به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به منظور تحقق این هدف و همچنین تقویت و توسعه شیوههای نوآورانه گردشگری، اتحادیه اروپا برای افزایش جذابیت، بهبود رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، طرحی نو ارائه داده است. این طرح که به پیشنهاد پارلمان اروپا پیادهسازی شده است شامل تعیین دو پایتخت گردشگری هوشمند و چهار شهر برنده جوایز هوشمند گردشگری برای موفقیتهای برجسته و چشمگیر میشود.
این پایتختها میتوانند با به اشتراک گذاشتن ایدههای خود با سایر شهرهای اروپایی درباره گردشگری هوشمند، الهام بخش آنان باشند؛ هدف از انتخاب این پاییتختها ایجاد چارچوبی برای تبادل بهترین شیوههای گردشگری در میان شهرهای اروپایی است. این چارچوب شامل الگوبرداری از یکدیگر و شبکهسازی، ایجاد فرصتهای همکاری و نیز به انجام رساندن مشارکتهای جدید است که منجر به تقویت پایداری و رقابت آنها به عنوان مقاصد گردشگری در عصر صنعتی جدید میشود.
کسب عنوان پایتخت گردشگری اروپا منوط به ارائه دستاوردهای نمونه و اجرای راهحلهای نوآورانه و هوشمند در قالب چهار دسته بود که عبارتند از قابلیت دسترسی، پایداری، هوشمند سازی، میراث فرهنگی و خلاقیت. از سویی لازم بود که هیئت منصفه اروپا شایستگی این شهر را به عنوان شهری الگو برای دیگر مقاصد رو به رشد گردشگری هوشمند به رسمیت بشناسند.
البته اولین شرط برای شرکت در این رقابت، داشتن بیش از ۱۰۰ هزار ساکن بود که از میان ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۳۸ شهر درخواست شرکت در مسابقه را دادند ولی با توجه به اقدامات نوآورانه گردشگری و ارائه برنامههای زمانبندیشده مهیج برای جشن گرفتن موفقیت، هلسینکی و لیون توجهات بسیاری را به سمت خود جلب کردند. این دو شهر با ارائه فیلمهای تبلیغاتی، برگزاری نمایشگاه در روز گردشگری اروپا و نصب مجسمههای غول پیکر هدفمند در مکانهای مشهور و برجسته خود توانستند عنوان پایتخت گردشگری هوشمند سال ۲۰۱۹ را از آن خود کنند و از این پس نیز از اقدامات تبلیغاتی در سطح اتحادیه اروپا بهره خواهند برد.
هلسینکی در نظر دارد که با راهاندازی طرح آزمایشی راهنمای شهر هوشمند، بهرهگیری از کار مشارکتی با ابزارهای دیجیتالی و کسب و کار به منظور ایجاد راهی هوشمندانهتر برای راهنمایی مردم در شهر، سازماندهی کارگاه آموزشی با دیگر شهرهای اروپایی در زمینه گردشگری هوشمند و برگزاری اجلاس سالانه و نمایشگاه تجارت جهانی فدراسیون جهانی گردشگری، کسب عنوان نخستین پایتخت گردشگری را ارج نهد.
لیون نیز با فرستادن ۲۶ هزار شبکه قوی سفیر و نماینده به سراسر جهان برای شرکت در نشستهای مطبوعاتی و رویدادهای خاص قصد دارد فرصتهای هوشمند شهری را به مخاطبان جدیدی ارائه دهد و با برگزاری جلسات تأثیرگذار بینالمللی برنامههای پایدار جهانی ارائه دهد.
علاوه بر این دو پایتخت، چهار شهر دیگر اروپایی نیز در چهار دسته تعیین شده، مفتخر به دریافت جایزه هوشمند گردشگری اروپایی برای موفقیتهای برجسته خود شدند که عبارتند از "مالاگا" در دسته قابلیت دسترسی، "لیوبلیانا" در زمینه پایداری، "کپنهاگ" در دسته هوشمندسازی و "لینز" در زمینه میراث فرهنگی و خلاقیت.
گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا
نظر شما