توضیح سازمان غذا و دارو درباره روغن‌های وارداتی آلوده

مشاور امور فنی و سیاست‌گذاری اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در خصوص روغن‌های وارداتی آلوده توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، یوسف صادقیان با اشاره به اخباری مبنی بر روغن‌های وارداتی آلوده با بیان اینکه روغن‌ها در سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده‌اند، اظهار کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان نسبت به نمونه‌برداری و آنالیز روغن‌های وارداتی اقدام کرده است و بر اساس نتایج آزمایش‌ها، به دلیل مغایرت در باقی‌مانده سموم کشاورزی دفع آفات نباتی، مجوز ترخیص داده نشد.

وی افزود: پس از درخواست صاحب کالا مبنی بر نمونه‌برداری مجدد، با توجه به اینکه روغن یک کالای استراتژیک است، سازمان غذا و دارو بار دیگر از محموله نمونه‌برداری کرد و آزمایش مجدد انجام شد.

مشاور امور فنی و سیاست‌گذاری اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: این محموله، سه مرحله نمونه‌برداری و پنج مرحله آزمایش شده است و در تمام مراحل باقی‌مانده، وجود سموم دفع آفات نباتی در محصول محرز و به صاحب کالا و معاونت غذا و داروی هرمزگان به‌منظور ترخیص نشدن و لزوم توقیف محموله و مرجوع شدن آن، ابلاغ شد.

صادقیان ادامه داد: آزمایش‌ها روی محموله روغن‌های آفتابگردان در آزمایشگاه‌های معاونت غذا و داروی هرمزگان و آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو به عنوان معتبرترین آزمایشگاه کشور در حوزه غذا انجام شده است، بنابراین محموله از نظر سازمان غذا و دارو امکان ترخیص نداشت که به مراجع ذی‌ربط اعلام و اقدامات قانونی توسط مرجع قضائی در حال انجام است تا محموله مرجوع شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو تمام فراورده‌های غذایی شامل مواد اولیه و محصول نهایی وارداتی را در آزمایشگاه‌های معاونت‌های غذا و دارو با حساسیت بالا مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت: خط قرمز سازمان غذا و دارو، سلامت مردم است و در این حوزه اقدامات تخصصی و قانونی متناظر صورت می‌گیرد.

کد خبر 751696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.