به گزارش خبرنگار ایمنا محمدرضا لعلی در دومین کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به ضرورت تدوین نظام جامع آمارها و حساب های اقماری گردشگری، اظهار داشت: وجود اطلاعات و آمار قابل اعتماد و مستند می تواند صنعت گردشگری ایران را در مسیر صحیح قرار دهد
وی با اشاره به اینکه 9.8 درصد تولید ناخالص داخلی، 4.3 درصد کل سرمایه گذاری، 6 درصد کل صادرات جهان به صنعت گردشگری اختصاص دارد، افزود: 1.7 درصد کل صادرات ایران به این بخش اختصاص دارد و 5.6 درصد شاغلین کشور در صنعت گردشگری فعالیت می کنند.
وی افزود: نظام آماری یکی از مهمترین مولفه ها برای تصمیم گیری صحیح در صنعت گردشگری است.
لعلی خواستار ایجاد سازمان نظام آماری گردشگری در سازمان میراث فرهنگی شد و خاطرنشان کرد:این سازمان با ارایه آمار دقیق از وضعیت گردشگری کشور و به تفکیک استان ها می تواند ضمن شناسایی پتانسیل ها، زمینه توسعه این صنعت را فراهم سازد.
وی با اشاره به اینکه سازمان بین المللی گردشگری می تواند برخی از پروژه های گردشگری ایران را فایناس کند، تصریح کرد: فایناس پروژه ها توسط این سازمان به حساب های اقماری گردشگری نیاز دارد.
برنامه جامع کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان تدوین شده است
رئیس کمیسیون گردشگری و نام و نماد شهری اتاق اصفهان در این جلسه با اشاره به فعالیت کمیته بررسی فرصتهای سرمایه گذاری و زیرساخت گردشگری ذیل کمیسیون، گفت: پیگیری و رایزنی در راستای پیشبرد و سرعت عمل اجرای فازهای جدید طرح توسعه فرودگاه اصفهان و توسعه و افزایش زیر ساخت های مورد نیاز گردشگری، بروز رسانی اطلاعات کاربردی از وضعیت پروژه های حمل نقل ریلی و همچنین رصد مستمر روند پیشبرد اجرای قطار سریع السیر تهران – اصفهان، پیگیری مباحث لجستیکی مانند مبحث تاکسی گردشگری، کریدور تشریفات فرودگاهی، طرح مطالعات و برنامه ریزی حمایت از آثار وابنیه تاریخی- پیشنهاد بسته های تشویفی برای سرمایه گذاران در حوزه اقامت (احداث هتل) مانند تسهیل برای سرمایه گذاران و فعالان حوزه ساختمان در مواردی مانند افزایش ارتفاع,تغییر کاربری و سیار نمودن کاربری های قبلی و امکان برگشت کاربری و برنامه ریزی و رایزنی در خصوص تغییر کاربری ساختمان های ارزشمند به فضاهای اقامتی و گردشگری از مهمترین فعالیت های این کمیته می توان عنوان کرد.
محمدرضا رجالی کمیته توسعه فرهنگ و بررسی نیازهای آموزشی گردشگری را دومین کمیته فعال کمیسیون برشمرد و گفت: تشکیل کلاس های آموزشی برای مخاطبان بسته های آموزشی و توجیهی شامل سازمان ها و نهاد های حاکمیتی و عمومی، اصناف گردشگری، فعالان عرصه های فرهنگی هنری در راستای توسعه و اعتلای فرهنگ گردشگری و گردشگر پذیری، برگزاری سفرهای آموزشی – توجیهی برای ارکان تاثیر گذار در حوزه فرهنگ و هنر به خصوص کارگردانان و تهیه کنندگان صاحب نام و مطرح در سطح ملی، تهیه بسته های پیشنهادی موضوعی به فیلم نامه نویسان، فیلم سازان، کارگردانان، تهیه کنندگان و فعالان عرصه های هنری جهت جریان سازی در حوزه گردشگری، فراهم آوردن شرایط دیدار با ارکان شورای فرهنگ عمومی در راستای توجه ویژه به امر گردشگری و فرهنگ سازی لازم به منظور جلوگیری از برخورد چند گانه و سلیقه ای به این موضوع از مهمترین برنامه های پیش روی این کمیته است.
وی مهمترین برنامه کمیته توسعه برند شهری و روابط بین الملل را بررسی بسترهای جریان سازی در مبحث گردشگری با استفاده صداوسیما، هنرمندان و استفاده از بستر های تبلیغاتی و بررسی مباحث آموزشی مرتبط با موضوع کمیته برشمرد.
