احتمال افزایش آمار اختلالات روانی در کشور

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی و بحران‌های هویتی و فرهنگی در جامعه باید منتظر افزایش آمار اختلالات روانی باشیم.

سید عباس حقایق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طبق آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان بهزیستی بیش از یک سوم جمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند که با توجه به این حجم بالا، برای تضمین سلامت روانی جامعه، دولت باید به کمک مردم بیاید.

وی گفت: با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی و بحران‌های هویتی و فرهنگی در جامعه باید منتظر افزایش آمار اختلالات روانی باشیم و اگر بخواهیم این سونامی را مدیریت کنیم راهی نداریم جز این که استفاده از خدمات روان‌شناسی را تبدیل به یک عادت نهادینه بین مردم کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد نبود حمایت‌ دولت از خدمات روان‌شناسی گفت: در مجموع شرکت‌های بیمه به جهت پرتعداد بودن جلسات مشاوره روان‌‍شناسی تمایلی به ورود در این حوزه ندارند؛ در صورتی که هر شخص می‌تواند دفترچه‌ای با تعداد مشخصی بن داشته باشد و در طول سال از خدمات روانشناسی بهره‌مند شود.

حقایق با اشاره به جایگاه روان‌شناسی نزد مردم ادامه داد: در چند سال اخیر با توجه به فرهنگ سازی در سطح ملی به ویژه با فعالیت رسانه‌ها، دید مردم نسبت به روان‌شناسی و خدمات آن بهتر شده است؛ هرچند هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی افزود: افکار عمومی نسبت به خدمات روانشناسی توقع بازخورد سریع دارند؛ اما تحقق چنین موضوعی در جلسات مشاوره امکان‌پذیر نیست و خدمات روان‌شناسی برای تأثیرگذاری مطوب نیازمند زمان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اصلی‌ترین وسیله یک روان‌شناس استفاده از مکالمه و دسترسی به ذهن بیمار است که این موضوع نیازمند زمان است و مانند دارو اثر فوری ندارد.

حقایق گفت: هم اکنون مشکلات بسیاری در روان‌شناسی بالینی داریم که یکی از مهم‌ترین این مشکلات عدم باور به تاثیرات آن توسط مسئولان است و این امر موجب شده این رشته در جایگاه واقعی خود نباشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در مقطع دکتری روان‌شناسی، گرایش بالینی به ندرت ارائه می­شود و پذیرش دانشجو بیشتر در گرایش روان‌شناسی عمومی صورت می‌گیرد که تعجب‌آور است.

استادیار دانشگاه نجف آباد با انتقاد از وزارت علوم و سرفصل‌های تعریف شده برای رشته روان‌شناسی در مقطع تحصیلات تکمیلی تصریح کرد: هر کجای دنیا بگویید در مقطع دکترای رشته روان‌شناسی ۱۸ واحد با گرایش‌های مختلف ارائه می­‌شود، تعجب می­‌کنند چرا که در این مقطع آموزش باید به سمت تخصصی‌تر شدن پیش برود و ارائه واحدهای عمومی هیچ جایگاهی ندارد.

حقایق ادامه داد: وزارت علوم به عنوان متولی این امر باید رشته روان‌شناسی عمومی را در مقطع دکتری حذف و رشته روان‌شناسی بالینی را جایگزین آن کند تا به تخصصی‌تر شدن این گرایش مهم و کاربردی کمک شود.

وی در مورد روان‌شناسی سلامت و جایگاه آن گفت: روان‌شناسی سلامت یکی از مهم‌ترین گرایش‌های روان‌شناسی است که به صورت جدی در کشورهای متولی این رشته مثل آمریکا پیگیری می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اضافه کرد: بسیاری از بیماری‌های جسمی علل و ریشه‌های روحی و روانی دارند و وظیفه روان‌شناسان سلامت این است که هنگام معالجه بیماری‌های جسمی به بررسی و بهبود ریشه‌های روانی بیماران نیز کمک کنند.

کد خبر 355320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نفیسه IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 0
    خدا به داد برسه. یعنی دیگه بدتر از این؟ همینجوری هم مردم دارن همدیگه را قورت میدن