به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اینکه در نشست هم اندیشی تعدادی از هنرمندان و سرپرستان گروه های نمایشی مشکلات خود را در خصوص نحوۀ خصوصی سازی سالن های فرشچیان و مشکلاتی مثل نبود نرخ معین برای بلیت ها و اجارۀ سالن، برخورد سلیقه ای با هنرمندانی که برای اجارۀ سالن اقدام می کنند، اجبار برای درج لوگوی یک آموزشگاه خصوصی در پوستر نمایش هایی که در این سالن اجرا می روند و... اعلام شد و احسان جانمی نیز به عنوان مدیر سالن نمایش اصفهان به این اظهارات پاسخ داد، اوژن صفاری به بحث ورود مدارس به حیطۀ آموزش هایی چون موسیقی و بازیگری اعتراض کرد و گفت: آیا شهر ما ظرفیت این تعداد هنرمندی که همۀ این ارگان ها و آموزشگاه ها تربیت می کنند دارد؟
محمدرضا ترابی، دیگر هنرمند حاضر در جمع روی صحنه رفت و اظهار داشت: تمرین گفتگو به ما در حل مشکلات کمک می کند، مشکلات ما در تئاتر ریشه ای است و به امکانات و کارگاهی مثل رپرتوار تجربه برنمی گردد باید برای حل ریشه ای این معضلات فکری کرد. در وهلۀ اول باید تکلیف همه روشن شود که بالاخره تئاتر می خواهند یا نه و راهکارهایی که ارائه می شود نیز باید پژوهشی باشد. طبق همین پژوهش اولین گام باید تشکیل یک صنف باشد که بتواند مشکلات را پیگیری کند و در مرحلۀ بعد باید یک دفتر پژوهشی تاسیس شود. این شهر پر از دانشجو و هنرجو است و باید خروجی این دانشگاه ها و آموزشگاه ها در کارگروه هایی که برای آن ها تشکیل شده جمع شوند و برای آن ها یک سیاست گذاری راهبردی انجام شود.
ترابی با اشاره به پژوهش های اخیر خود در رابطه با وضعیت تئاتر استان گفت: ما در بحث هدایت پس از آموزش در اصفهان فقدانی را شاهد بودیم که رپرتوار این حلقه مفقوده را پر کرد. وی ورود نیروهای جدید به تئاتر را موجب تقویت تئاتر دانست و اظهار داشت: نیروهای جدید مطالبه گرند و نبود آن ها موجب اضمحلال تدریجی تئاتر می شود.
وی انتخاب احمد رضایی دارافشانی را به عنوان دبیر کارگروه تئاتر کودک و انتخاب خانم سیاحیان را به عنوان دبیر کارگروه نقد در دفتر تخصصی تئاتر اتفاق مبارکی دانست و گفت: ما می توانیم در آموزشگاه ها و دفتر ها مربیانی را تربیت کنیم که در مدارس از آن ها بهره ببرند و این ممکن نیست مگر این که یک شورای پژوهشی پشتوانۀ شوراهای سیاست گذاری ما باشد.
امید نیاز ضرورت وجود خانه تئاتر را یادآور شد و گفت: همۀ مشکلات جزئی می تواند در خانۀ تئاتر پیگیری شود و نیاز اولیۀ ما وجود چنین خانه ای است.
محمد رضا بزرگزاد سپس با تشکر از معاون فرهنگی هنری ارشاد به این سبب که جلسه را به روال همۀ مدیران با نطق خود آغاز نکرد گفت: باید حد انتظارات خودمان را از مسئولان مشخص کنیم. آقای طاهری نه وزیر است و نه رئیس جمهور. باید اندازۀ نیازها را با اندازۀ مدیران تطبیق بدهیم و خواسته های ساده داشته باشیم و همان ها را پیگیری کنیم. وی ساده ترین خواستۀ خود را اختصاص یک تابلوی تبلیغاتی رایگان جلوی مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان عنوان کرد. بزرگزاد با تشکر از شورای نظارت به سبب اعطای مجوز ها گفت: باید اجازه بدهیم جوان ترها کار کنند دورانی که اکنون در آن هستیم دوران گذار است که باید آن را تحمل کنیم.
