به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده اظهار کرد: سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی موجب حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن می شود. همچنین از اضمحلال زیرساختهای جادهای و افزایش تلفات ناشی از حوادث رانندگی جلوگیری میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بستههای تشویقی برای سرمایهگذاران حوزه ریلی بیان کرد: یکی از این بستهها کم کردن ریسک سرمایهگذاری با حمایت مجلس شورای اسلامی است و سایر بستهها شامل احتساب سرمایهگذاری و حمل و نقل ریلی همانند مناطق کمتر توسعه یافته، کاهش نرخ دسترسی و موارد دیگری است.
وی افزود: در دو سال گذشته برای تامین بیش از سه هزار واگن باری سرمایه گذاری شده است و اولین پروژه در قالب احداث یک خط آهن جدید با مشارکت دولت و بخش خصوصی آغاز شده که امیدواریم در حوزه بهرهبرداری شاهد استفاده از آن باشیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن تاکید کرد: از تمام ظرفیتها قوانین و مقررات در ایجاد مزیت سرمایهگذاری برای حوزه حمل و نقل ریلی استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم اهداف برنامه ششم توسعه را در این حوزه محقق کنیم.
محمدزاده به ظرفیتهای حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر اشاره کرد و گفت: در بخش باری دو برابر ظرفیت فعلی شبکه موجود است که می تواند در مجموع به سه برابر برسد. همچنین در حوزه کشش، ظرفیت دو برابری و در بخش مسافری قابلیت افزایش سهم مسافر ریلی به ۲۰ درصد وجود دارد.
وی افزود: برای تحقق سهم ۲۰درصدی حمل و نقل ریلی در بخش مسافر باید تضامین خرید فراهم شود که این مسئله از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید قابل انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیتهای سرمایهگذاری در حمل ونقل ریلی در ۴ سال آینده، بیان کرد: قابلیت سرمایهگذرای برای تامین بیش از ۳۰هزار واگن باری، ۵۰۰ لوکوموتیو باری، ۱۵۰ لوکوموتیو مسافری و ۲ هزار واگن مسافری در حمل ونقل ریلی کشور وجود دارد.
نظر شما