دنیای موبایل در سومین هفته سال ۲۰۱۸

تاکنون سه هفته از سال ۲۰۱۸ گذشته است، در بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "جی‌اس‌ام‌آرنا"، هفته‌ای دیگر از سال ۲۰۱۸ میلادی سپری شد. طبق سنت پیشین به بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته‌ای که گذشت می‌پردازیم. نمایشگاه MWC ۲۰۱۸ با معرفی گوشی های هیجان انگیز بسیاری همراه خواهد بود. شایعات در مورد پرچمدارهای جدید جزء اخباری بود که در این هفته منتشر شد. سامسونگ، هوآوی، سونی همگی خبر دادند که پرچمداران خود را معرفی خواهند کرد. اگر فکر می کنید ممکن است خبری را از دست داده باشید، در ادامه با ما همراه باشید تا مفید و مختصر از مهمترین اخبار موبایل در هفته گذشته باخبر شوید. 

به روز رسانی ۴۰ دستگاه شیائومی به MIUI ۹ 

شیائومی دستگاه های خود را برای مدت زمان طولانی ای پشتیبانی می کند. این شرکت اعلام کرده است که ۴۰ دستگاه را به آخرین نرم افزار MIUI ۹ به روز رسانی خواهد کرد.  برخی از پرچمداران در حال حاضر این آپدیت را دریافت کرده اند، اما برخی از دستگاه های واقعا قدیمی نیز در این لیست وجود دارند – برخی که قدمتشان به ۲۰۱۲ بر می گردد. مسلما، MIUI ۹ بر پایه اندروید ۷٫۰ نوقا (یا قدیمیتر) است، اما به شدت سفارشی سازی شده است. با این حال، ما در مورد دستگاه هایی ۶ ساله صحبت می کنیم، اکثر اندروید ها پس از کمتر از ۲ سال (به ویژه مدل های ارزان تر) از رده خارج می‌شوند.

سونی اکسپریا ایکس زد پرو با نمایشگر ۴K OLED، اسنپدراگون ۸۴۵ و دوربین دوگانه

اکسپریا ایکس زد پرو احتمالا ماه ششم میلادی و اوایل تابستان ۹۷ عرضه خواهد شد. سونی اکسپریا ایکس زد پرو از چیپست اسنپدراگون ۸۴۵ بهره خواهد برد. احتمال استفاده از نمایشگر ۴K وجود دارد که از نوع OLED است. نسبت نمایشگر عریض ۱۸:۹ و حاشیه های باریک دیگر نکات مثبت این گوشی است. 

حافظه رم ۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت در نظر گرفته و قیمت ۹۳۰ دلار است باتری ۳۴۲۰ میلی آمپری و گواهی IP۶۸ از دیگر مشخصات لو رفته از پرچمدار ۲۰۱۸ سونی است. 

فناوری شارژ سریع هواوی

هواوی با انتشار ویدئویی کار روی فناروی شارژ سریع خود با قابلیت شارژ ۴۸ درصد از ظرفیت باتری در ۵ دقیقه را به جهانیان نشان داد. شارژ سریع‌تر باتری تا زمان معرفی باتری‌های جدیدتر و تکنولوژی انقلابی در آن تنها راهکار برای افزایش زمان در دسترس بودن یک دستگاه قابل‌حمل خواهد بود. آزمایشگاه وات هواوی (Watt Lab) در همین راستا تکنولوژی جدیدی را توسعه داده است که به کمک آن می‌توان ۴۸ درصد از ظرفیت یک باتری را در مدت زمان ۵ دقیقه شارژ کرد. این تکنولوژی جدید که در یک ویدئو نشان داده می‌شود به ابزاری متفاوت و غیرمتعارف نیاز دارد.

پتنت جدید سامسونگ و حسگر اثر انگشت جدید

یکی از پتنت‌های سامسونگ این است که همه چیز را زیر صفحه نمایش قرار می‌دهد، از جمله بلندگو و حسگرهای نور محیطی و مجاورتی. شیائومی می میکس (یکی از پیشگامان در زمینه گوشی‌های بدون حاشیه) پیش از این بلندگویی زیر صفحه نمایش قرار داده بود؛ اما بازخورد خیلی خوبی نداشت. پتنتی (توسط سامسونگ، اپل، ال‌جی و دیگران به آن اشاره شده است) استفاده از OLED شفاف را پیشنهاد می‌کند. با نرخ رفرش بالا، دستگاه می‌تواند صفحه نمایش را روشن و خاموش کند و به دوربین امکان دهد در زمان خاموش بودن صفحه نمایش، تصویرها را ثبت کند. 