احمد خوانساری سپس احسان جانمی را مورد خطاب قرار داد و گفت: اگر قرار باشد هر کس مشکل خود را حل کند دفترها و وزارتخانه ها و انجمن ها برای چه تشکیل شده اند؟ وی آماری را از سال ۹۲ اعلام کرد و گفت: قطب الدین صادقی چنین اعلام کرده بود که در سال ۱۳۹۲، حدود ۵۱۰ گروه ثبت شدۀ حرفه ای در ایران وجود دارند و ۴۵۷ گروه عروسکی و ۳۶۷ گروه خیابانی و حدود ۱۲۰۰ فارغ التحصیل هر سال از دانشگاه ها و آموزشگاه های ما بیرون می آید من این سوال را دارم که از سال ۹۲ تا الان چند سالن به تعداد سالن های شهر اضافه شده است؟
پس از این صحبت ها نوبت به مسئولان حاضر در جمع رسید تا صحبت های خود را در خصوص گفته های مطرح شده بیان کنند.
علی گرامی، مدیر مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان در پاسخ به اظهارات مطرح شده گفت: دربارۀ واگذاری سالن فرشچیان به بخش خصوصی اصرار ما نیز از ابتدا بر این بود که انجمن هنرهای نمایشی این سالن را اجاره کند در تاریخ ۲۴ فروردین نیز با رئیس این انجمن صحبت کردیم و متاسفانه جوابی نگرفتیم و بعد آقای جانمی با قیمتی بالاتر این سالن را اجاره کرد و ماهم پذیرفتیم. وی به تغییرات ایجاد شده در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان اشاره کرد و گفت: حتما به خاطر دارید که لولۀ فاضلاب در سالن یک بار ترکید و حالا که تعمیرات و بهسازی موتور خانه و سیستم گرمایشی و سرمایشی انجام شده درست نیست که این خدمات را چون پشت صحنه اند نادیده بگیریم. تعویض سر در فرشچیان، تعمیر ورودی، افزودن حفاظ و نرده به پله ها، تجهیز سالن سینما، راه اندازی کافه و ... کارهایی است که در همین ۶ ماهه در این مجموعه انجام شده است. مدیریت ها در این مجموعه کوتاه مدت بوده و درآمدی هم نداشته که کسی بخواهد نسبت به آن هزینه ای برای این سالن انجام بدهد، ضمن احترام به همۀ مدیران گذشته باید بگویم ما به عنوان عضوی از موسسۀ کمک به توسعۀ فضاهای فرهنگی هنری، در ۶ ماه گذشته ۲۰۰ میلیون هزینۀ عمرانی در فرشچیان انجام داده ایم.
وی در خصوص برگزار نشدن مزایده برای واگذاری سالن فرشچیان گفت: ما شرکتی خصوصی هستیم و شرکت خصوصی مزایده برگزار نمی کند با این حال ابتدا پیشنهاد اجاره را به انجمن هنرهای نمایشی دادیم چون رویکرد ما رویکردی فرهنگی است و در آمدهای این مجتمع نیز صرف هزینه های آن می شود. سالن ما پیش از واگذاری یکی دو اجرا بیشتر نداشت اما در همین دو سه ماه اخیر ۱۹ اجرا در آن انجام شده و اگر فکر می کنید می توانید بهتر مشارکت کنید اعلام می کنم که قرار داد ایشان در تاریخ ۱/۱۲ تمام می شود و آن وقت شما می توانید برای اجارۀ آن اقدامی کنید.
اسماعیل موحدی عضو هیئت مدیرۀ انجمن هنرهای نمایشی اصفهان نیز برای پاسخگویی روی صحنه حاضر شد و گفت: انجمن هنرهای نمایشی نمی توانست این سالن را اجاره کند، قرار بود با استفاده از پولی که به انجمن داده شده سالن دیگری را تجهیز کنیم که اگر امکان اجرا در این سالن نبود هنرمندان آن جا کار خود را اجرا کنند که آن هم به بن بست خورده شد و اعتراف می کنم که بزرگترین اشتباه من ورود به انجمن هنرهای نمایشی بود و من اکنون در حضور شما از این سمت استعفا می دهم.
شهاب غزالی دیگر عضو انجمن هنرهای نمایشی در ادامۀ این بحث اظهار داشت: این پول در انجمن وجود دارد، هزینه نشده و باید به همۀ گروه های ثبت شده پرداخته شود و می شود. وی افزود: ما از جنس شماییم و هیچ امکاناتی را در این مدت که عضو انجمن بوده ایم برای خودمان نخواستیم.
اصغر مختاری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سپس روی صحنه حاضر شد تا به درخواست هنرمندان پاسخ بدهد. وی ضمن تشکر از شورای نظارت و انجمن هنرهای نمایشی گفت: گواهی می دهم که از سال ۹۵ تا امروز رقمی به این عزیزان داده نشده و با عشق مشغول انجام کار خود هستند و در مورد جلسۀ امروز هیچ حمله ای ندیدم که بخواهم دفاعی انجام بدهم تمام مطالبات شما عزیزان به حق است و به جان و دل آن را می خرم.
