به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، علی بهبهانی در نشست با فرماندار و مدیران شهری این شهرستان، سازمان ثبت اسناد و املاک را دستگاهی حاکمیتی دانست و اظهار کرد: رسالت اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک تثبیت حقوق مالکانه اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه اموال منقول و غیر منقول بوده و خروجی آن، تحویل سند مالکیت به متقاضیان است.
وی افزود: ثبت انواع شرکتها و مؤسسات غیرتجاری، تعاونیها، نظارت بر دفاتر اسناد رسمی از حیث صحت تنظیم و ثبت معاملات و نظارت بر دفاتر ازدواج و طلاق با هدف صحت شرایط تنظیم اسناد ازدواج و طلاق در این دفاتر از دیگر وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک به شمار می آید.
مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان اصفهان عنوان کرد: در مرکز استان اصفهان روند ثبت و صدور مهریه از دادگستری به اداره ثبت اسناد و املاک محول شده و این مسئله افزایش چشمگیر مراجعات را به همراه داشته و باید گفت در سال گذشته حدود ۴۰۰ فقره تقاضای صدور مهریه انجام گرفته بود که با این تغییر وضعیت، در حال حاضر شاهد تقاضای بیش از چهار هزار تقاضای صدور مهریه هستیم.
وی با اشاره به اهمیت رسیدگی به مشکلات مردم در خصوص تثبیت حقوق مالکانه اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه اموال منقول و غیر منقول، تصریح کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان بررسیهای کارشناسی شده بسیاری را بر روی اظهارنامه موجود در خصوص وضعیت فعلی اراضی شهر ورنامخواست انجام داد و در سال ۱۳۹۴ با قاطعیت اعلام کرد شهر ورنامخواست وقف نبوده و وقف در اراضی زراعی انجام شده است.
بهبهانی با بیان اینکه در سالهای متمادی ظلم فاحشی به مردم شهر ورنامخواست روا شده است، تصریح کرد: توقع آن بود مدیریت شهرستان لنجان به کمک اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان میآمد تا بتوانیم این مشکل چندین ساله مردم در شهر ورنامخواست را مرتفع کنیم، اما متاسفانه این تعامل انجام نشد درحالی که یکی از آرزوهای ما در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان رفع مشکل مردم شهر ورنامخواست است.
وی با بیان اینکه کمترین کاری که هر دولتی میتواند برای مردم انجام دهد آن است، که اجازه دهد املاک مردم دارای سند مالکیت باشد و این مهم همواره در نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد توجه قرار داشته، ادامه داد: رفع این مشکل نیازمند تصمیم بالادستی و راس سازمان اوقاف و امور خیریه بوده تا مجوزی برای اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و شهرستان لنجان صادر شود تا آنها نیز بتوانند تقاضای اصلاح اظهارنامه کنند چراکه اظهارنامه موجود باید از سوی صاحب حق و یا قوهقضاییه باطل شود و تا زمانی که این مهم محقق نشود اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان نمیتواند گرهای از کار مردم باز کند.
مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با بیان اینکه امیدواریم با همت، همدلی و همراهی مسئولان امر همزمان با ۲۲ بهمن ماه سال جاری بتوایم گره مشکلات شهر ورنامخواست را در حوزه صدور اسناد مالکیت باز کنیم، اضافه کرد: به محض آنکه اداره کل اوقاف بتواند مجوز لازم را در این خصوص اخذ کند، آمادگی لازم از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان وجود دارد تا شرایط لازم و ویژهای در شهرستان لنجان فراهم کند تا مشکل مردم شهر ورنامخواست در اسرع مرتفع شود چراکه مِلکی که فاقد سند باشد فاقد ارزش خواهد بود و این مهم چالشهای متعددی را برای مردم به وجود آورده است.
وی با اشاره به روند افتتاح اداره ثبت اسناد و املاک در بخش باغبهادران، گفت: با پیگیریهای متعدد چارت سازمانی اداره ثبت اسناد و املاک باغبهادران تعریف و نیروهای آن نیز جذب شدهاند، اما با توجه به منابع محدود مالی سازمان ثبت اسناد و املاک در حوزه راهاندازی ادارات جدید نیاز است با همراهی مسئولان شهرستان لنجان و بخش باغبهادران مکانی در اختیار این اداره قرار گیرد تا شاهد افتتاح این اداره در آینده نزدیک باشیم.
نظر شما