به گزارش ایمنا، قریب به چهار ماه است که سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد، با محوریت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در ۱۵ منطقه شهرداری راه اندازی شده بر این اساس نه تنها کلیه اطلاعات مورد نیاز شهر بی واسطه در اختیار همه شهروندان قرار می گیرد، بلکه ارایه خدمات شهرسازی و درآمد به مردم نیز کاملاً الکترونیکی شده است.
وحید مهدویان در این باره اظهارکرد: از سال ۱۳۹۴ اجرای این پروژه با هدف شفاف سازی در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت.
وی ادامه داد: از همان ابتدای آغاز به کار پروژه مطمئن بودیم این اقدام، یعنی شفاف سازی، به مذاق برخی افراد خوش نخواهد آمد و سنگ اندازی هایی در داخل و بیرون از شهرداری، خواهیم داشت.
مدیر شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان ادامه داد: الکترونیکی کردن ارایه خدمات، نه تنها رانت اطلاعاتی را از بین برده است، بلکه دخل و تصرفات دستی و سلیقه ای را از قوانین و مصوبات به خصوص در محاسبات مالی پروانه ها، جرایم ماده صد، پایان کارها و غیره امکان ناپذیر کرده و هیچ مقام مسئولی نمی تواند نظرات شخصی خود را در این زمینه اعمال کند.
وی اضافه کرد: برای مثال، به محض صدور رأی در کمیسیون های ماده صد، سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد بصورت خودکار، مبلغ ریالی جریمه را نیز محاسبه و همزمان به مالک از طریق پیامک اعلام می کند و یا به محض ورود اطلاعات نقشه معماری، محاسبه مبلغ عوارض و تراکمات پروانه ساختمان، با در نظر گرفتن تخفیفات و ضرایب و بر اساس فرمول های مصوب، توسط سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد بصورت خودکار محاسبه می شود و حتی نحوه محاسبه و ریز مبالغ را هم در قالب فیش کاملاً الکترونیکی به مالک اعلام می کند.
مهدویان تاکید کرد: از این رو برخی افراد که در گذشته به دلیل همین عدم شفافیت ها، از عدم اطلاع شهروندان سوء استفاده می کردند، چون دیگر زمینه ای برای واسطه گری ندارند به طور مکرر اقدام به سمپاشی غیر کارشناسانه علیه سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد کرده و به هر نحو می خواهند بی نظمی و اقدامات سلیقه ای را به شهرداری بازگردانند.
وی، آگاهی شهروندان از امکانات و قابلیت های سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد را که مشتمل بر ۳۵ سامانه عمده است و بصورت رایگان در سایتesup.isfahan.ir در هر ساعت شبانه روز، جهت استفاده در اختیار شهروندان قرار گرفته است، عامل جلوگیری کننده از خطاهای تصمیم گیری ناشی از عدم اطلاع شهروندان از قوانین دانست و گفت: استفاده از این سیستم برای مردم، نیاز به تخصص خاصی ندارد و اگر کد نوسازی ملک در اختیار شهروند باشد یا بتواند موقعیت پلاک مد نظر را روی نقشه شهر پیدا کند، می تواند حتی اگر مالک آن ملک هم نباشد، به راحتی و بی واسطه و بصورت دقیق، کلیه اطلاعات مورد نیاز آن ملک را حصول و حتی در کمتر از یک دقیقه پیش پروانه ساختمان را به همراه هزینه عوارض و تراکم آن، به صورت کاملاً الکترونیکی دریافت کند.
مدیر شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان، موضع گیری یکی دو نفر از مدیران مناطق پانزدهگانه شهرداری اصفهان در برابر سیستم مکانیزه شهرداری که به تازگی در برخی سایت ها اعلام شده است را ناشی از عدم اطلاع آنها از قابلیت ها و توانایی های سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد و اخبار کذب واصله به آنها از طریق برخی افراد غیرکارشناس و منفعت طلب دانست.
وی تاکید کرد: ما در نیمه راه شفاف سازی و قانونمداری هستیم و با استمرار حمایت مدیران شهرداری و شورای اسلامی شهر از پروژه، به طور حتم در آینده ای خیلی نزدیک، هر متقاضی اخذ پروانه ساختمان، استعلام، گواهی عدم خلاف و غیره، خود کارگزار پرونده اش باشد به نحوی که بتواند بیش از ۹۰ درصد مراحل مربوط به اخذ مجوزش را خودش انجام دهد و وابسته به هیچ فرد یا مقام مسئولی نباشد.
نظر شما