توانمندسازي روستاييان پيش شرطِ توسعه پايدار است

خبرگزاري ايمنا: مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان اصفهان گفت: در شرايط كنوني، جايگاه روستاها در فرآيند توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي كاملاً واضح و مبرهن است و توانمندسازي ساكنین در روستا از مولفه‌هاي اصلي توسعه يافتگي به شمار مي رود.

به گزارش ايمنا و به نقل از روابط عمومي آموزش فني و حرفه‌اي استان اصفهان، ابوطالب جلالي در راستاي تبيين سياست‌هاي جديد سازمان گفت: در شرايط كنوني، جايگاه روستاها در فرآيند توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي كاملاً واضح و مبرهن است و توانمندسازي ساكنین در روستا از مولفه هاي اصلي توسعه يافتگي به شمار مي رود.
وي افزود: كم توجهي به اين مقوله مهم، مهاجرت، حاشيه‌نشيني شهري، نابرابري فزاينده و رشد بيكاري را به دنبال داشته كه در جنب پيامدهاي ناخوشايند فوق، چالش‌هاي زيست محيطي و تخريب منابع طبيعي از ديگر پديده هاي شوم ناديده گرفتن ظرفيت روستا و ساكنين آن است.
جلالي تصريح كرد: در مفهوم توانمندسازي روستاييان، اگرچه سواد و علم آموزي آنان از مباحث قابل توجه محسوب مي‌شود ليكن آنچه كه به عنوان عامل‌هاي اصلي توسعه يافتگی نقش آفريني مي‌كند، شناخت مزيت ها و استعدادهاي نهفته در مناطق و احیاء و ارتقاي اين ظرفيت ها در مسير سازندگي است.
وي خاطرنشان كرد: دولت‌ها در مسير توسعه سعي كرده‌اند با راه اندازي شركت‌هاي توليدي كوچك در بخش كشاورزي و صنعت، تعريف مشاغل خدمات در مناطقي كه ساكنين آن فاقد زمين كشاورزي بوده اند، ميزان مشاركت روستاييان را افزايش داده و به فضاي كسب و كار آنان رونق ببخشند.
مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان اصفهان اظهار كرد: در كشور ما نيز به دليل ظرفيت‌هاي بالقوه از جمله بالا بودن درصد جمعيت، علاقه‌مندي به محيط و ثروت طبيعي مي تواند موجبات بالندگي اقتصادي را باعث شود كه در اين زمينه، پيشينه صنايع دستي كه نيازمند دانش و يا فناوري بالا نيست، صنايع كوچك روستايي كه امكان راه اندازي آنان با كمترين سرمايه گذاري و بيشترين مشاركت مردان و زنان روستا امكان پذير است و از طرفي مواهب طبيعي كه در صورت بهره گيري صحيح از آن مشاغل مربوط به صنعت توريسم و گردشگري را امكان‌پذير مي‌كند از مزیت های اشتغال‌زا و تولید ثروت محسوب مي‌شود.
جلالي، استفاده بهينه از تمامي مزيت‌هاي يادشده را منوط به تشخيص صحيح نيازسنجي، شناسايي و تعريف مشاغل و تدوين استانداردهاي آموزشي و شغلي با حداقل تسهیلات و حمايت ها در بازاريابي دانست و گفت: نقش بی بدیل سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این فرآیند و توانمندسازی نیروی انسانی روستاها و هدایت آنان به محیط‌های کسب و کار از عوامل اصلی توسعه پايدار محسوب مي‌شود.
/۹۳
کد خبر 192013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.