مهرداد محلوجی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: برای اطمینان از صحت وجود ملک و مشخصات فنی ساختمان، شهرداری شناسنامه فنی صادر میکند و این موضوع باعث میشود فروشنده و خریدار خیالی راحت داشته باشند که ملک وجود خارجی دارد.
وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در خصوص پیش فروش آپارتمان یا ساختمانهای مسکونی وجود داشت، وزارت راه و شهرسازی با صدور ابلاغیهای در تاریخ ۱۸ شهریور ماه ۹۵ آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون پیش فروش ساختمان مصوبه ۱۳۸۹ و بندهای مربوط به آن را ابلاغ کرد.
مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهرداریها و سایر مراجع قانونی صدور پروانه، شناسنامه فنی ساختمان را برای هر واحد به صورت جداگانه صادر و برای آنها علاوه بر شماره ثبت دبیرخانه و تاریخ صدور، شماره مسلسل نیز اختصاص میدهد.
وی با اشاره به مراحل صدور شناسنامه فنی ساختمان، گفت: وقتی پروانه ساختمانی صادر شد، فرد متقاضیِ پیشفروش به شهرداری مراجعه و شهرداری نیز با توجه به ابلاغ دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی، فرمی را در اختیار متقاضی قرار میدهد.
محلوجی ادامه داد: قسمتی از فرم توسط شهرداری و قسمتی توسط مهندسان ناظر اعم از ناظر سازه، معماری و تأسیسات تکمیل و در شهرداری کنترل و امضاء میشود که با انجام این فرایند خریدار اطمینان پیدا میکند ملک مورد نظر و سند مالکیت آن چه مشخصاتی دارد.
وی با تاکید بر اینکه با صدور شناسنامه فنی ساختمان از سوی شهرداری، پیشفروش و پیشخرید ساختمان قانونمند شده و از کلاهبرداریهای احتمالی جلوگیری میشود، اظهارکرد: مهندسان طراح و معمار وظیفه دارند مراحل طراحی و اطلاعات مربوط به جداول شناسنامه فنی ساختمان را در نقشههای مربوطه درج کنند، تعداد واحدها، پارکینگها و انباریها مشخص شود تا فرد خریدار از وضعیت ساختمانی که قرار است احداث شود، اطلاع پیدا کند.
مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: هنگام انعقاد قرارداد، شناسنامه فنی کامل و اطلاعات مربوطه در دفترخانه رسمی ثبت میشود تا جلوی سوءاستفادهها گرفته شود.
نظر شما