وی افزود: بیشتر مواردی که به اداره کل شهرستان مربوط است مربوط به قاعدۀ اصل ۴۴ است که باید اجرایی شود. مختاری به هنرمندان یادآور شد که کارمندان ربات نیستند و آن ها هم حد و حوصله ای دارند اما می پذیرم که باید ارزش بیشتری برای هنر شما عزیزان قائل باشیم.
وی اظهار داشت: مگر می شود گفت تئاتر نداشته باشیم؟ کوچکترین حرکت شما که تاج سر ما هستید و حرکت من که مسئول هستم زیر ذره بین است و چند کلیدواژه را عنوان می کنم که فکر می کنم مهمترین مطالبات شما در این کلید واژه ها بود: ساختار، زیر ساخت، اصلاح قوانین و مقررات و فرآیند ها.
مختاری با اشاره به تعداد نمایش های اجرا شده در یکی دو سال اخیر گفت: این رشد را با سال های قبل مقایسه کنید تا اهمیت ارشاد برای کار شما روشن شود.
امید نیاز پس از این سخنان اظهار داشت: البته تعداد تولید سند رشد کیفی تئاتر نیست و چه بسا دو بچۀ با ادب بهتر از ۱۰ بچۀ بی تربیت باشند.
حسین عبداللهی نیز تکیه بر آمارها را امری غلط دانست و گفت: کسانی که به جشنواره ها می روند هیچ حمایتی نمی شوند پس بهتر است از آمار آن ها استفاده نکنیم. وی جلسه های بدون خروجی را جلسه هایی بیهوده دانست و از مسئولان خواست برای حلال بودن حقوقی که می گیرند حتما پیگیر خروجی و نتیجۀ جلساتی که تشکیل می شود باشند. وی تاکید کرد: به این توجه داشته باشید که درآمدها باید در بخش فرهنگی هزینه شوند نه بخش عمرانی.
حسن کریمی، عضور شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپس ارشاد را مهمترین بازوی کار فرهنگی دانست و گفت: هر ارگانی باید رویکرد خودش را دنبال کند برای مثال حوزه هنری باید در حوزۀ دین و کارهای ارزشی کار کند و تالار هنر رویکردی متناسب با ارتقای فرهنگ شهروندی داشته باشد. وی افزود: هدایت افراد به سالن ها باید به درستی صورت بگیرد و مبلغ بلیت ها هم باید مشخص باشد و این جاست که خانه تئاتر می تواند به کمک هنرمندان بیاید. باید برای تشکیل آن پیگیری های لازم را انجام بدهند.
محمد رضا ترابی نیز بار دیگر اهمیت تشکیل خانه تئاتر را گوشزد کرد و گفت: خانه تئاتر موازی با انجمن هنرهای نمایشی نیست و ۱۴ بند مشخص دارد و اساسنامه ای روشن که می تواند مشکلات همۀ ما را حل کند.
امید نیاز نیز اظهار داشت: حجت الاسلام ارزانی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل این خانه موافقت کرده و متعهد شده که مکانی نیز برای آن در نظر بگیرد تنها گام باقیمانده بر طبق اساسنامه اعلام نیاز هنرمندان است که امیدواریم با امضای یک نامه توسط این عزیزان بتوانیم نسبت به تشکیل آن اقدام کنیم.
پرویز طاهری در پایان برای پاسخگویی به تمام صحبت های مطرح شده روی صحنه رفت و گقت: من در تاریخ ۶/۸/۹۵ برای خدمت در این حوزه منصوب شدم و نزدیک به ۲۰ سال سابقه کار در ارشاد دارم و دور از حوزۀ تئاتر نبوده ام. ابتدای کارم به دیدن نمایش ها می رفتم و بعد پیام هایی با این مضمون دریافت کردم که چه شده ارشادی ها برای دیدن تئاتر می آیند و نکند منتظر سفره ای هستند و ... وما بالاخره نمی دانیم باید به دیدن تئاتر برویم یا نرویم، با این همه رفته ایم و می رویم.
وی افزود: شیوۀ کار من صرفا گزارش گرفتن از مدیران نیست و دوست داشتم رو در رو با خود شما هنرمندان صحبت کنم خیلی از صحبت های مطرح شده از سوی شما حرف من هم بود. در بحث فرشچیان به کم شدن تعداد روزهایی که اجرا باید رایگان انجام شود اشاره کردم و گفتم اگر نظارتی از سوی معاونت انجام می شد نباید هر دوره از تعداد این روزها کم می شد.