مشخصات چند گوشی موتورولا رفت

شرکت موتورولا اشاره کرد که بزودی قصد دارد Moto X۵, G۶, G۶ Plus, G۶ Play promo را معرفی کند. احتمالا موتورولا در جریان نمایشگاه MWC ۲۰۱۸ بارسلون تمامی این ۴ مدل گوشی‌هوشمند را معرفی خواهد کرد اگرچه جزئیات دقیقی در دست نیست. احتمالا Moto X۵ شباهتی به آیفون ایکس اپل دارد. این گوشی هوشمند فاقد کلید فیزیکی Home بوده و هیچ سنسور اثرانگشتی در آن وجود نداشته و به نظر می رسد در زیر نمایشگر جای گرفته است. به هر حال گوشی‌هوشمند X۵ با صفحه‌نمایش ۵٫۹ اینچی با نسبت تصویر ۱۸:۹ و رزولوشن ۱۰۸۰*۲۱۶۰ پیکسلی همراه است. این گوشی هوشمند در مجموع از چهار دوربین برخوردار است که در هر قسمت دو لنز وجود دارد. موتورولا در نهایت تصمیم گرفت برند moto را جایگزین موتورولا کند تا نامی آسان باشد.

در کنار این مدل سری G۶ نیز وجود داشته که از بدنه‌ای با شیشه ۳D بهره می‌برند و موتورولا سعی کرده از به کار گیری بدنه فلزی که پیشتر در G۵ شاهدش بودیم صرف نظر کند. Moto G۶ به پردازنده اسنپدراگون ۴۵۰، صفحه‌نمایش ۵٫۷ اینچی با نسبت تصویر ۱۸:۹ و رزولوشن ۱۰۸۰*۲۱۶۰ پیکسلی، حافظه رم ۳ یا ۴ گیگابایتی، حافظه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی، دوربین اصلی ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی دوگانه، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی و برخی دیگر اشاره داشت.

در سوی دیگر Moto G۶ Plus به نمایشگر ۵٫۹۳ اینچی مجهز شده که رزولوشن مشابهی با نسخه معمولی دارد. دوربین نیز به نظر می‌رسد در هر دو نسخه یکسان بوده و در برخی مشخصات باید شاهد اختلاف مشخصات باشیم. البته نسخه پلاس از پردازنده اسنپدراگون ۶۳۰ و حافظه رم ۶ گیگابایتی بهره می‌برد که نشان دهند عملکرد بهتر و مشخصات بالاتر است. موتورولا مدل‌های مختلفی را برای سری موتو G۶ در نظر گرفته که هر یک می‌توانند عملکرد بالایی را برای صاحبان خود به ارمغان آورند. G۶ از باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری بهره می‌برد اما نسخه پلاس دارای باتری ۳۲۰۰ میلی آمپری است. در سوی دیگر Moto G۶ Play با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری همراه است و به نمایشگر ۵٫۷ اینچی ۷۲۰ پیکسلی مجهز بوده که همانند سایر مدل‌ها از اسکنر اثرانگشت بهره می‌برد.

Moto G۶ در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و رزطلایی به فروش می‌رسد. G۶ Plus در رنگ مشکی، سفید تیره و آبی تیره به فروش می‌رسد. گزینه‌های رنگی برای G۶ Play طلایی، آبی و خاکستری خواهد بود و قیمت مناسبی دارد. G۶  با قیمت ۲۴۰ و نسخه پلاس آن با قیمت ۳۳۰ دلار روانه بازار ایالات متحده و برخی دیگر می‌شود.

معرفی M۶s با تراشه اکسینوس ۷۸۷۲ و یک سنسور اثر انگشت در لبه کناری

گوشی Meizu M۶s اولین محصول تجاری است که با استفاده از تراشه میان رده جدید سامسونگ یعنی اکسینوس ۷۸۷۲ روانه بازار می‌شود. این تراشه دارای شش هسته پردازشی است و حداکثر می‌تواند سرعت ۲.۰ گیگاهرتز را فراهم آورد. در کنار این پردازنده، گوشی M۶s دارای یک صفحه نمایش ۵.۷ اینچی با وضوح HD+ یا ۱۴۴۰ در ۷۲۰ پیکسلی است و به این ترتیب می‌تواند نسبت تصویر ۱۸:۹ را در اختیار کاربران خود قرار دهد. یکی از ویژگی‌های مهم این اسمارت فون قرار گرفتن حسگر شناسایی اثر انگشت در وجه کناری آن است. سه گیگابایت حافظه رم و ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی دیگر ویژگی‌های سخت افزاری این گوشی را معرفی می‌کنند. امکان افزایش این حافظه داخلی نیز با استفاده از یک شیار حافظه microSD تا ۱۲۸ گیگابایت امکان پذیر است.

