به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصغر فخریه کاشان درباره تأمین مالی هواپیماهای برجامی ناوگان هما در گفت وگوی خود با رادیو اقتصاد، اظهار کرد: تأمین مالی این هواپیماهایی که مورد معامله ایران ایر و سه شرکت سازنده قرار گرفته برنامه ریزی شده تا از سه طریق انجام شود یک روش این بود که ما مبالغی را به صورت پیش پرداخت از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم، راه دوم این بود که از منابع مالی خود فروشنده ها استفاده کنیم به این صورت که اگر نتوانیم از سایر منابع، تأمین مالی کنیم، هر کدام از کمپانی های سازنده، تامین مالی تعدادی از هواپیماها را تا سال ۲۰۲۰ عهده دار شدند؛ راه سوم هم شرکت های لیزینگ، بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری بین المللی هستند که در دنیا به عنوان تأمین کننده مالی خرید هواپیما شناخته می شوند.
وی درباره راهکار جایگزین فاینانس این هواپیماها در صورتی که شرکت های لیزینگ بین المللی به حوزه تأمین مالی هواپیماهای برجامی ایران ورود نکنند گفت: روش جایگزین فاینانس، تأمین مالی از سوی شرکت های سازنده است به عنوان مثال ای تی آر قرار است ۱۲ فروند هواپیما و ایرباس نیز تأمین مالی ۳۷ فروند را در ۲ فاز انجام دهد؛ بوئینگ نیز تأمین مالی ۸ فروند را بر عهده گرفته است که همه این هواپیماها زمان بندی تحویلشان تا سال ۲۰۲۰ است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل تصریح کرد: تاکنون ۱۱ فروند هواپیما از مجموع ۲۰۰ فروند هواپیمایی که با سه شرکت ای تی آر، ایرباس و بوئینگ به امضا رسانده ایم را تحویل گرفته ایم که ۸ فروند آن ای تی آر و ۳ فروند هم ایرباس است اما بوئینگ تا کنون هیچ هواپیمایی را تحویل هما نداده است.
فخریه کاشان گفت: هما به غیر از این سه شرکت با هیچ هواپیماساز دیگری قرارداد نداشته است اما سایر ایرلاینهای ایرانی با شرکت های هواپیماساز دیگر هم مذاکراتی داشته اند و هم قرارداد به امضا رسانده اند که هیچ کدام آنها تاکنون موفق به اخذ مجوز از اوفک نشده است.
منبع: مهر
نظر شما