فرشید شاهقلی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دلایل عدم تمرکز در بین کودکان و نوجوانان اظهار کرد: کودکان و نوجوانان در شرایط مختلف نگرانی و اضطراب را تجربه میکنند و این حالت ناشی آمادگی از تطابق آنها با شرایط جامعه است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل تمرکز نداشتن کودکان ونوجوانان اضطراب است، افزود: این شرایط نشانه خاصی ندارد؛ بیماری یا اختلال خاصی نیست و در حقیقت نگرانی و اضطرابی است که باید به کودک و نوجوان فرصت داد تا خود را با شرایط موجود تطبیق دهد و بتواند احساس عدم امنیت خود را برطرف کند.
روانشناس بالینی کودک و نوجوان با تاکید به راهکارهای مقابله با عدم تمرکز و از بین بردن اضطراب در بین فرزندان، اظهار کرد: ابتدا بایستی والدین و معلمان به کودک و نوجوان فرصت دهند و سپس با صبوری والدین فرزندان میتوان۸۰ درصد از مشکلات را در این شرایط حل کرد.
وی یادآور شد: کاهش اضطراب در کودکان و نوجوانان بسته به صبوری والدین و فرصت دادن آنها به کودکان است و اینکه کودکان را درگیر رقابت و مقایسه با هم سن و سالان خودشان نکنند.
شاه قلی با بیان اینکه اخیراً اغلب کودکان در آغاز دوران تحصیل دچار اضطراب میشوند، اظهار کرد: مراجعه به روانشناس نخستین راهکاری است که این روزها از سوی والدین پیشنهاد میشود و بر این باور هستند که کودکشان دچار بیش فعالی است و این در حالی است که این نظریه از سوی روانشناس و روانپزشک کودکان قابل قبول نیست.
وی تصریح کرد: کودکان فاقد تمرکز و یا بیش فعال ویژگی های خاص خود را دارند و در بسیاری از موارد بر خلاف باور والدین بیش فعالی کودکان از سوی روانپزشکان این حوزه رد می شود و اغلب این شرایط را در قالب اضطراب تعریف میکنند که در نتیجه فاصله آشنایی و تطبیق دادن کودک با شرایط جدید ایجاد میشود.
روانشناس بالینی کودک و نوجوان با بیان اینکه نسخه پیچی و درمان دارویی خانوادهها برای فرزندان شان به هیچ عنوان صحیح نیست، گفت: خانوادهها باید آگاه باشند به خصوص در حوزه اعصاب و روان نباید اقدام خودسرانهای را انجام دهند و استفاده از نظر روانشناسان را در دستور کار قرار دهند.
وی تاکید کرد: بعد از درمان دارویی بیمار در نهایت به روانشناس کودک و متخصص بالینی ارجاع داده می شود و در این حوزه با تکنیکهای خاصی که وجود دارد عدم تمرکز و اضطراب کودک و نوجوان کمتر شده و با کاهش معضلات به حالت عادی خودش می رسد.
نظر شما