اما دوربین‌های اصلی و سلفی این گوشی نیز با استفاده از دو حسگر ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌شوند. دوربین اصلی علاوه بر این حسگر، دارای روزنه f/۲.۰ و همچنین یک فلش LED نیز هست. باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت که از فناوری‌های شارژ سریع پشتیبانی می‌کند از دیگر ویژگی‌های مهم این گوشی است. با استفاده از پورت USB-C امکان شارژ این گوشی تا ۳۰ درصد در طی ۱۵ دقیقه امکان پذیر است. Meizu همچنین برای اولین بار از موتور هوش مصنوعی جدیدی با نام One Mind پرده برداشته که سبب می‌شود علاوه بر بهبود عملکرد، مصرف انرژی گوشی نیز کاهش پیدا کند.

دکمه مجازی جدیدی با عنوان Super mBack دیگر ویژگی مهم این گوشی است که حساس به فشار است و از Gesture‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند تا به راحتی نقش یک دکمه Home را ایفا نماید. لمس این دکمه سبب بازگشت یک مرحله‌ای به عقب می‌شود اما یک لمس طولانی مدت صفحه Home اسمارت فون را برای کاربران به نمایش می‌گذارد. با لغزش این دکمه به سمت چپ و راست نیز می‌توان بین برنامه‌های مختلف جابه‌جا شد و امکان مشاهده تمامی برنامه‌ها هم با کشیدن این دکمه به سمت بالا ممکن است. رابط کاربری Flyme ۶.۲ همراه با سیستم عامل اندروید ۷ نوقا نیز ویژگی‌های نرم افزاری این گوشی را تشکیل می‌دهند. Meizu M۶s قرار است از چند روز دیگر در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، طلایی و آبی عرضه شود. نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایت از این گوشی به ترتیب ۱۵۵ و ۱۸۶ دلار قیمت گذاری شده‌اند که بسیار عالی به نظر می‌رسد.

 گوشی‌های اکسپریا ماندنی هستند

نشریه گاردین مصاحبه‌ای را با کاز هیرای، مدیر عامل سونی انجام داده که طی آن هیرای درمورد بخش‌های مختلف شرکت صحبت کرده است؛ اما صحبت‌های او درمورد بخش گوشی‌های هوشمند جالب‌ترین قسمت است. گوشی‌های سونی اکسپریا ماندنی هستند؛ اما حالا خبر بد: ممکن است گوشی‌ها دیگر در کار نباشند. هیرای باور دارد آینده جای دیگری است ولی به منظور در دست گرفتن و رهبری این بازار آینده، کمپانی او نیازمند این است که در بازار ارتباطات بماند.

مدیر عامل کمپانی ژاپنی به یکی از موفق‌ترین تجارت‌های سونی، بخش حسگر تصویر، هم اشاره کرد. آن‌ها توسط شرکت‌های پیشرو در زمینه‌های گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال و تجهیزات نظارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما سونی در بازار رو به رشد خودرو هم خواهان سهمی است.

معرفی نسخه المپیک زمستانی گلکسی نوت ۸ با رنگ سفید 

نسخه المپیک زمستانی گلکسی نوت ۸ با رنگ سفید رونمایی شد. سامسونگ بیش از ۴ هزار نسخه از این گوشی را به ورزشکاران و اعضای کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) هدیه خواهد داد. نسخه المپیک زمستانی گلکسی نوت ۸ با رنگ سفید براق توسعه پیدا کرده و لوگوهای سامسونگ و پنج حلقه المپیک با رنگی طلایی روی قاب پشتی نقش بسته‌اند. به علاوه، از این رنگ برای لبه‌های دستگاه، دکمه‌ها و بخش‌هایی از قلم هوشمند اس پن هم استفاده شده است. سازندگان به صورت پیش‌فرض، این موبایل هوشمند را به منظور “رسیدن به بالاترین تجربه از بازی‌های المپیک” همراه با والپیپرهای اختصاصی PyeongChang ۲۰۱۸ برای این رقابت‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. ورزشکاران پارالمپیک هم نسخه مخصوص گلکسی نوت ۸ را دریافت خواهند کرد. این موبایل همراه با قابی مخصوص که به لوگوی Paralympic Games مزین شده، هدیه داده می‌شود.

