فاطمه یوسفیان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تاخیر اعلام نتایج مدارس نمونه دولتی و فرهنگ استان اظهار کرد: امسال آموزشو پرورش تصمیم گرفت تا نتایج مدارس نمونه دولتی، فرهنگ و تیزهوشان را با هم اعلام کند.
وی در تشریح دلایل این تاخیر افزود: در سالهای قبل بسیاری از دانشآموزان همزمان در چند مدرسه قبول میشدند و این امر باعث میشد ثبتنام خود را در مدرسه قبلی لغو کنند و پرونده خود را به مدرسه جدیدی که قبولی آن اعلام شده و علاقمندی بیشتری به آن دارند منتقل کنند.
مسئول مدارس نمونه دولتی و شبانه آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه اعلام نتایج مدارس مختلف در تاریخهای مختلف چیزی جز بهمریختگی ثبتنامها دربر نداشت، تصریح کرد: این شیوه چیزی جز سردرگمی خانوادهها نداشت به طوری که خانواده قادر به تصمیمگیری قاطع در مورد رشته و نوع مدرسه فرزند خود نبود و قرار شد این روند به نحوی مدیریت شود که نتایج همه مدارس همزمان با هم اعلام بشود که خانوادهها برای ثبتنام قدرت عمل بیشتری داشته باشند.
فعالیت شش مدرسه فرهنگ دخترانه و پسرانه فعال در اصفهان
وی با ابراز تاسف از تاخیر در خصوص اعلام نتایج مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و فرهنگ اظهار کرد: این تاخیر دو سال است که به وجود آمده و دلیل آن نیز اجرای متمرکز آزمون مدارس نمونه دولتی است، این تاخیر باعث شده در ثبت نام مدارس عادی نیز خلل ایجاد شود، برای نمونه سال گذشته مدرسهای داشتیم که با اعلام نتایج مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان ۶۰ یا ۷۰ پرونده از مدرسه مذکور گرفته شد که این امر زمینه آزار و اذیت مدیران مدارس دولتی را هم فراهم میکند.
یوسفیان با اشاره به آماده بودن روند اعلام نتایج مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان گفت: نتایج همه مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و فرهنگ استان در ابتدای مردادماه اعلام میشود حتی اعلام نتایج آزمون مدارس ماندگار هم منوط به اعلام نتایج این مدارس شده است.
وی در خصوص کیفیت مدارس فرهنگ اظهار کرد: شش مدرسه فرهنگ در اصفهان وجود دارد، در شهرستانها مدارس فرهنگ دایر نیست و تنها رشته انسانی در همه مدارس در کنار دیگر رشتهها برقرار است.
مسئول مدارس نمونه دولتی و شبانه آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به قدمت مدارس فرهنگ ناحیه دو و چهار اظهار کرد: حدود ۱۵ سال از فعالیت مدارس فرهنگ این نواحی میگذرد اما مدارس نمونه دولتی ناحیه سه، ناحیه پنج به تازگی اضافه شدند و بیشتر از چهار یا پنج سال از فعالیت آنها نمیگذرد.
مدارس فرهنگ نقش موثری در تربیت مدیران آینده کشور دارند
یوسفیان با بیان اینکه برخلاف گذشته امروز دانشآموزان علاقمند واقعی به رشته انسانی ورود پیدا میکنند، تصریح کرد: در گذشته به رشته انسانی بهایی داده نمیشد در حالی که این رشته رشتهای مهم و بنیادی برای تربیت نیروی انسانی متخصص است اما امروز این مدارس تنها جنبه آموزشی ندارند و مهارتهای مختلفی را در ایندانشآموزان پرورش میدهند.
وی در خصوص آموزش مهارتها به دانشآموزان رشته انسانی در مدارس فرهنگ گفت: در این نوع مدارس سعی میشود استعدادهایی چون شعر و ادبیات، نویسندگی، سخنوری و بسیاری قابلیتهای دیگر که در این دانشآموزان وجود دارد را شکوفا کنند که در این زمینه همایشهای فوق برنامه خاصی برای آنها برگزار میشود.
مسئول مدارس نمونه دولتی و شبانه آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه در مدارسی که دیگر رشتهها وجود دارد همه توجه مدیران به رشته ریاضی و تجربی است، افزود: در مدارس فرهنگ تنها دانشآموزان رشته انسانی حضور دارند و همه آنها از نخبگان علاقمند به این رشته با معدلهای بالا هستند.
وی با تاکید بر اینکه عملکرد مدارس فرهنگ تاکنون رضایتبخش بوده است، تصریح کرد: بسیاری از خانوادههایی که حاضر نبودند دانشآموزانشان را به رشته انسانی بفرستند به دلیل عملکرد خوب این نوع مدارس علاقمند به حضور فرزندان خود در این مدارس هستند و به این مدارس گرایش خاصی پیدا کردهاند.
یوسفیان با تاکید بر اینکه مدارس فرهنگ نقش مهمی در تربیت مدیران آینده کشور دارند، افزود: هدف از ترویج این مدارس شناخت دانشآموزان مستعدی است که مدیر آینده کشور باشند با توجه به اینکه اکثرا رشتههای مدیریتی در رشته انسانی است هدف این مدارس تنها موضوعات درسی و آموزشی نیست بلکه تربیت نیروی انسانی توانمند از ضروریات این مدارس و رشته است.
نظر شما