به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» جدیدترین اثر مسعود جعفری جوزانی به تهیه کنندگی فتحالله جعفری جوزانی و «محمد خزاعی» و محصول مؤسسه تصویر شهر است که در نخستین جلسه کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکلای دادگستری مرکز و با حضور "مسعود جعفری جوزانی" کارگردان، "امین تارخ" بازیگر، "جعفر کوشا" وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، "جواد طوسی" منتقد سینمایی و وکیل دادگستری، "فتحالله جعفری جوزانی" بازیگر، "خسرو منصوریان" بنیانگذار و مدیر گروه «انجمن احیاء ارزشها»، "سمیه نجومی" بازیگر، "سعید دلیری" بازیگر و تعدادی از وکلای دادگستری در محل کانون وکلای دادگستری مرکز روی پرده رفت و مورد نقد و بررسی حقوقی و سینمایی قرار گرفت.
وام گرفتن از «منطق الطیر» عطار
در ابتدای این جلسه، جواد طوسی منتقد سینمایی و مجری ـ کارشناس این نشست گفت: به نظرم «پشت دیوار سکوت» میتواند محملی برای ارزیابی کارنامه سینمایی و تلویزیونی مسعود جعفری جوزانی باشد؛ اگر دوستان، آثار قبلی ایشان را دیده باشند یک دغدغهمندی در آثارش نسبت به ساحت انسان کاملا مشهود است و پل ارتباطی با تاریخ دارد. در آثار آقای جوزانی تاریخ فقط در نگاه متقدم صورت نمیگیرد در مناسبتهای مختلف در فیلمهایی مثل «بلوغ» و «پشت دیوار سکوت» شرایط معاصر جامعه خودش را در برمیگیرد و همواره هم این نگاه را یادآور میشود که در واقع ارتباط بین انسان و گستره تاریخ چگونه میتواند به یک تشخص، فرهنگسازی، اعتبار و شأن و منزلت فردی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی تبدیل شود.
وی افزود: یک ویژگی بارز آثار جوزانیاین است که با یک بیان سهل و ممتنع سعی میکند یک نگاه تأثیرپذیر را در کلیت اثر خودشان جاری کند که نمونه آن را در فیلمهای «جادههای سرد»، «شیر سنگی»، «در مسیر تندباد» و سریال شاخص و معتبر «در چشم باد» می توان دید.
طوسی در مورد «پشت دیوار سکوت» گفت: در این فیلم شخصیت محوری به اسم «ستاره» به بازی سحر جعفری جوزانی داریم که راوی است و در یک وضعیت دوگانه، موقعیت معاصر خودش را به نمایش میگذارد. بخشی از آن وام گرفته از حوزه ادبیات است؛ یک وجه ادبیات این سرزمین که «منطق الطیر» عطار را دربرمیگیرد و وجه دیگری که خودش را مطرح میکند؛ در یک رابطه عاطفی با پدرش که یک حضور پیدا و ناپیدا دارد، «شازده کوچولو» است. در واقع ما یک کولاژ و ترکیبی از رؤیا، واقعیت، آرمانخواهی و عدالتجویی را در این نگاه مستندگونه و در عین حال اپیزودیک «پشت دیوار سکوت» میبینیم.
پیشنهاد اجتماعی نقطه قابل دفاع در «پشت دیوار سکوت»
این منتقد سینمایی در ادامه سخنانش اظهار کرد: آدمها به طور موازی موقعیت فردی و معاصر خود را توضیح میدهند و در یک نقطه خیلی تأثیرگذار و در عین حال، تعیین کننده، در این حضور تجمل یافته، پیشنهاد اجتماعی میدهند و این برای من یک نقطه قابل دفاع از «پشت دیوار سکوت» است در کنار فیلمهایی که در صور مختلف، یک نگاه سطحی و سهل پسندانه و خنثی را به مخاطب و ببیننده خود انتقال میدهند.
وی همچنین گفت: طیفها و اقشار مختلف جامعه را در فیلم «پشت دیوار سکوت» میبینید که گاهی اوقات، فیلمساز با یک نگاه نقدانه با آن روبرو میشود مثل آدم لمپنی همچون ابرام خروس و برادرش که چقدر آن غریضه فاقد عقلانیت در شرایط مخاطرهآمیز که نه تنها کانون خانواده را در معرض و تیررس آسیب پذیری قرار میدهد؛ بلکه پا را فراتر میگذارد و گستره جامعه را به آخرین نقطه مخدوش شونده قرار میدهد و در کنار و هم عرضش پیشنهادی که باز هم فیلمساز در مورد یک مجموعه انسانی و نهادهای مردم نهاد میکند تا کمکاری تشکلهای دولتی را آنها پوشش بدهند.
