از بازار جهانی انیمیشن تا تولید داخلی

دنیای رسانه‌ای امروز دیگر به یک فیلم اکتفا نمی‌کند، در حال حاضر در عصر کسب و کار سینمایی به سر می‌بریم و در این عرصه اثری برنده است که به دنباله‌های مستقیم، اسپین‌آف‌های سینمایی، مجموعه‌ها و بازی‌های اقتباسی منتهی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه می‌توان ساخت یک دنباله و ساخت یک تریلوژی را راه خوبی برای ورود به دنیای فرنچایز سازی دانست. امروزه کشورهای صاحب سینما، تریلوژی‌های سینمایی متعددی را روی پرده‌ برده‌اند و حتی پاکستان نیز با تریلوژی بهادر برای خود اعتباری کسب کرده‌ است. در حالی که هیچ دنباله‌ای در میان انیمیشن‌های ایرانی دیده نمی‌شود. روسیه در همین فصل، دنباله‌هایی برای دو اثر مهم خود یعنی تریلوژی ملکه برفی و گرگ‌ها و گوسفندها را روی پرده می‌فرستد.

 فراتر از آن استودیو ملنیتسا روسیه از سال ۲۰۰۵ یک دنیای خیالی را تحت عنوان سه قهرمان خلق کرده است که درست مثل دنیای مارول با فیلم‌های اختصاصی شخصیت‌هایش- یعنی آلوشا، ایلیا و دوبرینیا- آغاز شده و پنج قسمت سینمایی را با حضور آن‌ها روی پرده برد.

دیرین دیرین و شکرستان را دریابیم!

آثار کات اوت کمتر می توانند در سینما به موفقیت برسند و مردم تمایلی ندارند که آن‌ها را روی پرده ببینند اما انیمیشن  South Park: Bigger, Longer & Uncut توانست با وجود شوخی‌های بزرگسالانه، محتوای به شدت حساسیت برانگیز، سبک کات اوت و پخش غیر گسترده‌ خارجی به فروش ۸۴ میلیون دلاری دست پیدا کنید و در آن زمان به پرفروش‌ترین انیمیشن‌ دارای درجه سنی R تبدیل شود دلیل پر فروش شدن این انیمیشن شناختن آن توسط مردم از طریق مجموعه کوتاه و چند قسمتی بود و برای نسخه‌ بزرگتر و طولانی‌تر آن مخاطبان زیادی وجود داشت.

بیشتر بخوانیم

بازار جهانی انیمیشن را بشناسیم

فرصت‌ها و حسرت‌ها در انیمیشن‌های ایرانی

بازخوانی وضعیت سینمای انیمیشن در ایران

ساخت و اکران نسخه‌ سینمایی دیرین دیرین و شکرستان، نسبت به تولید آی‌پی‌های جدید هم از نظر نگارش فیلمنامه و هم از نظر تولید (با توجه به تکنیک کات اوت) راحت‌تر خواهد بود و این یعنی ما در مدت زمانی کوتاه می‌توانیم آثاری آماده کنیم که اگر به درستی ساخته و  به درستی اکران شوند به انقلابی بزرگ برای فروش انیمیشن در ایران بدل خواهند شد.

سخن آخر

امروز انیمیشن ایران از نظر تکنیکی در جایگاه قابل قبولی ایستاده است و گروه‌های بسیاری در ایران به تولید انیمیشن مشغول هستند. بدیهی است که آمدن جوانانی که تا کنون به ساخت کارهای کوتاه می‌پرداختند، تیم‌هایی که پیش از این تنها برای تلویزیون و اینترنت برنامه سازی می‌کردند و البته پیشکوستان به سمت مدیوم سینما و قرارگیریشان در کنار تولید کنندگان فعلی می‌تواند آغازگر دورانی با شکوه - از نظر کمی و از نظر کیفی- برای سینمای انیمیشن در ایران باشد. امید است که با ارزیابی درست وضعیت امروز خود و شناخت فرصت‌های از دست رفته و فرصت‌های پیش رو، آشنایی با بازار جهانی، حل معضل فیلمنامه و آشنایی با مسئله‌ مهم فرنچایزسازی، در زمانی کوتاه به دوران طلایی و پر رونق انیمیشن ایران دست پیدا کنیم.

کد خبر 369680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.