به گزارش خبرگزاری ایمنا، در گزارش سازمان هواپیمایی کشور آمده است که خلبان این هواپیما برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل های یک و شش از انکس یک و سند ۸۹۸۴ ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای ۶۰ سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.
نامبرده در سال ۸۸ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از آن ۹ ماه منع پروازی داشته و بعد از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ ۲۴ خرداد ۸۹ با محدودیت هایی زیر مجاز به پرواز شده است.
براساس گزارش سازمان هواپیمایی کشور، خلبان هواپیمای تهران- یاسوج به محدودیت های اعلام شده توجهی نداشته است، درحالی که تمام خلبانان موظف به رعایت محدودیت های عنوان شده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیت های خلبان باید در برنامه ریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد.
همچنین در این گزارش درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است که هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال ۱۹۹۳ میلادی و کارکرد آن ۲۸۸۵۷ ساعت پروازی و ۲۸۴۹۷ سیکل پروازی بوده است.
همچنین در این گزارش آورده شده که در بخش آرایش فنی ۰۱۷۰-۲۰۰۹ No A هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.
خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر ۱۵۰۰۰ پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.
پرواز برای کاهش ارتفاع به ۱۷۰۰۰ پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع ۱۴۰۰۰ پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند.
سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است.
کرو در ساعت ۹:۳۱:۱۴ هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه ۱۱۷ نات و گشتاور موتورها روی ۶۷ درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.
خلبانان تا ثانیه ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدیدگردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشته اند که بی نتیجه بوده است.
ترکیب خدمه پروازی(خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده، خلبان مجاز به پرواز با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می بایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار می گرفت.
نظر شما