جواد طوسی تأکید کرد: به اعتقاد من همه اینها با یک بیان نمایشی و در عین حال مستندگونه صورت میگیرد و فیلم وقتیکه خاتمه پیدا میکند؛ یک علامت سوال و بده بستان ذهنی در ببینده شکل میگیرد. یعنی آدمهای «پشت دیوار سکوت» هر کدام به یک شکلی ممکن است برای فردی که در یک چرخه روزمرگی حضور پرانگیزه داشته باشد؛ می تواند یک نقطه وصل عاطفی و فرهنگی را موجب بشود.
تا زنده هستم برای مردم فیلم ایران میسازم
مسعود جعفری جوزانی، کارگردان فیلم نیز در مورد ایده ساخت «پشت دیوار سکوت» گفت: این فیلم مدیون آشنایی من با شخصیتهایی است که سلولهای کنشگر و فعال جامعه هستند، مثل آقای خسرو منصوریان، که ما را تشویق کردند و هر آنچه را که داشتند در طبق اخلاص گذاشتند. این دوستان، نهاد مردمی و NGO دارند و همین نهادها جامعه مدنی و دموکراسی را ممکن میکنند.
وی افزود: این فیلم دو سال قبل ساخته شده است و سال ۹۷ اکران میشود آن هم اکرانهای محدود و در زمانهای نامناسب. متأسفانه یک افکار کاسبکارانه و دلال سفت در همه لحظه به لحظههای زندگی ما حاکم است. طبیعی است وقتی که فیلمی درباره مردم و برای مردم میسازید که یادآوری کنیدکه ما در تاریخ بودیم و ما سلولهایهای کنشگر جامعه هستیم. وظیفه داریم که اعلام کنیم که هستیم و حضور داریم و همین کافی است که ما هستیم که تاریخ را میسازیم. ما سلولهای ساختار یک ملت هستیم که با فرهنگمان کارهای ماندگاری کردیم.
وی همچنین گفت: من تا زنده هستم برای مردم ایران فیلم میسازم. به دوستانی که سعی میکنند با نمایش ندادن فیلم ما با تصور اینکه یک بار دیگر سینمای ایران را به طرف آن نوع سطحینگری و بیهویتی ملی ببرند؛ به آنها تسلیت میگویم از این نظر که ما هستیم و گروههای دیگری مثل ما هم هستند که با دانایی و بضاعتی که دارند وسط میدان هستند و ادامه میدهند و این ملت، زنده خواهند بود.
شجاعت آقای جوزانی در تاریخ میماند
در ادامه این نشست، جعفر کوشا وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: پرداختن به موضوع ایدز، یک واقعیت اجتماعی است که بایستی زودتر از اینها به آن میپرداختیم؛ بنابراین از این این جهت به آقای جعفری جوزانی تبریک میگویم که دغدغههای مسائل اجتماعی را دارند. در سال ۱۹۹۰ که در فرانسه بودم بحث ایدز در آنجا مطرح بود. آن زمانیکه خونهای آلوده را به ایران وارد کردند، خبر آن را دنبال میکردم. اینها بویی از انسانیت نبردند.
عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: قطعاً شجاعت آقای جوزانی در تاریخ میماند و پرداختن به اینگونه مسائل، مشکلات خاص خود را دارد. ما در بحث جرم شناسی باید به حقوق شهروندی و حقوق بزهدیدهگان بپردازیم. در بحث حقوق بزهدیدهگان، بایستی NGOها را خیلی پرورش بدهیم. مردم بایستی به میدان بیایند. چون افراد کمی این افراد را کشف میکنند، در واقع این افراد با جان و دل خودشان جهاد میکنند و میخواهند که جامعه را فعال کنند. ما در دفاع از حقوق زنان و کودکان ناشی از خشونت، بایستی خیلی دقت کنیم؛ چون در بحث مدرسه، دانشگاه، ازدواج و ... خیلی مشکل دارند.
کسانیکه نسلکشی میکنند؛ بایستی در مجامع بینالمللی محاکمه شوند
وی همچنین گفت: چه کسانی این خونهای آلود را وارد کشور کردند؟ و با اینها چه نسلی را ما مورد مخاطره قرار دادیم؟ این بحث کیفری دارد. کسانیکه نسلکشی میکنند؛ بایستی در مجامع بینالمللی محاکمه شوند. چه کسانی باید پاسخگوی آن نسل از بین رفته باشند. در آموزش و تبیین و توسعه فرهنگ حقوق بشری بایستی خیلی کار شود. ما با ظلمات زیادی مواجه هستیم و آن نشانه جهل ما است. وقتیکه برق را روشن کنیم همه اینها میروند؛ در جامعهای که نور باشد ظلمات میرود، اما ظلمات هیچ موقع نمیخواهد که نور باشد. حیوانات موذی و سوداگرانی که در بحث مواد مخدر، مواد عفیونی، داروهای کمیاب و ایدز هستند هیچ وقت نمیخواهند که در جامعه نور باشد؛ وکیل، کارگردان و بازیگر نور هستند.
