به گزارش خبرنگار ایمنا، گوگلپلاس در سال ۲۰۱۱ میلادی بهعنوان سرویسی نوآور با وعدههایی هیجانانگیز برای رقابت با شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک معرفی شد، این سرویس چهارمین تلاش گوگل برای موفقیت در حوزهی شبکههای اجتماعی و پیامرسان ها بود.
با وجود تمام وعدههای گوگل، سرویس گوگلپلاس که با سر و صدای زیادی آمده بود نتوانست توجه شمار زیادی از مردم، بهویژه کاربران توییتر و فیسبوک را بهخود جلب کند؛ حتی اقدامات بعدی گوگل، مانند تلاش برای محبوبیت این سرویس از طریق یوتیوب و سایر وب سرویس هایاش نیز نتوانستند به بقای آن کمک کنند.
بسیاری از تحلیلگران حوزه شبکه های اجتماعی تا پایان سال ۲۰۱۱، معتقدند بودند گوگلپلاس با حمایت همه جانبه گوگل آینده درخشانی در پیش ندارد. بااینحال، گوگل همچنان به این سرویس متعهد ماند تا اینکه نهایتا در سال ۲۰۱۸ و در پی فاششدن اطلاعات کاربران، تصمیم گرفت بهزندگی گوگلپلاس برای همیشه پایان دهد و شکست در دنیای شبکه های اجتماعی را بپذیرد.
گوگل پلاس از همان ابتدا با دروغ شروع کرد
امکان برقراری تماس های ویدیویی گروهی و امکان دسته بندی مخاطبین در گوگل پلاس از ویژگی های مهم این شبکه اجتماعی در زمان آغاز عمر آن در بستر وب محسوب می شد و گوگل تنها چند هفته پس از عرضه این محصول جدید خود اعلام کرد میلیون ها نفر در این شبکه اجتماعی عضو شده اند اما پس از مدتی آمارها نشان داد میزان افرادی که از گوگل پلاس استفاده می کردند به مراتب کمتر از آماری بود که گوگل ارائه کرده بود.
فعالیت در گوگل پلاس سخت بود
گوگلپلاس در ابتدا، قوانین سختگیرانهای برای اسم کاربرانش وضع کرده بود و کاربران حتما باید از اسم واقعی برای ایجاد حساب در این شبکه اجتماعی استفاده میکردند؛ درغیراینصورت، حساب کاربری آنها مسدود میشد. گوگل حتی گاهی اوقات استفاده از برخی سرویسهایش نظیر جی میل را نیز برای این کاربران ناممکن میکرد. نکته عجیب این بود که گوگل سراغ حسابهای منتسب به کسبوکارها و برندها میرفت و آنها را حذف میکرد تا فقط افراد حقیقی در شبکه اجتماعی اش حضور داشته باشند.
گوگل برای افزایش محبوبیت گوگل پلاس چه کرد؟
گوگل پس از اینکه فهمید استقبال از شبکه اجتماعی تازه تاسیساش گوگلپلاس آنطور که باید زیاد نیست، در اقدامی تأملبرانگیز و مهم، تصمیم گرفت این سرویس را با وب سرویسهایی نظیر جیمیل «ادغام» یا شاید «یکپارچه» کند. بعدها در سال ۲۰۱۳، اتفاق مشابهی برای یوتیوب رخ داد و گوگل برای محبوبیت گوگلپلاس دستبهدامان سرویس اشتراک ویدئو محبوبش شد تا شاید از این طریق محبوبیتی برای گوگل پلاس ایجاد شود.
بهدنبال این اتفاق، هر کاربری که میخواست در زیر ویدئوهای یوتیوب نظر بگذارد؛ مجبور بود الزاما از حساب کاربری گوگلپلاس استفاده کند و این، یعنی عملا کاربران به ساخت حساب گوگلپلاس مجبور میشدند. این اقدام گوگل با واکنش منفی تولیدکنندگان محتوای ویدئویی مواجه شد؛ چراکه آنان متوجه شدند تعداد دیدگاههای زیر ویدئوهایشان بهطرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. فعالان اصلی یوتیوب مدعی بودند گوگل از موفقیت آنها برای محبوبترکردن گوگلپلاس سوءاستفاده میکند.
نظر شما