محسن کوهکن در رابطه با عملکرد وزیر راه در پی سقوط هواپیمای تهران _ یاسوج به خبرنگار ایمنا گفت: موضع گیری ها در قبال اتفاقات این چنینی باید محکم، منطقی و هم وزن حادثه ای باشد که رخ داده است و اتفاقات کشور هم باید برای مردم درست تبین شود؛ اگر قرار است جان انسان ها برایمان مهم باشد، باید به علل و عواملی که در سطح کشور به جان انسان ها ضربه می زند، حساسیت داشته باشیم و بی تفاوت رد نشویم.
وی با اشاره به اینکه تلفات جاده ای ناشی از حوادث رانندگی ما چندین هزار نفر است، گفت: علاوه براهمیت جان ۶۵ نفری که در هواپیما بودند و برای آنها طلب آمرزش و مغفرت می کنیم، تلفات جاده ای هم که چندین برابر حوادث هوایی رخ می دهد و افراد زیادی جان خود را از دست می دهند، باید در کانون توجه قرار گیرد.
کوهکن تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از تلفات مربوط به خودرو و بی احتیاطی است، اما عمده خسارت، ناشی از فرهنگ سازی است که معمولا در صحبت ها کمتر به این مساله توجه می شود و همیشه دوست داریم تقصیر را گردن دیگران بیندازیم؛ بنابراین خود رانندگان با اصلاح فرهنگ رانندگی و تجاوز نکردن به حقوق دیگران نیز در این سوانح موثر هستند.
وی افزود: به دنبال یک سانحه هوایی در دنیا بلافاصله پیش داوری ها و قضاوت ها آغاز می شود و به دلیل این که گزینه ها و شایعات مختلف در اذهان عمومی شکل گرفته، این پیش داوری و قضاوت های بی حساب وکتاب باعث کم رنگ شدن اعمال مجازات و یا برخورد با فرد مقصر در پایان کار می شود و جامعه به هنگام اعلام نتیجه به یک باور قطعی و یقین نمی رسد.
کوهکن با اشاره به اینکه مسئولان و کارشناسان باید برای جلوگیری از شایعات و پیش داوریها به صورت کاملا شفاف مردم را در جریان بگذارند، گفت: زمانی که حوادث ناگوار اتفاق می افتد، از مسئول و غیر مسئول از کارشناس و غیر کارشناس همه باید تاکید کنند که کارشناس های مربوطه با دقت لازم در اسرع وقت رسیدگی کنند و همه عوامل امدادی تا جایی که می توانند ضرر و زیان های ناشی از آن حادثه را کاهش دهند و در پی آن به طور شفاف مردم را در جریان بگذارند که اگر حادثه مسبب انسانی داشته و فردی کوتاهی کرده در این زمینه، مجازات شود.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر بررسی ها، رسمی که در دنیا مرسوم و معمولا هم جزء مطالبات مردم است، عذرخواهی و تسلیت گفتن است؛ در کشور ما زمانی که چنین اتفاقی رخ می دهد، با اینکه مستقیما وزیر راه و شهرسازی مسئول نیست، اما طبق رسومات از او و سایر مدیران رده بالا در این وزارت خانه، انتظار می رود برای همدردی با خانواده های سانحه دیده، اولین افرادی باشند که تسلیت می گویند و عذرخواهی می کنند و بعد در عذرخواهی خود به علت حادثه که در دست بررسی است، اشاره کنند و بگویند که به هر جهت این اتفاق افتاده و خانواده هایی را داغدار کرده است و لذا ما به عنوان مسئول، وزیر یا رییس دستگاه از خانواده ها و مردمی که ناراحت شده اند عذرخواهی می کنیم، اما متاسفانه این امر در کشور ما مرسوم نشده است.
وی با اشاره به رسم عذر خواهی در دیگر کشور ها گفت: در کشورهای شرق آسیا در این گونه حوادث و حوادث مشابه، عذرخواهی و حتی در موارد نادری خودکشی همان مسئول را شاهد هستیم. در این کشورها، افرادی که استعفا می دهند، تشریح می کنند که این استعفا با اینکه در حوزه کاری و مسئولیت آنها اتفاق افتاده و به طور مستقیم به آنها مربوط نمی شود اما به جهت اینکه این دردها، ناراحتی و نگرانی برایشان به عنوان یک مسئول خیلی سنگین است، ادامه کار را در انجام این مسئولیت دیگر جایز نمی دانند که این امر از نظر روانی و ذهنی بین مردم آن کشور بازتاب مثبتی خواهد داشت.
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی انتظار نمی رود مسئولی دست به خودکشی بزند، اما برخی از مسئولان حتی مطالبات حداقلی مردم یعنی عذرخواهی را هم انجام نمی دهند و باعث پررنگتر شدن این قبیل مطالبات می شوند، تصریح کرد: با انجام عذرخواهی ضمن تسلیت گفتن به خانواده های داغدار ملت ایران، میزان اعتراض، دغدغه ونگرانی ها کاهش پیدا می کند و این رسم به صورت تدریجی نهادینه می شود. همچنین اگر قول بدهند که با بی طرفی کامل به دقت علت سانحه را بررسی و بر فرض اینکه اگر افرادی کوتاهی کرده اند با آنها برخورد شود، بازار شایعات کمتر شده و مردم دچار سردرگمی نمی شوند.
وی یادآور شد: مسئولان مربوطه با عذرخواهی و ارائه جزئیات باعث می شوند که مردم به حرف آنها اطمینان پیدا کنند که این امر در دنیا مرسوم است وامیدواریم ما هم به این سمت و سو حرکت کنیم.
نظر شما