به گزارش ایمنا، مجتبی زوربخش با بیان این که در این طرح پنج ساله، ۱۰ هزار دستگاه دوچرخه هوشمند در اختیار ناوگان حمل و نقل غیرموتوری قرار میگیرد، اظهار کرد: تا کنون هزار دوچرخه خریده شده است و هر سال دو هزار دوچرخه به این ناوگان افزوده میشود.
وی گفت: افراد علاقهمند شرکت در این طرح، با پرداخت ۲۰ هزار تومان به عنوان حق عضویت پنج ساله، کارت دریافت و با استفاده از نرم افزار هوشمند نصب شده بر روی گوشیهای خود، به ازای هر نیم ساعت استفاده از دوچرخه، یک هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت میکنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان این که ۲۸۵ ایستگاه برای این دوچرخهها در شهر در نظر گرفته شده است و همه نقاط شهر زیر پوشش این طرح قرار میگیرد، افزود: افراد متقاضی میتوانند دوچرخهها را از ایستگاهها یا هر مکان دیگری که دوچرخهها در آن محل پارک شدهاند، تحویل بگیرند.
وی گفت: افراد میتوانند پس از پایان سفر، دوچرخهها را در هر مکان رها و به وسیله کارت هوشمند عضویت قفل کنند، اما در صورت تحویل دادن دوچرخه به ایستگاهها، از امتیازهایی همچون سفر رایگان بهرهمند خواهند شد.
زوربخش اظهار کرد: این طرح به صورت ۲۴ ساعته اجرا میشود و در صورت رها شدن دوچرخهها در جای کم متقاضی، شرکت پاک چرخ ایرانیان که مجری طرح است، دوچرخهها را به ایستگاههای تعیین شده منتقل میکند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تفاوت دوچرخههای نسل ۴ با سه نسل قبل را داشتن جی پی اس، قفل الکترونیکی و سامانه هوشمند بیان کرد و افزود: افراد ثبتنام کننده در این طرح میتوانند در دیگر نقاط کشور که آینده به این سامانه حمل و نقل مجهز شود نیز از این طرح استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در صورت استقبال مردم از این طرح به ویژه در نقاط پرتردد شهر، هزینه استفاده از دوچرخهها کاهش و طرحهای تشویقی افزایش مییابد.
زوربخش به کاندیدا شدن شیراز با اشاره به عنوان شهر ملی دوچرخه از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش همگانی، ادامه داد: در صورت استقبال مردم از این طرح، شیراز مهمترین کلانشهر ارائهدهنده این طرح خواهد بود و علاوه بر روحیه نشاط و سلامتی اجتماعی، شیراز همچنان در جایگاه پاکترین شهر ایران قرار میگیرد.
نظر شما