نرگس عطریان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ویژگیهای نوجوان پر توقع، اظهار کرد: تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی تفکیک رفتار عادی از غیر عادی را سخت میکند؛ شخصیت استقلال طلبانه و داشتن قدرت اجرای مستقل در نوجوان باعث میشود تا رفتارهای طبیعی او را غیر طبیعی بدانیم.
وی با بیان اینکه از نظر علم روانشناسی و شخصیت شناسی نوجوان پرتوقع ویژگیهای خاص خود را دارند، افزود: اما این اتفاق دلیل بر این نیست همه تضادی که بین والدین و فرزند نوجوان در این گروه سنی پیش میآید را متوقع بودن او بدانیم.
متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری ادامه داد: نوجوان انتظاراتی را مطرح میکند که در دوره کودکی چنین قدرتی را نداشته، افراد پر توقع بدون دلیل از همه کائنات و محیط اطراف طلبکار هستند و به نوعی انتظار دارند که اتفاق بدی در زندگیشان نیفتد و تحت حمایت دیگران قرار گیرند، اما خودشان داوطلب حمایت از دیگران نمیشوند.
وی، معتقد است افراد پر توقع آگاه نیستند که حمایت گر بودن به مراتب لذت بیشتری از حمایت شدن دارد؛. افراد پرتوقع میخواهند که مدام دستهایی از آنها حمایت کند و این افراد به نتیجه کار بسیار اهمیت میدهند و با قلدری میخواهند به نتیجه مورد نظرشان برسند، بدون اینکه انتظار داشته باشند مسیری را پر تلاش طی کنند.
نوجوان پرتوقع معمولاً روحیه قدردانی ندارد
عطریان با تاکید بر اینکه نوجوان پرتوقع معمولاً روحیه قدردانی ندارد و احساس میکند اگر والدین، معلمان و شهروندان هر فعالیتی برای او انجام دادند وظیفه آنها بوده است، تصریح کرد: برای مثال نوجوان خشونت میکند اما نمیخواهد مجازات شود، درس نمیخواند اما میخواهد شکست هم نخورد، دوست دارد که از ارتفاع بپرد اما صدمهای نبیند و به نوعی حق دیگران را ضایع میکند، اما از اینکه در مقابل بی عدالتی دیگران قرار گیرد بسیار رنج میبرد.
وی با بیان اینکه این گروه از نوجوانان از دیگران طلبکاراند و از خودشان چندان مایهای نمیگذارند، اظهار کرد: بعد از اینکه دوره نوجوانی با هر تنش و بحرانی سپری شد، آنها وارد جامعه میشوند و به طور یقین جامعه در برابر رفتارهای آنها با قانون برخورد میکند و در این موقعیت دچار سرخوردگی شده و احساس ناکامی و شکست میکنند.
متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، تاکید کرد: وقتی که در دوره کودکی انتظارات فرزندان برآورده شود، در دوره نوجوانی سطح توقعات او بالا میرود، والدین باید در رفع انتظارهای فرزندان متعادل رفتار کنند، به دست آوردن موفقیتها وابسته به تلاشهای نوجوان است.
والدین عرصه اقتدار خود را ترک نکنند
عطریان بر این باور است که والدین نباید از تغییرات ناگهانی فرزند از لحاظ جسمانی و برخوردهای رفتاری در دوره نوحوانی وحشت زده شوند. میطلبد والدین عرصه اقتدار خود را ترک نکنند و باید مقتدر و در عین حال مهربان در مقابل فرزندان این دوران را طی کنند.
وی با اشاره به اینکه معمولاً نوجوان الگوهای ناصحیح را در خانواده میبینند و زمانی که پدر یا مادر به طور مرتب در داخل منزل توقعات خود را اقوام، همسایگان و شهروندان مقابل فرزندا نوجوان مطرح میکنند باعث بالا رفتن توقعات نوجوان میشود، اظهار کرد: این موارد ارزشهای اخلاقی را در خانواده از بین میبرد و فرزندانی که دست پرورده این گروه از والدین هستند در دوره نوجوانی طلبکارانه رفتار میکنند و پر توقع میشوند.
متخصص حوزه مطالعات فرهنگی وعلوم رفتاری، گفت: خانوادهها باید با استفاده از تکینیکهایی از برآوردن توقعات فرزند امنتاع کنند تا مقاومت او بر انگیخته نشود. والدین توانمندیهای نوجوان را دریابند و در حد معقول به او کمک کنند و نوجوان با افزایش اعتماد به نفس میتواند به موفقیت نسبی دست پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه استقلال طلبی ریشه دوره نوجوانی است، گفت: تمرین تصمیم گیری بهترین تمرین استقلال است، هنگامی که نوجوان در تصمیم گیری آزاد است در مرحله بعدی قدرت حل مساله را پیدا میکند. اگرنوجوان قدرت تصمیم گیری دارد باید والدین فرصت انجام این کار را بریا او فراهم کنند تا در زمان مواجه با فرصتها و مشکلات بتواند حل مساله را داشته باشد.
با نوجوان مشورت کنید
به گفته عطریان؛ والدین درمسائل جزئی روزمره زندگی میتوانند با نوجوان مشورت کنند تا با تمرینهای حل مساله در زندگی آشنا شود. اما مسائل کلان زندگی فقط بر عهده خود والدین است، والدین باید زمانی به خواسته نوجوان نه بگویند که قاطعانه بر روی آن فکر کرده و تصمیم گرفته باشند و باید تا آخرهم برروی این تصمیم ایستادگی کنند.
متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، اظهار کرد: باید دقت کرد بعضی از موارد از اقتضائات دوره نوجوانی است. در خصوص استفاده از تکنولوژیهای روزمره و داشتن موبایل برای نوجوان بهتر است که تا آنجایی که امکان دارد آنها گوشی مستقل نداشته باشند و از موبایل والدین استفاده کنند تا با تکنولوژی روز آشنا باشند.
وی خاطرنشان کرد: آزادی بی اندازه نوجوان را سرکش میکند، والدین اگر آزادیهای او مدیریت نشود این سرکشی در دورههای بعدی بیشتر خواهد شد. نوجوانانی که مهارت منطقی را میآموزند دچار پر توقعی نمیشوند و منطقیتر با مسائل برخورد کرده و به طور معقولانهتر شخصیتشان را به جامعه ارائه میکنند.
نظر شما