مرمت و بازسازی آثار تاریخی در اصفهان بسیار طولانی است
فعال حوزه گردشگری در این جلسه با انتقاد از نحوه نگهداری آثار تاریخی در اصفهان، گفت: مرمت و بازسازی آثار تاریخی در اصفهان بسیار طولانی است و داربست های اطراف گنبد مسجد امام و مدرسه چهارباغ سالهاست در کنار این آثار ماندگار شدند.
جعفر جعفری با تاکید بر این نکته که صنعت توریزم می تواند یک کشور را جهانی کند، افزود: حضور گردشگران خارجی در ایران می تواند روابط سیاسی و اقتصادی ایران را با سایر کشورها تقویت و بهبود بخشد.
وی رقابت کشورها در توریسم را بسیار زیاد دانست و گفت: با یک اتفاق و حادثه ممکن است صنعت توریسم یک کشور یا شهر متحول شود و بایستی از این صنعت مراقبت کرد.
وی با تقدیر از فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان در حمایت از صنعت گردشگری اصفهان، افزود: هیچ اتاق بازرگانی به اندازه اتاق اصفهان در این صنعت حضور فعال و موثر نداشته است و مشارکت این اتاق در صنعت گردشگری نسبت به سایر اتاق های بازرگانی داخلی و خارجی متمایز است.
برنامه ریزی حوزه گردشگری بر اساس نیازسنجی باشد
مصطفی رناسی نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار بررسی نیاز گردشگران خارجی و برنامه ریزی بر اساس آن شد و گفت: یکی از خواست های گردشگران که کمتر مورد توجه قرار گرفته تغذیه آنان در سفر به اصفهان است که غذاهای دلخواه آنان در رستوران های شهر عرضه نمی شود.
سیدکریم داودی عضو شورای شهر اصفهان در این جلسه خواستار تقبل یک وظیفه در حوزه گردشگری از سوی بخش خصوصی، دولتی و عمومی شد و گفت: چنانچه اتاق بازرگانی مسئول جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت ها، شورای شهر و شهرداری مسئول ایجاد آماده سازی فضای شهری برای گردشگران و سازمان های دولتی مسوول تسریع و تسهیل امور گردشگری شوند، در کمترین زمان شاهد توسعه صنعت گردشگری در اصفهان خواهیم بود.
استان اصفهان در موضوع گردشگری هم صداست، همدل نیست
رئیس شورای شهر اصفهان در این جلسه خواستار همدلی همه بخش های استان اصفهان در موضوع گردشگری شد و گفت: در شرایط کنونی استان اصفهان در موضوع گردشگری با هم صدا شدند لی به همدلی نرسیدند.
رضاامینی اقدام عملی به جای شعار را مهمترین مساله پیش روی حوزه گردشگری اصفهان برشمرد و گفت: گردشگری به عنوان بخش مهم اقتصاد مقاومتی نیاز به اقامات عملی دارد.
وی انتشار کتاب معرفی اصفهان به زبان های زنده دنیا را یک اقدام عملی برای معرفی جاذبه های گردشگری برشمرد.
وی با اشاره به تقاضای متعدد برای تاکسی گردشگری اصفهان گفت: با وجود تقاضای بسیار نیاز به بررسی ظرفیت صدور مجوز برای متقاضیان داریم.
گردشگران ورودی به اصفهان در سال 94 چهار برابر سال 91 است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این جلسه از افزایش 4 برابر گردشگران خارجی استان اصفهان از سال 91 نسبت به 94 خبر داد و گفت: رویکرد دولت یازدهم توجه ویژه به جذب گردشگران خارجی است.
محسن یارمحمدیان ایجاد حساب های اقماری گردشگری را مهم و ضروری دانست و گفت: ایجاد نظام آماری دقیق می تواند به شفاف سازی وضعیت گردشگری استان منجر شود.
کمبود اعتبارات مهمترین عامل طولانی بودن مرمت و بازسازی آثار تاریخی اصفهان
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این جلسه علت طولانی بودن مرمت و بازسازی آثار تاریخی را کمبود اعتبارات اداره کل دانست.
امیری فرهنگ سازی مسئولین و مدیران استان نسبت به موضوع گردشگری را مهمترین اقدام فرهنگی در راستای تقویت و توسعه صنعت گردشگری برشمرد.