محصولات جدید نوکیا رونمایی خواهد شد

یکی از مدیران اجرایی HMD Global اعلام کرده است که این شرکت برای رونمایی از محصولات جدید در نمایشگاه MWC ۲۰۱۸ آماده خواهد شد. از جمله محصولاتی که ممکن است در نمایشگاه MWC در ماه فوریه به نمایش گذاشته شود، می‎توان به نوکیا ۴، نسخه ۲۰۱۸ نوکیا ۶ و نوکیا ۷ اشاره کرد. همچنین نسخه ۴G گوشی فیچر فون نوکیا ۳۳۱۰ نیز احتمالاً معرفی خواهد شد. همچنین شایعاتی پیرامون رونمایی از گوشی‌های پرچم‎دار جدید نوکیا ۹ و نسل دوم نوکیا ۸ وجود دارد.

در رابطه با پرچم‌دار احتمالی نوکیا، باید گفت که نوکیا ۹ احتمالاً طراحی بدون حاشیه خواهد داشت و با دوربین دوگانه ۱۲ و ۱۳ مگاپیکسلی عرضه می‎شود. این مدل از تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام استفاده می‌کند و نمایشگر ۵.۵ اینچی ۵.۵ اینچی از نوع آمولد با نسبت ابعاد ۲ به ۱ دارد. برای عکاسی سلفی، HMD از سنسور ۵ مگاپیکسلی روی پرچم‌دار جدید نوکیا استفاده کرده است و نوکیا ۹ را با آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید یعنی اندروید اوریو ۸.۰ ارائه می‌دهد. برخلاف پرچم‌دار نوکیا ۸، گفته شده است که اچ‌ام‌دی گلوبال حسگر اثرانگشت را در پنل پشتی نوکیا ۹ جای می‌دهد؛ این در حالی است که نوکیا ۸ از یک سنسور اثرانگشت در پایین صفحه‌نمایش استفاده می‌کند.

غیرفعال  کردن کاهش عمدی سرعت باتری آیفون میسر می شود

مدیرعامل اپل، تیم کوک اخیراً به صحبت درباره به روزرسانی بعدی سیستم عامل iOS ۱۱ پرداخته که به کاربران اجازه می دهد کاهش عمدی پرفورمنس باتری موبایل خود را غیرفعال کنند. این قابلیت در حالی در به روزرسانی آتی جای می گیرد که اپل طی ماه گذشته اعتراف کرد عمداً سرعت آیفون های قدیمی را کاهش می دهد تا از بروز مشکلات متعدد جلوگیری کند. کوک در مصاحبه ای با ABC News می گوید که این آپدیت، طی ماه آتی میلادی منتشر خواهد شد اما پیش از آن که به دست عموم برسد، در اختیار توسعه دهندگان قرار می گیرد. «ما می خواهیم به مردم سلامت باتری شان را نشان دهیم و بنابراین همه چیز بسیار بسیار شاف است. این کاری نیست که قبلاً انجام شده باشد.»

این به روزرسانی، به صورت واضح تر به کاربر اطلاع می دهد که آیفون در حال کاهش پرفورمنس است تا از خاموشی دستگاه جلوگیری کند. نسخه بتای بعدی iOS ۱۱ قرار است اوایل ماه فوریه از راه برسد و بنابراین عرضه عمومی، احتمالاً در ماه مارس صورت می گیرد. اپل از همین حالا مجبور به سر و کله زدن با چند پرونده قضایی در زمینه کاهش سرعت آیفون شده و احتمالاً به نفعش باشد هرچه سریع تر اشتباهات پیشین را جبران کند.

نسبت ابعاد صفحه نمایش عجیب برای گوشی آینده هواوی

مانند گوشی قبلی هواوی که با نسبت ابعاد ۱۸.۷:۹ مشاهده شده بود، اطلاعات گوشی جدید نیز در تست HTML۵ منتشر شده است. تصویر منتشر شده از این تست به ما می گوید که گوشی آینده هواوی با کد ANE-LX۱ با اندروید ۸.۰ اوریو و اندازه صفحه نمایش ۳۶۰x۷۶۰ پیکسل معرفی خواهد شد.  البته این رزولوشن قطعاً اندازه واقعی نیست اما می توان نسبت ابعاد واقعی این گوشی را کخ ۱۹:۹ است از آن متوجه شد. انتظار میرود که با این نسبت، رزولوشن صفحه نمایش این گوشی ۱۰۸۰x۲۲۸۰ پیکسل باشد، در واقع دلیل این حدس اینست که تست HTML۵ اغلب یک نهم از رزولوشن گوشی را مشخص می کند.

