فیلمسازی یعنی خواندن، نوشتن و شنیدن

روح‌الله حجازی با حضور در کارگاه "انتقال تجربه"، از تجربه سال‌ها کار در مدیوم سینما و تلویزیون گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روح‌الله حجازی کارگردان فیلم هایی چون "زندگی خصوصی آقا و خانم میم" و "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" روز گذشته (شنبه) دوم دی ماه با حضور در کارگاه "انتقال تجربه"، از روزهای آغاز فیلم سازی اش در اصفهان تا رسیدن به سینمای حرفه ای کشور و ساخت فیلم هایی پرمخاطب گفت.  

حجازی سخنش را با اشاره به روزهای جنگ و زندگی در آبادان تا مهاجرت به اصفهان آغاز کرد و از دوران تحصیل در دبیرستان ادب اصفهان گفت که سرآغاز دلبستگی اش به سینما بوده و پایش را به وادی هنر هفتم کشانده است.

کارگردان" مرگ ماهی " درباره مسیر فیلمساز شدنش گفت: در سال ۷۴ که درست صدمین سالگرد تولد سینما بود یک فیلم ۱۰۰ ثانیه ای ساختم، این فیلم که فقط با پنج هزار تومان ساخته شده بود، نخستین فیلم من شد و بابت آن ۱۰ هزار تومان از جشنواره فیلم کوتاه کودک جایزه گرفتم.

وی ادامه داد: فیلم بعدی ام که در اصل یک کلیپ به نام "مهمان بهار" بود را در مسجدی واقع در خیابان نشاط که منزلمان هم در آن بود ساختم. پس از آن کلیپ های دیگری ساختم و یادم هست که همیشه از اقوام و دوست و آشنا پول قرض می گرفتم تا فیلم بسازم!

این فیلمساز افزود: در نهایت با هزینه پنج میلیون تومان نخستین فیلم کوتاهم را با نام "نیایش باران" کلید زدم، وقتی تدوین فیلم تمام شد به تهران و بعد یکراست به ساختمان جام جم رفتم و آنقدر اصرار کردم تا آقای علایی که آن زمان مسئول گروه کودک و نوجوان شبکه دو بود فیلم را به قیمت ۳۵۰ هزار تومان از من خرید.

حجازی درباره ساخت چندین تله‌فیلم، پنج فیلم سینمایی در مقام کارگردان و پنج فیلم سینمایی در مقام تهیه کنندگی گفت و با اشاره به جوایزی که به "ماه جبین" و سایر فیلم هایش اهدا شده، اظهار کرد: ساخت فیلم کوتاه و تله فیلم اتفاقاتی خوب و پر بار در کارنامه ام هستند و چون در زمینه سینما تحصیلات دانشگاهی ندارم، همین روند منطقی ساخت فیلم کوتاه، تله‌فیلم و فیلم سینمایی را عوامل موفقیتم می دانم.

وی با تاکید بر اهمیت دیدن، خواندن و شنیدن در روند فیلم سازی گفت: به عقیده من زیست یک فیلم ساز اول از کتاب، دوم از موسیقی، در درجه سوم از عکس و در نهایت از فیلم شکل می گیرد. برای فیلم ساز خوب شدن باید بسیار خوب دید و شنید، زیرا معتقدم در فیلم باید زندگی جریان داشته باشد، پس باید آدم های اطرافتان را خوب ببینید و بشنوید تا بتوانید از آنها استفاده کنید. من در دوره ای هر چه فیلم خوب و بد بود می دیدم. یک راه خوب تمرین در فیلم نامه نویسی این است که مدام فیلم ببینید و در پایان سعی کنید اصول اساسی فیلم نامه را در آنها کشف کنید. استعداد و جسارت عامل پیشرفت در این حرفه است.

این کارگردان همچنین نکاتی را درباره ساختار سه پرده ای فیلم نامه و کاشت درست نقاط عطف در فیلم ارایه داد و تاکید کرد: در ابتدای نوشتن یک فیلم نامه، نویسنده باید این نقاط را به روشنی در ذهن داشته باشد تا بتواند ادامه مسیر را درست انتخاب کند.

روح‌الله حجازی با معرفی کتاب "سر کلاس با کیارستمی" از حاضران خواست بخوانند، بنویسند و نترسند...

کد خبر 332942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.