عباس حاج رسولیها عضو شورای شهر اصفهان با انتقاد از مخالفت های برای تاسیس سازمان گردشگری شهرداری اصفهان گفت: این سازمان می تواند اهداف از پیش تعیین شده برای توسعه صنعت گردشگری اصفهان را دنبال کند.
وی با اشاره به اینکه 9.8 درصد تولید ناخالص داخلی، 4.3 درصد کل سرمایه گذاری، 6 درصد کل صادرات جهان به صنعت گردشگری اختصاص دارد، افزود: 1.7 درصد کل صادرات ایران به این بخش اختصاص دارد و 5.6 درصد شاغلین کشور در صنعت گردشگری فعالیت می کنند.
وی افزود: نظام آماری یکی از مهمترین مولفه ها برای تصمیم گیری صحیح در صنعت گردشگری است.
لعلی خواستار ایجاد سازمان نظام آماری گردشگری در سازمان میراث فرهنگی شد و خاطرنشان کرد:این سازمان با ارایه آمار دقیق از وضعیت گردشگری کشور و به تفکیک استان ها می تواند ضمن شناسایی پتانسیل ها، زمینه توسعه این صنعت را فراهم سازد.
وی با اشاره به اینکه سازمان بین المللی گردشگری می تواند برخی از پروژه های گردشگری ایران را فایناس کند، تصریح کرد: فایناس پروژه ها توسط این سازمان به حساب های اقماری گردشگری نیاز دارد.
برنامه جامع کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان تدوین شده است
رئیس کمیسیون گردشگری و نام و نماد شهری اتاق اصفهان در این جلسه با اشاره به فعالیت کمیته بررسی فرصتهای سرمایه گذاری و زیرساخت گردشگری ذیل کمیسیون، گفت: پیگیری و رایزنی در راستای پیشبرد و سرعت عمل اجرای فازهای جدید طرح توسعه فرودگاه اصفهان و توسعه و افزایش زیر ساخت های مورد نیاز گردشگری، بروز رسانی اطلاعات کاربردی از وضعیت پروژه های حمل نقل ریلی و همچنین رصد مستمر روند پیشبرد اجرای قطار سریع السیر تهران – اصفهان، پیگیری مباحث لجستیکی مانند مبحث تاکسی گردشگری، کریدور تشریفات فرودگاهی، طرح مطالعات و برنامه ریزی حمایت از آثار وابنیه تاریخی- پیشنهاد بسته های تشویفی برای سرمایه گذاران در حوزه اقامت (احداث هتل) مانند تسهیل برای سرمایه گذاران و فعالان حوزه ساختمان در مواردی مانند افزایش ارتفاع,تغییر کاربری و سیار نمودن کاربری های قبلی و امکان برگشت کاربری و برنامه ریزی و رایزنی در خصوص تغییر کاربری ساختمان های ارزشمند به فضاهای اقامتی و گردشگری از مهمترین فعالیت های این کمیته می توان عنوان کرد.
محمدرضا رجالی کمیته توسعه فرهنگ و بررسی نیازهای آموزشی گردشگری را دومین کمیته فعال کمیسیون برشمرد و گفت: تشکیل کلاس های آموزشی برای مخاطبان بسته های آموزشی و توجیهی شامل سازمان ها و نهاد های حاکمیتی و عمومی، اصناف گردشگری، فعالان عرصه های فرهنگی هنری در راستای توسعه و اعتلای فرهنگ گردشگری و گردشگر پذیری، برگزاری سفرهای آموزشی – توجیهی برای ارکان تاثیر گذار در حوزه فرهنگ و هنر به خصوص کارگردانان و تهیه کنندگان صاحب نام و مطرح در سطح ملی، تهیه بسته های پیشنهادی موضوعی به فیلم نامه نویسان، فیلم سازان، کارگردانان، تهیه کنندگان و فعالان عرصه های هنری جهت جریان سازی در حوزه گردشگری، فراهم آوردن شرایط دیدار با ارکان شورای فرهنگ عمومی در راستای توجه ویژه به امر گردشگری و فرهنگ سازی لازم به منظور جلوگیری از برخورد چند گانه و سلیقه ای به این موضوع از مهمترین برنامه های پیش روی این کمیته است.
وی مهمترین برنامه کمیته توسعه برند شهری و روابط بین الملل را بررسی بسترهای جریان سازی در مبحث گردشگری با استفاده صداوسیما، هنرمندان و استفاده از بستر های تبلیغاتی و بررسی مباحث آموزشی مرتبط با موضوع کمیته برشمرد.