واتس آپ برنامه کسب و کار خود را بصورت رسمی معرفی کرد

شبکه اجتماعی WhatsApp که متعلق به شرکت فیس بوک است برای اولین بار WhatsApp Business را در سپتامبر ۲۰۱۶ معرفی کرد. البته این انتشار تنها برای نسخه بتا این نرم افزار بود و حال بعد از گذشت یکسال که از این امکان واتس آپ می گذرد حال این شبکه اجتماعی بصورت رسمی از نرم افزار واتس آپ بیزینس رونمایی کرد.

برنامه کسب و کار واتس آپ یک برنامه کاملا رایگان است که برای کسب و کار های کوچک است و برای آن دسته از افرادی است که دارای یک کسب و کار کوچک بوده و می خواهند با مشتریان خود در ارتباط باشند و این برنامه برای  بیش از ۱٫۳ میلیارد کاربری که می خواهند برای کسب و کار خود با مشتریان به گفتگو بپردازند و مشتریان خود را حفظ کنند. این برنامه دارای امکانات منحصر به فردی می باشد که شامل اطلاعات مفیدی مانند توضیحات کسب و کار و آدرس ایمیل و وب سایت و یک ابزار سریع برای رساندن پیام به مشتری می باشد که همه اینها برای رونق کسب و کار کاربران در فضای مجازی می باشد.

با ساخت ابزار کسب و کار در واتس آپ مشتریان می دانند با شخصی که این کسب و کار را راه انداخته صحبت می کنند و نه یک شخص عادی که اینکار به این برنالمه اعتبار بسیار بالایی می بخشد و اعتماد مشتریان را جلب می نماید. برنامه کسب و کار واتس آپ در کشور های آمریکا و ایتالیا و اندونزی و بریتانیا و مکزیک بصورت کاملا رسمی عرضه شده است و کاربران این کشور ها می توانند آن را از مارکت اندروید یعنی گوگل پلی دانلود نمایند و از آن استفاده کنند.

گوشی Alcatel ۳C با نمایشگر ۶ اینچی و باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر معرفی شد

گوشی جدید آلکاتل در ایتالیا عرضه شده است؛ این مدل که با نام Alcatel ۳C شناخته می‌شود، نمایشگر ۱۸:۹ و دوربین ۸ مگاپیکسلی دارد. شرکت TCL، اولین گوشی‌های آلکاتل را برای سال ۲۰۱۸ ارائه داده است. شرکت آلکاتل در نمایشگاه CES ۲۰۱۸ اعلام کرد که تمامی گوشی‌های هوشمند جدید خود را با نمایشگر کشیده ۱۸:۹ معرفی خواهد کرد. Alcatel ۳C را می‎توان اولین گوشی این شرکت برشمرد که نمایشگر کشیده‌ی ۶ اینچی دارد؛ رزولوشن صفحه‎نمایش، ۷۲۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است. با وجود نمایشگر بزرگ ۶ اینچی، Alcatel ۳C ابعادی نزدیک به گوشی‎های ۵.۵ اینچی دارد و این موضوع به لطف حذف حاشیه‌های اضافی از اطراف نمایشگر محقق شده است.

پردازنده MT۸۳۲۱ مدیاتک با چهار هسته پردازشی ۳۲ بیتی با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز، قدرت پردازشی گوشی جدید آلکاتل را تأمین می‎‌کند. با این مشخصات، انتظار داشتیم آلکاتل ۳C به عنوان یک محصول با سیستم‌عامل اندروید Go ارائه شود؛ اندروید Go در واقع، نسخه سبک شده سیستم‌عامل اندروید محسوب می‌شود که برای اجرا روی گوشی‌های مجهز به مشخصات سخت‌افزاری ضعیف توسعه یافته است. این سیستم‌‍عامل برای گوشی‌های هوشمندی مناسب است که فضای رم یک گیگابایتی یا کم‌تر دارند.

در پشت گوشی از سنسور ۸ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده شده است که فلاش LED، عکاسی در محیط‌های کم‌نور را امکان‎پذیر خواهد کرد. برای عکاسی سلفی نیز می‌توانید از دوربین ۵ مگاپیکسلی استفاده کنید که فوکوس آن، ثابت است. بلوتوث ۴.۲، پشتیبانی از دو سیم‎کارت و وای‌فای b/g/n، از دیگر مشخصات گوشی جدید آلکاتل محسوب می‎شود. این مدل به باتری ۳۰۰۰ میلی‎آمپر ساعت مجهز شده است. حسگر اثرانگشت در پنل پشتی و زیر دوربین اصلی، قرار گرفته است.

کد خبر 335532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.