اسپانیا الگوی جذب سرمایه‌های خارجی در شهرها/ جای خالی نهادهای بین المللی

یک اقتصاددان گفت: اسپانیا تنها با تصویب یک قانون "ویزای طلایی" جمعیت کثیری از گردشگران روسیه و چین را با تراز مالی بین المللی به کشور خود جذب کرد، اما به نظر می‌رسد نه تنها رایزن‌های فرهنگی بلکه اراده مدیریتی نیز در کشور ما برای جذب سرمایه خارجی وجود ندارد.

اصغر زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به سرمایه گذاری در شهرها گفت: تجهیز منابع شهرها از طریق جذب سرمایه های خارجی به جوینت ونچر (مشارکت انتفاعی) و فایناس قابل استفاده است اما تاکنون کلان شهرهای ایران نتوانسته اند در جذب منابع خارجی توفیقی داشته باشند.
وی افزود: کشور اسپانیا به عنوان یکی از مدلهای موفق جذب سرمایه خارجی به شمار می رود که توانسته است با استفاده از پتانسیل‌های تاریخی، تسهیل ورود وخروج و همچنین موقعیت جغرافیائی در جبل الطارق در حوزه جذب سرمایه خارجی کارنامه موفقی ارائه کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اسپانیا به منظور تشویق سرمایه گذاران خارجی قانون "ویزای طلایی" را تصویب کرد و برای اقامت سرمایه گذاران خارجی تسهیلاتی تعیین کرد که توانست نقش تعیین کننده ای در جذب سرمایه داشته باشد.
زارعی گفت: براساس این قانون مجوز اقامت برای اشخاصی که املاک غیرمنقول به ارزش ۵۰۰ هزار یورو خریداری می کنند در نظر گرفته شد و همچنین برای کارآفرینان، محققان و استادان دانشگاه نیز تسهیلات اقامتی تعیین شد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آمار نشان می دهد تعداد سرمایه گذاران خارجی در اسپانیا تنها دو سال پس از تصویب این قانون به بیش از یک سوم گردشگران مرفه با تراز مالی بین المللی رسید که عمدتا از چین و روسیه بودند.
زارعی خاطر نشان کرد: کشورهای دیگری چون بریتانیا، ایرلند، پرتغال، مالت و یا قبرس نیز قوانین مشابه ای برای جذب سرمایه های خارجی دارند.
این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کلان شهرهای ایران گفت: واقعیت آن است که محدودیتهای سیاسی ناشی از تحریم باعث شده سرمایه های خارجی به کشور وارد نشوند و حتی پس از برجام نیز رقم کوچک 1.5 میلیارد دلار جذب شد که با توجه به ظرفیتهای داخلی بسیار ناچیز ارزیابی می شود.
رایزن های فرهنگی منفعل در جذب سرمایه خارجی
عضو هیئت علمی انجمن اقتصاد شهری در ادامه با اشاره به نقش دیپلماتیک در جذب منابع خارجی گفت: رایزن های فرهنگی ایران در کشورهای مختلفی دایر است، اما جای تعجب است که تاکنون کارنامه موثری در این حوزه ارائه نکرده و تنها به چاپ چند بروشور اکتفا کرده اند.
وی ادامه داد: رایزنهای فرهنگی وظیفه معرفی پتانسیل های ایران در بخش طبیعی ،تاریخی و معماریهای شهری را با استفاده از سایتهای تبلیغاتی و کانل های ماهواره ای دارد اما هیچ فعالیتی در این زمینه صورت نمی گیرد.
اراده راسخی برای جذب سرمایه خارجی نداشتیم
این استاد دانشگاه همچنین با بررسی دلایل عدم جذب سرمایه‌های خارجی گفت: هرچند محدودیتهای تحریم، بستر جذب سرمایه را پیچیده کرده ، اما به نظر می رسد اراده راسخی نیز برای استفاده از منابع مالی بین المللی نبوده است.
زارعی خاطرنشان کرد: ترکیه توانسته است سنگفرش خیابانهای استانبول را  از منابع مالی سازمان ملل انجام دهد، اما جای تعجب است که چرا تاکنون نهادهای بین المللی نقش پررنگی در سرمایه گذاری شهری در ایران ندارند.
منبع: شهر فردا
کد خبر 300878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.