متأسفانه در دوران بسیار بدی زندگی میکنیم
فتحالله جعفری جوزانی در ادامه این نشست در مورد همکاری و همیاری در پروژههای مختلف سینمایی مسعود جعفری جوزانی گفت: من در کنار مسعود، نقشی برای خودم متصور نیستم، بلکه همیشه سعیام بر این بوده که در کنار ایشان باشم، آنچه که در توانم بوده است و در واقع سنگی را از جلو پایش بردارم. گاهی کارهای اداری ـ مالی و تهیهکنندگی را انجام دادهام، گاهی پژوهش در مورد فیلمنامهای بوده که میخواهند آن را بسازند و یا اینکه جلو دوربین ایشان قرار بگیرم و نقشی را ایفا کنم. من در برابر مسعود، یک مطیع مطلقم و همه اینها به خاطر عشق است. جدا از مسئله برادری رابطه من با مسعود خیلی استثنایی بوده است، از کودکی و دوران تحصیل در دانشگاه بیشترین زمان را با ایشان گذراندهام.
وی در مورد اهمیت و نقش و جایگاه NGOها در جامعه گفت: متأسفانه در دوران بسیار بدی زندگی میکنیم. خیلی از آرامشهایی که خانواده بزرگتر و در نسلهای قبلتر داشتیم روز به روز آن را از دست میدهیم و این قضیه هر روز شدیدتر میشود. NGOها میتوانند جایگزین مناسبی باشند اگر به اندازه کافی از آنها استقبال شود و به آنها بپیوندیم و با آنها همکاری کنیم. یک جایگزینی برای بخشی از خانواده بزرگتری که از دست دادیم، آن هم به خاطر وضعیت خاص زمانی و مکانی که در آن زندگی میکنیم.
در ادامه جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» سمیه نجومی، بازیگر این فیلم گفت: برای بازی در این فیلم از راهنماییهای دلسوزانه آقای جوزانی خیلی بهره بردم. ایشان خیلی دغدغه زنان را دارند و خیلی به زنان جامعه فکر میکنند و معتقدند که زنان در سعادت جامعه نقش خیلی مهمی دارند. خُب بخشی از زنان در جامعه شاغل و به صورت مستقیم در اجتماع اثرگذار هستند، آن قسمتی از بانوان که خانهدار هستند، در دامنشان افرادی را پرورش میدهند. هر چقدر زن هر جامعهای متفکر باشد، فرزندان متفکری میتواند پرورش دهد. در کل اگر حال زن جامعهای خوب باشد؛ حال امتی خوب است و حال ملتی خوب است.
زن محور بودن «پشت دیوار سکوت»
وی گفت: در روزگاری که کسی به مشکلات زنان نمیپردازد و به آنها توجه نمیکنند، برای نمونه در عرصه سیاسی نقش و جایگاه مهمی ندارند، آقای جوزانی فیلم زن محوری ساختهاند در این وضعیت بد جامعه که همه به دنبال این هستند فیلمشان فروش خوبی کند و سود بیشتری کسب کنند، ایشان موضوعی را مطرح کردند که به داد زن برسید و به زنان جامعه کمک کنید. اگر زن جامعه مورد احترام قرار گیرد و به آن توجه شود ناخودآگاه حال جامعه خوب میشود و از دامن زن، مرد به معراج میرود و از دامن زن است که انسانهای خوب و متفکر و خلاق پرورش پیدا کنند.
در بخش دیگری از این جلسه، خسرو منصوریان بنیانگذار و مدیر گروه «انجمن احیاء ارزشها» گفت: اکران فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در کانون وکلای دادگستری مرکز باعث شد که در اینجا نکاتی مطرح شود که شما آن را نقد کنید. اکران «پشت دیوار سکوت» در سینماهای کشور، باعث شد که آمار مراجعه به کلینیکهای بیماریهای رفتاری خیلی افزایش پیدا کند.
به گزارش ایمنا، در ادامه این نشست، تعدادی از وکلای حاضر در سالن سوالات خود را مطرح کردند که مسعود جعفری جوزانی و عوامل فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» به کارگردانی آن را به دقت پاسخ دادند و در پایان نیز، کانون وکلای دادگستری مرکز با اهدا هدایای نفیسی به رسم یادبود از عوامل فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» تقدیر کرد.
نظر شما