به گزارش خبرنگار ایمنا، همه او را بهلول صدا میزنند! در نگاه اول پسری با ظاهری درهم و برهم میبینی که پشت کفشهایش را خوابانده و کلاهی به سر دارد که مدام آن را بر روی چشمانش میکشد و تمام مدت کوله پشتیاش را بر دوش دارد، کمی که به او نزدیک میشوی و با او حرف میزنی دندان های جلویی او که بسیار بزرگاند جلب توجه میکنند و موقعی که حرف میزند شیفته حرف زدنش میشوی چون مدام دندانهایش توجهات را جلب میکند.
او کتابهایش را بادقت خاصی از کیف خاکیاش بیرون میآورد و برخلاف لباسهایش کتابهای مرتب و تمیزی دارد و میگوید: "کتابها جان دارند و قابل احترامند اما لباس که جان ندارد، از این دنیا خستهام، چرا هیچ کس حرف مرا نمیفهمد و به من کمک نمیکند."
ظاهرش نشان دهنده هوشش نیست
الهام، مادر امیرعلی است، دانش آموز ۱۱ ساله باهوشی که در پایه پنجم ابتدایی در یکی از مدارس ناحیه پنج آموزش و پرورش اصفهان مشغول تحصیل است، او میگوید: "زیاد مایل نیستم کسی از هوش امیرعلی خبر داشته باشد چون ظاهر امیرعلی به گونهای است که در نگاه اول هوش بالای او را نشان نمیدهد؛ من و پدرش به علایق او احترام میگذاریم و هر چه را که بخواهد یاد بگیرد امکاناتش را برایش فراهم میکنیم."
مادر بهلول علاقه زیادی به بیان ویژگیهای فرزندش ندارد و میگوید: "میدانم او خاص است، اما برخی از اطرافیان این خاص بودن امیرعلی را از دید دیگری که خوشایند من و پدرش نیست می بینند و شاید همین موضوع او را اذیت کند چون درک امیر نسبت به موضوعات بیشتر از هم سن و سالانش است."
او امیرعلی را اینطور توصیف میکند: "پسرم باید کشف شود، او گاهی حرفهایی میزند که من احساس میکنم با یک بزرگ محقق کوچک به مباحثه علمی نشستهام، نه اینکه در حال صحبت با فرزند ۱۱ ساله خود هستم، امیر دامنه اطلاعات خود را از طریق مطالعه و جستوجو در اینترنت بالا نگه میدارد تا مبادا سوالاتی که ذهنش را درگیر کردهاند، بیجواب بماند و یا وقتی سوالاتش را از من، پدرش و یا شخص دیگری میپرسد مطمئن شود که جواب درستی را گرفته و ما اصطلاحاً نتوانیم او را بپیچانیم."
الهام از توانایی بالای پسرش در بیشتر زمینهها صحبت میکند و میگوید: "وقتی او را در سن پنج سالگی در کلاس شنا ثبتنام کردم، در سه جلسه ابتدای ترم با کمک مربیاش تمام اصول مربوط به شنای آن ترم را فراگرفت و مربیاش این موضوع را نشأت گرفته از هوش و استعداد بالای امیرعلی میدانست."
او میگوید: "امیرعلی در مورد رشتهی رباتیک تحقیق کرد و با شرکت در کلاسهای رباتیک هم تعجب مربیانش را برانگیخت و همه آنها بر این باور بودند که امیر استعداد و هوش زیادی دارد و مسائل مربوط به رباتیک را خیلی زود یاد میگیرد و حتی گاهی سوالات بچههای دیگر را بهتر از ما که مربی هستیم، جواب میدهد."
الهام نیمه رها کردن بیشتر فعالیتها و کارها را بزرگترین عیب پسرش میداند و میگوید: "میترسم این عیب امیرعلی در آینده جلوی پیشرفتش را بگیرد و مانع بهره بردن او از هوشش (آن طور که باید) شود؛ امیر همه چیز را میفهمد اما برای اینکه من، پدرش، معلمهایش و سایر اطرافیان سوال پیچش نکنیم خود را به نفهمیدن میزند."
بهلول نخوانده ملاست
خانم امانی، معلم امیر علی نیز به گفته های مادرش صحه می گذارد و میگوید: "زودتر از همه به سوالات مطرح شده در کلاس جواب میدهد و جوابهایش همیشه کامل است، او بدون اینکه درسهایش را کامل بخواند، بالاترین نمره را در کلاس میگیرد و تمام شعرها را فقط یک بار که بخواند به طور کامل حفظ میشود."