طاهری ادامه داد: من از دکتر گرامی که خود هنرمند است و از اساتید خوشنویسی کشور، خواستم که در این مجموعه از هنرمندان حمایت کنند و خود ایشان نمایندۀ موسسه ای هستند که در جهت توسعۀ فضاهای هنری فعالیت می کند.
وی اظهار داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم اصل ۴۴ وجود دارد و باید تمام مراکز آموزشی فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شود. در زنجان هم اگر هنوز پیاده نشده بعدا خواهد شد و گریز ناپذیر است. برای دیگر سالن ها در شهرستان ها نیز مزایده برقرار کرده ایم تا با کاربری فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شوند.
معاون فرهنگی هنری اداره کل ارشاد اسلامی اصفهان متعهد شد، برای تبدیل ۷ شب اجرای رایگان به ۱۰ شب اجرا پیگیری کند و گفت: منع قانونی برای واگذاری این سالن به آقای ایکس یا دیگری وجود ندارد و هر کس دیگری می توانست این سالن را اجرا کند تنها چیزی که هست نباید از چهارچوب خود خارج شود و آن روزهای معین را باید برای اجرای رایگان در نظر داشته باشد.
وی با اشاره به مشکلات سازمان فنی حرفه ای در زمنیۀ آموزش بازیگری و کارگردانی گفت: سال گذشته همین مشکل برای آموزشگاه های موسیقی بوجود آمد و ما با جمعی از اساتید موسیقی خدمت مدیر کل فنی حرفه ای رفتیم و ایشان را قانع کردیم و خوشبختانه همان زمان تماس گرفتند و دستور دادند دیگر تعداد این مجوزهایی که داده شده بیشتر نشود در مورد تئاتر نیز پیگیر خواهیم بود و انشالله هم فاصۀ آموزشگاه ها و هم نوع کار را با آن ها در میان خواهیم گذاشت.
طاهری ادامه داد: انجمن هنرهای نمایشی از خود شماست و به آن ها خدا قوت می گوییم، نقد هایی هم وجود دارد که باید با آن ها در این باره در جلساتی صحبت کنیم.
وی افزود: از هنرمندان عزیز تقاضا دارم یک گروه ۴ یا ۵ نفره تعیین کنند و مطالبات خود را به صورت مکتوب با ترتیب اولویت به ما عرضه کنند تا بتوانیم هر چه سریع تر مشکلات را مرتفع کنیم.
او گفت: امروز من بین شما احساس جدایی نکردم و در عین وجود اختلاف نظرها دل های شما را به هم نزدیک دیدم. به عنوان مدیر به شما می گویم که وقتی همدلی و همت بین شما باشد پیشنهاد ها و خدماتی که به شما داده می شود بیشتر خواهد بود. دوست دارم شما نیز خود را جای ما بگذارید و بعد قضاوت کنید.
طاهری اظهار داشت: ما همراه با نمایندگانی که تعیین می کنید به تهران خواهیم رفت و ان شالله با دست پر برخواهیم گشت. یقینا وقتی همت و همدلی شما دیده شود همراهی خواهد شد.
وی در خصوص برگزار نشدن جشن اردیبهشت تئاتر در اصفهان گفت: هیچ بودجه ای برای برگزاری این جشن به ارشاد داده نشد و با توجه به این که تاریخ برگزاری آن گذشته بود تصمیم گرفتیم در جشنوارۀ تئاتر استانی تقدیرهایی که قرار بود در اردیبهشت تئاتر انجام شود انجام بدهیم و شهرداری نیز از ما حمایت کند.
امید نیاز تشکیل این کارگروه را تا پیش از تشکیل خانۀ تئاتر ضروری دانست و گفت: نمایندگان ما باید دغدغه های ما را منعکس کنند و حتما پیگیر باشند که چرا همۀ شهرها بودجه دارند اما اصفهان ندارد.
طاهری نیز اظهار داشت: گروه ها معطل پول نباشند، حوزۀ تئاتر فراتر از این هاست و نباید آن را کوچک کنیم. امسال موسسۀ کمک به توسعۀ فرهنگ و هنر قول داده بودجۀ قابل توجهی برای تجهیز سالن فرشچیان و تعویض صندلی ها در نظر بگیرد. در بحث تابلو نیز از آقای گرامی خواهش می کنم یک تابلو را به صورت رایگان به هنرمندان اختصاص بدهند و ان شالله در فواصل نزدیک این جلسه ها را برگزار کنیم و همه از نتایج آن بهره ببریم./
نظر شما