به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد صیافزاده صبح امروز _ سه شنبه ۱۱ دی ماه_ در نشست بررسی آسیبهای اجتماعی مدارس با عنوان "در حاشیه آموزش" به میزبانی خبرگزاری ایمنا، اظهار کرد: امروز در عصر رشد تکنولوژی زندکی می کنیم، هجوم افسار گسیخته شبکه های اجتماعی تمام زندگی دانش آموزان را دربر گرفته است. رشد تکنولوژی موجب آسیب های جدیدی میشود که برای جلوگیری از آنها باید سواد رسانه ای و خودمراقبتی ها را افزایش داد.
وی افزود: در اصل ۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی بند ۶ به کرامت انسانی تاکید شده؛ ضمن اینکه جمهوری اسلامی عضو کنوانسیون حقوق کودک است و قوانین تصویب شده در مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از کودکان است. امروزه شیوه آموزش در دنیا تغییر پیدا کرده و باید فعالیت های بیشتری در این راستا داشته باشیم تا کودکان برای مقابله با آسیبهای جدید آماده شوند.
مستشار شعبه سه دادگاه کیفری یک دادگستری کل استان اصفهان ادامه داد: در مورد برخی از آسیبهایی که دانش آموزان را تهدید می کند نمی توان تمام تقصیر را بر گردن آموزش و پرورش یا قوه قضاییه انداخت. باید تکنیک گفت و گو را در خانواده ها و مدرسه رشد داد تا کودکان و نوجوانان به جای مطرح کردن نیازها و مشکلات خود با هم سن و سالانشان که تجربه درستی ندارند و در برخی موارد مشکلات جدید ایجاد میکنند با خانواده خود صحبت کنند.
صیافزاده ادامه داد: توجه خاص رسانه ها به مسائل و آسیب های اجتماعی به خاطر مسائلی است که سالانه رخ می دهد که البته در کشور ما به واسطه وجود عرف ها و شرع وقوع برخی آسیب ها نسبت به دنیا کمتر است. با توجه به رشد تکنولوژی باید کلاس های توجیهی و آموزشی برای خانواده ها و کادر آموزشی برگزار شود. مدیر مدرسه باید غمخوار دانش آموزان باشد نه اینکه با بداخلاقی و پرخاش با آنها برخورد کند.
وی با اشاره به دلیل اینکه کودکان به رشد فیزیکی و ذهنی نرسیده اند و بیشتر در خطر هستند، گفت: هر مدرسه نیاز به یک روانشناس و دفتر حمایت از کودکان دارد. البته باید توجه داشت که بسیاری از کودک آزاری ها بعد از ازدواج مجدد والدین و توسط ناپدری یا نامادری رخ می دهد.
مستشار شعبه سه دادگاه کیفری یک دادگستری کل استان اصفهان افزود: تجربه جلسات ماهانه من با اداره آموزش و پرورش زمانی که در یکی از شهرستانهای استان دادستان بودم نشان داد که این تعامل موجب کاهش بزه شد. امروز امر به معروف و نهی از منکر در محله ها کمتر شده، در گذشته اگر کسی برای طفلی مشکل آفرین می شد معتمدین محل از این اتفاق جلوگیری میکردند و آن را گزارش میدادند.
صیاف زاده تصریح کرد: در طبقه چهارم دادگستری دفتر حمایت از کودکان دایر است، اما آیا در مدارس نیز همچین دفتری وجود دارد؟ امروز مدارس باید کانون هایی آکنده و مملو از محبت و امنیت باشد تا نتایج قابل قبولی از مدارس و دانش آموزان به دست آید. نشاط و تحرک و مسائل اخلاقی و معنوی در مدارس کمترین اهمیت را دارد؛ آموزش و پروش باید ارتباط خود را با پلیس و دادگستری افزایش دهد و از ظرفیت همه جامعه استفاده کند.
وی اضافه کرد: بسیاری از جوانان با اینکه تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده اند و مدرک گرفتند، بی کار هستد این مسائل باعث میشود تا دانش آموزان نیز بی انگیزه شوند بنابراین باید برای دانش آموزان امید ایجاد کرد.
مستشار شعبه سه دادگاه کیفری یک دادگستری کل استان اصفهان با بیان اینکه وظیفه پدر و مادر این است که کنجکاوی کودکان را برطرف کنند، ادامه داد: هدف از مشاوره و آموزش برطرف کردن حس کنجکاوی است. براساس ماده ۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری پلیس ویژه اطفال و نوجوانان باید تشکیل شود. قانون، پلیس و سازمان های مردم نهاد را ملزم به پیگیری مسائل آموزشی کرده است، از منظر قانونی ظرفیتهای لازم وجود دارد فقط به یک اراده در سطح ملی نیاز است. البته هر مسئله باید ضابطهای داشته باشد و آموزش برخی مسائل در مدارس نباید خود باعث انحراف شود.
نظر شما