او ادامه می دهد: "میتوانم بگویم امیرعلی نخوانده ملاست و همیشه مرا متعجب میکند، چون زمانی که در حال درس دادن هستم، احساس میکنم که او توجهی به درس ندارد اما وقتی پاسخهایش را میشنوم، میبینم کل درس را با جزئیات فراگرفته است."
امیرعلی میخواهد قدش کوتاه بماند! آدمهای کوتاه قد را خوشبخت و پیروز میشمارد و ادامه میدهد: "بزرگترین آرزویم این است که کوتاه بمانم، من نباید قدم بلند شود! چون قدبلندها دیگر سفید نیستند و سیاهی تمام وجودشان را میگیرد."
کوتاه ماندن قد یکی از آرزوهای بهلول است؛ او بلندی قد را دلیل بدیها و زشتیهای دنیای آدم بزرگها میداند، فکر میکند جلوی رشد قدش را بگیرد، جلوی بد شدن و زشتی درونیاش را میگیرد با اینکه دوستان هم سن و سال خود را بچه و خام میداند، اما دوست دارد در دنیای پاک بچگی خود بماند، چرا که بزرگ شدن را دلیل زنگار بر سیرت و درون بزرگترها میداند؛ "بزرگترها دیگر آزاد نیستند و مدام میدوند و تلاش میکنند که آزادی را به دست بیاورند، اما نمیدانند که بیشتر گیر میافتند."
آیکیو و ایکیو را باهم اشتباه نگیریم
همچنین مائده حسام، یک کارشناس مشاوره در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه زمانی میتوان یک بچه را باهوش بدانیم که هوشهای هشتگانه را داشته باشد، اظهار میکند: هوش هشتگانه از هوش ریاضی، هوش هنری، هوش علوم، هوش ورزشی، هوش موسیقیایی، هوش فضایی، هوش کلامی و هوش بین فردی تشکیل شده و زمانی میتوان بچهای را باهوش خواند که همه هوشهای هشتگانه را داشته باشد.
او ادامه میدهد: باید قانونمندی را به بچهها بیاموزیم تا در همه زمینهها بتوانند آن را اجرا کنند و فقط در یک زمینه مثل مرتب نگه داشتن کتابها قوی ودرست عمل نکنند و در اجرای نظم برای سایر موارد هم قانونمند باشند.
حسام با تاکید اینکه نباید آیکیو و ایکیو را باهم اشتباه بگیریم، میگوید: آیکیو همان هوشهای هشتگانه را دربر میگیرد و ایکیو که کمی ناشناخته باقی مانده همان قدرت ارتباطی است که در موفق بودن و یا نبودن فرد نقش بسزایی را ایفا میکند، ممکن است فردی آیکیو بالا اما ایکیو ضعیفی داشته باشد.
او تصریح میکند: چه بسا افرادی که بسیار باهوش هستند، اما توانایی نه گفتن، قدرت تصمیم گیری، جرأت داشتن و ... را نداشته باشد، پس نمیتوان گفت اگر کسی آیکیو بالایی دارد، حتما باید اِیکیو قوی هم داشته باشد، نداشتن یا ضعیف بودن در یکی از این دو مورد نمیتواند ناقض مورد دیگر باشد.
حسام با اشاره به اینکه باید فردی که باهوش است را آموزش دهیم تا بتواند بر روی کنترل احساسات و رفتار خود نیز قوی عمل کند، میافزاید: آموزش فرد در زمینه بالا بردن ایکیو تا حد زیادی در شکوفا شدن آیکیو موثر خواهد بود و فرد زمانی موفق است که در هر دو مورد را به صورت مکمل در خود داشته باشد.
او میگوید: انجام تستهای مخصوص توسط مشاور درصد هوش بچه را مشخص میکند و در مرحله بعد باید به هوش بچه خط مشی بدهیم مثلا اگر فرد در هوش ورزشی قوی است او را در زمینه استعدادی که دارد هدایت کنیم و همچنین کتابها و روشهایی که باعث افزایش مهارتهای ارتباطی میشود را نیز در اختیارش بگذاریم تا فرد بتواند از هوشش بهرهبرداری کامل کند.
این کارشناس مشاوره با بیان اینکه ممکن است، بچههای باهوش در برخی موارد دقت و توجه پایینی داشته باشند، خاطرنشانکرد: تقویت دقت و توجه در مواردی مانند روشهای مطالعه، داشتن برنامهریزی، بالا بردن اعتماد به نفس، افزایش پشت کار، افزایش تلاش و ... کمک موثری در هدایت هوش به افراد میکند.
گزارش از: فهیمه نظری - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا
نظر شما