محسن لعلی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش خانواده در کاهش بیش فعالی کودکان، اظهار کرد: بیش فعالی یکی از اختلالات روانی و رفتاری شایع در بین کودکان و نوجونان است؛ شیوع آن در بین کودکان، پنج تا هشت درصد و در بین نوجوانان ۲.۵ درصد تخمین زده میشود.
وی با بیان اینکه اختلال بیش فعالی بسیار شایع بوده و سه نوع کودک و نوجوان بیش فعال وجود دارد، افزود: یکی بیش فعال نقض توجه که بیشتر در بین دختر بچهها است. نوع دوم بیش فعال پر تحرک و تکانش که بیشتر در بین پسران وجود دارد و نوع سوم بیش فعال ترکیبی که کودک میتواند هر دو نوع بیش فعالی و علائمی از آن را داشته باشد.
این مدرس دورههای تخصصی روانشناسی با بیان اینکه علائم بیش فعالی نقض توجه و پر تحرکی است و باید کودک به مدت شش ماه شش مورد از علائم را داشته باشد تا بتوان بیش فعالی او را تشخیص داد، ادامه داد: تشخیص آن برعهده هر کسی نیست و باید تشخیص این اختلال و رفتارهای کودک در دو موقعیت خانه و مدرسه به وسیله روانشناس و روانپزشک متخصص بررسی شود.
مهمترین علت بیش فعالی، زیستی است
عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، گفت: مهمترین علت بیش فعالی، زیستی است، یعنی مغز کودکان بیش فعال از نظر کارکردی با مغز کودکان سالم همسان نیست و عملکرد آنها تا حدودی مشکل دارد؛ همچنین عواملی مانند نحوه برخورد والدین و نوع مواد غذایی مورد مصرف در تسریع بیش فعالی کودکان موثر است.
لعلی با بیان اینکه درمان بیش فعالی فقط دارویی نیست، افزود: برای این اختلال شایع در بین کودکان و نوجوانان یک درمان چند بعدی وجود دارد؛ علاوه بر درمان دارویی، مداخلات مبتنی بر خانواده و مداخلات مبتنی بر مدرسه ضروری است.
وی با اشاره به اینکه ریتالین یکی از داروهایی پر مصرف برای درمان اختلالات روانی و رفتاری کودکان است، اظهار کرد: متاسفانه والدین با گرایش به مصرف این دارو برای درمان بیش فعالی فرزندشان از درمان های موثر دیگر غافل میشوند؛ تحقیقات حاکی است برای درمان اختلال بیش فعالی کودکان علاوه بر مصرف دارو، انجام مداخلات خانوادگی، مدرسهای و آموزشگاهی لازم است.
این مدرس دورههای تخصصی روانشناسی معتقد است: نقش خانواده در کنترل بیش فعالی کودکان بسیار موثر است، ضروری است که والدین در خصوص این اختلال فرزندان اطلاعات بیشتری را به دست آورند تا بتوانند رفتار مناسبی با کودک داشته باشند؛ والدین باید بیش فعالی کودکشان را با تشخیص متخصص بپذیرند و در برخورد با او صبر و حوصله کافی داشته باشند.
وی ادامه داد: توجه به برنامه ریزی صحیح برای کودکان بیش فعال لازم است؛ بیش فعالان قدرت تنظیم و کنترل هیجان را ندارند؛ برنامهریزی برای بازی، انجام تکالیف، خواب و تماشای تلویزیون این گروه از کودکان ضروری است؛ همچنین رعایت قوانین ساده، روشن و استفاده از تکنیکها باعث جهت دار شدن زندگی این گروه از کودکان می شود.
عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، تاکید کرد: بیش فعالی با اختلالات رفتاری اضطراب و افسردگی همراه است و برای تشخیص و درمان این نوع اختلالات مراجعه به پزشک متخصص ضروری است، انجام تعدادی از بازی ها و ورزش ها در کاهش علائم بیش فعالی نقش کمک کننده دارد.
والدین صبور باشند
وی با اشاره به اینکه درمان نشدن بیش فعالی در دوران کودکی میتواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد، اظهار کرد: نقص توجه و بروز مشکلات در دوره نوجوانی و عدم دقت و تمرکز در کارها در دوره بزرگسالی از عوارض بیش فعالی است.
لعلی با تاکید بر اینکه دادن مسئولیت به بچههای بیش فعال تاثیر مثبت دارد، گفت: در حقیقت میتوان با دادن مسئولیت به این گروه از بچه ها هیجانات و رفتارهای نادرست آنها را به خوبی کنترل کرد.
عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: برای اصلاح و تربیت کودک بیش فعال هماهنگی والدین در نوع رفتار و تشویق و جریمه او بسیار مهم است و از تبعات ناگوار در اصل تربیت جلوگیری می کند. صبوری و رفتار جدی والدین با کودک بیش فعال باعث کنترل این اختلال خواهد شد. با توجه به چند بعدی بودن درمان این اختلال در کودکان زمانی درمان موثر است که علاوه بر درمان دارویی مداخلات خانواده و مدرسه هم صورت گیرد.
نظر شما