وی تأکید کرد: در تلاش هستیم بخشی از رینگ چهارم حدفاصل تقاطع آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی تا بلوار فرزانگان را در دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار دهیم.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: برای اجرای مسیر ۱۵ کیلومتری رینگ حدفاصل پل آفتاب تا بلوار فرزانگان ۳۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است که با اجرای این پروژه از تردد خودروهای سنگین به داخل شهر جلوگیری خواهد شد.
وی با اشاره به احداث خط دو مترو اصفهان گفت: اگر اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این پروژه به موقع جذب و تخصیص یابد تا پایان دوره چهار ساله مدیریت شهری اصفهان زیرساخت های این خط فراهم خواهد شد.
پیش بینی اعتبار ۱۲ هزار میلیاردی برای احداث خط ۲
امانی گفت: برای احداث خط دو متروی اصفهان ۱۲ هزارمیلیارد اعتبار پیش بینی شده که پنج هزار میلیارد آن مربوط به بخش زیرساختی پروژه و مابقی به بخش تجهیزات خط دو اختصاص خواهد یافت.
وی تأکید کرد: باتوجه به اینکه روزانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در شهر اصفهان با حمل ونقل عمومی از جمله اتوبوس، مترو و تاکسی جابه جا می شوند می توان از این ظرفیت برای ارتقاء فرهنگ ترافیک استفاده کرد.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اجرای طرح همپیمایی را در کاهش ترافیک شهر موثر دانست و گفت: باید سرویسهای کارمندان ادارات و دستگاههای مختلف را دایر کرد تا استفاده از خودروی شخصی کاهش پیدا کند؛ این موضوع باید جزء مصوبات شورای عالی استان قرار گیرد.
وی با اشاره به معاینه فنی اتوبوسهای شهر افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی در شهر معاینه فنی دارند و ۲۰ درصد باقیمانده نیز درحال بازسازی است.
امانی با اشاره به تأثیر افزایش نرخ سوخت در افزایش میزان استفاده شهروندان از وسایل حمل ونقل عمومی اظهار کرد: افزایش نرخ سوخت ۲۰ درصد مصرف سوخت را کاهش داده و باعث افزایش ۱۰ درصدی استفاده شهروندان از حمل ونقل عمومی شده است.
نظر شما