مرمت و بازسازی آثار تاریخی در اصفهان بسیار طولانی است
فعال حوزه گردشگری در این جلسه با انتقاد از نحوه نگهداری آثار تاریخی در اصفهان، گفت: مرمت و بازسازی آثار تاریخی در اصفهان بسیار طولانی است و داربست های اطراف گنبد مسجد امام و مدرسه چهارباغ سالهاست در کنار این آثار ماندگار شدند.
جعفر جعفری با تاکید بر این نکته که صنعت توریزم می تواند یک کشور را جهانی کند، افزود: حضور گردشگران خارجی در ایران می تواند روابط سیاسی و اقتصادی ایران را با سایر کشورها تقویت و بهبود بخشد.
وی رقابت کشورها در توریسم را بسیار زیاد دانست و گفت: با یک اتفاق و حادثه ممکن است صنعت توریسم یک کشور یا شهر متحول شود و بایستی از این صنعت مراقبت کرد.
وی با تقدیر از فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان در حمایت از صنعت گردشگری اصفهان، افزود: هیچ اتاق بازرگانی به اندازه اتاق اصفهان در این صنعت حضور فعال و موثر نداشته است و مشارکت این اتاق در صنعت گردشگری نسبت به سایر اتاق های بازرگانی داخلی و خارجی متمایز است.
برنامه ریزی حوزه گردشگری بر اساس نیازسنجی باشد
مصطفی رناسی نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار بررسی نیاز گردشگران خارجی و برنامه ریزی بر اساس آن شد و گفت: یکی از خواست های گردشگران که کمتر مورد توجه قرار گرفته تغذیه آنان در سفر به اصفهان است که غذاهای دلخواه آنان در رستوران های شهر عرضه نمی شود.
سیدکریم داودی عضو شورای شهر اصفهان در این جلسه خواستار تقبل یک وظیفه در حوزه گردشگری از سوی بخش خصوصی، دولتی و عمومی شد و گفت: چنانچه اتاق بازرگانی مسئول جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت ها، شورای شهر و شهرداری مسئول ایجاد آماده سازی فضای شهری برای گردشگران و سازمان های دولتی مسوول تسریع و تسهیل امور گردشگری شوند، در کمترین زمان شاهد توسعه صنعت گردشگری در اصفهان خواهیم بود.
استان اصفهان در موضوع گردشگری هم صداست، همدل نیست
رئیس شورای شهر اصفهان در این جلسه خواستار همدلی همه بخش های استان اصفهان در موضوع گردشگری شد و گفت: در شرایط کنونی استان اصفهان در موضوع گردشگری با هم صدا شدند لی به همدلی نرسیدند.
رضاامینی اقدام عملی به جای شعار را مهمترین مساله پیش روی حوزه گردشگری اصفهان برشمرد و گفت: گردشگری به عنوان بخش مهم اقتصاد مقاومتی نیاز به اقامات عملی دارد.
وی انتشار کتاب معرفی اصفهان به زبان های زنده دنیا را یک اقدام عملی برای معرفی جاذبه های گردشگری برشمرد.
وی با اشاره به تقاضای متعدد برای تاکسی گردشگری اصفهان گفت: با وجود تقاضای بسیار نیاز به بررسی ظرفیت صدور مجوز برای متقاضیان داریم.
گردشگران ورودی به اصفهان در سال 94 چهار برابر سال 91 است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این جلسه از افزایش 4 برابر گردشگران خارجی استان اصفهان از سال 91 نسبت به 94 خبر داد و گفت: رویکرد دولت یازدهم توجه ویژه به جذب گردشگران خارجی است.
محسن یارمحمدیان ایجاد حساب های اقماری گردشگری را مهم و ضروری دانست و گفت: ایجاد نظام آماری دقیق می تواند به شفاف سازی وضعیت گردشگری استان منجر شود.
کمبود اعتبارات مهمترین عامل طولانی بودن مرمت و بازسازی آثار تاریخی اصفهان
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این جلسه علت طولانی بودن مرمت و بازسازی آثار تاریخی را کمبود اعتبارات اداره کل دانست.
امیری فرهنگ سازی مسئولین و مدیران استان نسبت به موضوع گردشگری را مهمترین اقدام فرهنگی در راستای تقویت و توسعه صنعت گردشگری برشمرد.
عباس حاج رسولیها عضو شورای شهر اصفهان با انتقاد از مخالفت های برای تاسیس سازمان گردشگری شهرداری اصفهان گفت: این سازمان می تواند اهداف از پیش تعیین شده برای توسعه صنعت گردشگری اصفهان را دنبال کند.
نظر شما