به گزارش خبرنگار ایمنا، اکبر نبوی ظهر امروز (چهارشنبه) در آیین بزرگداشت هفته هنر اسلامی در نشستی صمیمانه با جمشیدیان نمایشنامه نویس و منتقد سینما در جمع فرهیختگان استان اصفهان پاسخگوی سوالات وی در خصوص شخصیت شهید آوینی و راز ماندگاری آثار ایشان در انقلاب اسلامی بود.
وی با اشاره به ابیاتی از شعر حافظ و راز ماندگار شدن آثار این شهید بزرگوار در عرصه سینما و دفاع مقدس اظهار کرد: جهانی که شهید آوینی در آن سیر می کند، جهانی است که امام حسین (ع) به وجود آورده و از عاشورا به این طرف عالم و آدم یکی است، شهید آوینی سعی کرده که در مسیر انسان تراز حرکت کند و همین باعث شد که آرام و قرار نداشته باشد و یکی شدن زیست فردی و اجتماعی را تجربه کند، البته طی کردن این مسیر نیاز به مجاهدت زیادی در این زمینه دارد که در این مسیر خسته نشود.
این منتقد سینما و فیلمساز ادامه داد: شاید روح جستجو گر او و خستگی ناپذیر بودنش باعث شده که شهید آوینی از مراحل زندگی به نقطه استقلال برسد.
به گفته وی نقطه کانونی شخصیت فکری،معنوی و هنری شهید آوینی مستقر در یک مثلث است و قاعده این مثلث را معارف اهل بیت تشکیل می دهد و این شهید بزرگوار این موارد را عرضه می کند.
نبوی با اشاره به اینکه ضلع دیگر مثلث مبانی فکری امام خمینی (ره) است، گفت: ضلع دیگر مبانی معرفتی انقلاب است و شهید آوینی منزل به منزل جلو آمده و کارها را به سرانجام رساند و در نقطه کانونی مثلث سلوک خود را ساماندهی کرده و بعثت خود را دریافت کرد.
نبوی در پاسخ به این سوال که اگر برنامههای دفاع مقدس و روایت فتح نبود آیا شهید آوینی شناخته می شد، گفت: این شهید بزرگوار تمنای شهادت می کرد و در حقیقت شهید شاهد بر حقیقت است و اگر خون او با فتح در زمین بریزد جلوه دیگری از حقیقت اتفاق میافتد و اگر هم خون بر زمین نریزد بازهم شهید است و آثار گواهی بر حقیقت میدهد.
وی اضافه کرد: شهید آوینی به عنوان یک روشنفکر درس خوانده اهل محافل علمی، فرهنگی و هنری در مسیری طی شده بوده و مجموعهای از کنشهای انسانی را داشته است.
به گفته منتقد و فیلمساز سینما شهید آوینی از مسیری آمد تا به مقصد انقلاب رسید و طی آشنایی با حوزه های معرفتی دچار تکان روحی شد و سرمستی و جستجوگری او افزایش پیدا کرد.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه اندیشه شهید آوینی به هنر انقلابی و شناساندن این انقلاب خدمت کرده است، گفت: این شهید بزرگوار در آثار نوشتاری به دنبال تحمیل عقاید خود به دیگران نبودند و در حوزه تأملات سینمایی نگاه ایشان به نقطه استقلال رسید اما در حوزه نقد به این نقطه نرسیدند و در نتیجه ایرادهایی هم وجود داشت.
نبوی با اشاره به فیلم از چرخه تا راین روایت این شهید بزرگوار تأکید کرد: شهید آوینی شاخصها را می گفت و در دفاع از حقیقت حرکت میکرد، در حقیقت مخاطب شهید آوینی نظام فرهنگی جامعه است و به جامعه هنری سینما هم اعتنا دارد و مباحث را در قالب سینما بیان میکند.
وی ادامه داد: اگر به تفکرات یک متفکر اعتنا و توجه شود در جامعه زنده است و با مردم نفس کشیده و زندگی میکند، توجه فرهنگ ایرانی به این متفکر زنده بودن آن ها را در جامعه رقم می زند.
منتقد و فیلم ساز سینما تأکید کرد: اگر به تفکرات شهید آوینی و آنچه که در سینما به عنوان مبانی فکری دنبال می شد توجه شود و در عین حال از تفکرات اون نقد صورت گیرد باعث زنده بودن ایشان در جامعه کنونی و در فرهنگ مردم می شود.
شهید آوینی معلم سینما نیست
این منتقد سینما در پاسخ به این سوال که آیا در بدنه سینما آثار این شهید مکتوب است، گفت: شهید آوینی معلم سینما نیست و کسی است که و در حوزه مسائل فرهنگی و هنری و سینما متفکر است، و اگر تمنای درونی افراد سینما پیوسته با حقیقت باشد، رجوع آن ها به آثار شهید آوینی زیاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: هنر به دو طبقه فطری و طبیعی تقسیم بندی می شود؛ هنر فطری شاخصهای خود را دارد و هنر طبیعی هم دارای شاخصهای خود است، اندیشههای فکری و هنری شهید آوینی رجوع به جهان حقیقت فطرت را دارد.
منتقد و فیلم ساز سینما با اشاره به اینکه آثار شهید آوینی در سینما به فیلم سازان کمک زیادی می کند، گفت: آوینی بعثت خود را دریافت کرد و حرکت در این مسیر نیازمند این است که فیلم سازان به ارزش افزوده این شهید بزرگوار افزوده دیگری را اضافه کنند و فقط مصرف کننده نباشند و تقلید خلاقانه داشته باشند.
نبوی تأکید کرد: همه هنرمندان در طول تاریخ از هم مشق کردند و مشق خلاقانه تقلید را جلو می برد و باید بدانیم که تقلید غیرخلاقانه موجب تبدیل ارزش ها، مردم سالاری و فیلم سازی به دکان می شود و جامعه را از فرصت های باروری محروم یمی کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های جدی شهید آوینی این بود که مرام و سلوک ایشان در افتادن با مجهولات زمانه باشد، اظهار کرد: آنچه که آثار شهید آوینی را ماندگار می کند باور ایشان است و مبنای روایت فتح ایشان پرمغز و با وجه شاعرانگی است و آنچه را که می خواند و می نویسد در اندیشه مردم اثر گذاشته است و این اتفاق وابسته به باورهای او بوده که با خصلت شاعری و داستان نویسی به این حوزه تسلط داشته است.
نظر شما