هنرمندی که هر طرحش یک درس مقاومت بود

«آوای بی‌پایان» نمایشگاه آثار طراحی و نقاشی حبیب‌الله صادقی است که در نخستین روزهای آغاز هفته هنر انقلاب در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هنر متعهد و آرمان‌گرا به‌ویژه در بستر انقلاب اسلامی، همواره نیازمند چهره‌هایی بوده است که بتوانند مفاهیم عمیق دینی و اجتماعی را با زبان تصویر به شکلی تأثیرگذار بیان کنند؛ در این میان، حبیب‌الله صادقی به‌عنوان یکی از پیشگامان هنر انقلابی، نه‌تنها با تکنیک‌های استادانه و تسلط بر مکاتب مختلف هنری، بلکه با نگاهی ژرف به مضامین معنوی و انقلابی، آثاری خلق کرد که فراتر از زیبایی‌شناسی صرف، به بیانیه‌ای بصری از ارزش‌های اسلامی و ملی تبدیل شد.

آنچه آثار صادقی را متمایز می‌کند، تنها مهارت فنی او در ترکیب‌بندی، رنگ‌آمیزی و الهام از نگارگری ایرانی نیست، بلکه وفاداری بی‌چون‌وچرا به آرمان‌هایی است که هنرش را جهت داد. او هنر را ابزاری برای بیان حقایق می‌دانست، نه بازاری برای خودنمایی. این نگاه موجب شد تا آثار او _از نقاشی‌های نمادین دوران دفاع مقدس تا طرح‌های مفهومی متأخر_ همواره دارای لایه‌های معنایی چندگانه باشند؛ آثاری که هم روایتگر تاریخ معاصرند و هم پرسشگر مسائل اساسی انسان معتقد.

بر این اساس «آوای بی‌پایان» نمایشگاه آثار طراحی و نقاشی حبیب‌الله صادقی است که در در اولین روزهای آغاز هفته هنر انقلاب در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد. در این نمایشگاه ۱۲ اثر از استاد فقید حبیب‌الله صادقی به نمایش گذاشته شد که ۱۱ عدد از آثار تا به حال دیده نشده بودند.

هنرمندی که هر طرحش یک درس مقاومت بود

صادقی از نسل اول هنرمندان انقلاب اسلامی بود که تحصیلاتش را از هنرستان هنرهای زیبا شروع کرد و هم‌دوره حسین خسروجردی و کاظم چلیپا بود. وی که از شاگردان استاد محمود فرشچیان و به اذعان ایشان بهترین شاگرد بوده است، از پایه‌گذاران اولیه‎ حوزه هنری انقلاب اسلامی بود که از سال ۱۳۵۶ با برپایی نمایشگاه نقاشی در حسینیه ارشاد یک جریان هنری را در کشور ایجاد کرد.

آثار حبیب‌الله صادقی حیرت درس می‌دهند

محمدعلی رجبی دوانی، پژوهشگر و استاد شناخته‌شده عرصه هنرهای تجسمی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آثار حبیب‌الله صادقی همیشه به مخاطب حیرت می‌دهند، چراکه همواره احساس می‌کنیم برای اولین‌باری است که آن‌ها را می‌بینیم با اینکه شاید بارها این آثار را دیده باشیم، اما همچنان تازگی دارند. همه این ویژگی‌ها به دلیل آن است که این هنرمند ازخودگذشته بود و خودش را محور قرار نمی‌داد، بلکه آرمان‌هایش را محور قرار داده بود و البته این آرمان‌ها دائم در تجلی بود.

وی آثار حبیب‌الله صادقی را جاودانه دانست و تاکید می‌کند: حبیب‌الله صادقی با این آثار نام خود را عجین کرد و از نظر هنری و معرفت هنری ایشان انسانِ قابل مطالعه‌ای است که باید سال‌ها درباره آثارشان بحث کنیم و کلاس درسی باشد برای تمام کسانی که می‌خواهند تجربه کنند و بدانند تجربه فقط به قلم دست گرفتن و به سراغ تابلو رفتن نیست، بلکه هر تجربه مقدمات نظری و آمادگی وجودی می‌خواهد تا معلوم کند در نهایت قصد به کجا رفتن داریم.

هنرمندی که هر طرحش یک درس مقاومت بود

هنرمند عنوان می‌کند: من هیچ هنرمندی را به این اندازه با وسعت نظر و وسعت سینه ندیده‌ام، آن‌چه که حضرت موسی به خداوند گفت، «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِ»؛ به نظرم تمام هنرمندان انقلاب جلوه‌ای از این را دارند، اما حبیب‌الله صادقی در این خصوص بسیار ویژه است. وی در آخرین اثرش، سیمرغ تجلی برای شهید حاج قاسم سلیمانی کار کرد و جا دارد درباره جز به جز آن بحث و گفت‌وگو شود.

رجبی دوانی تصریح می‌کند: مرحوم صادقی انسانی بود که همه‌چیز را فدای موضوع می‌کرد، به همین خاطر با تکنیک متفاوت نقاشی می‌کند. ایشان با هر وسیله‌ای که پیدا می‌کرد، او را هم به شهادت می‌طلبید و همه‌چیز را ابزار برای رسیدن به هدف می‌دانست.

بهره‌گیری از نگارگری در نقاشی‌های صادقی

کامیار صادقی، هنرمند نقاش درباره حبیب‌الله صادقی به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: مرحوم حبیب صادقی در کارهایش به لحاظ عقیدتی و نگاه اجتماعی، دینی و سیاسی که داشت، مسیر و سیر مشخصی داشت و به آرمان‌های انقلاب و اهداف انقلاب اسلامی اهمیت می‌داد و از هنرمندانی بود که قدرت و توان تکنیکی‌اش به کمکش می‌آمد و از هنرمندان بسیار مسلط به لحاظ تکنیکی بودند. ایشان بسیار باورمند بود و ریشه‌های فرهنگی و دینی با پوست و خون و مولکول‌های بدنش عجین بود.

هنرمندی که هر طرحش یک درس مقاومت بود

وی صادقی را یک هنرمند پرتوان می‌داند و تصریح می‌کند: حبیب توانایی زیادی در بحث نگارگری داشت چون از شاگردان ممتاز استاد فرشچیان بود. او تحت تأثیر نگارگری بود و تسلط زیادی هم به نگارگری داشت و این تسلط را مصادره کرده بود و در هنرش به کار می‌گرفت. از ترکیب‌بندی، فرم و رنگ‌هایی که استفاده می‌کرد، تأثیر زیاد نگارگری در کارهایش قابل مشاهده است. قدرت تکنیکی، طراحی و فضاهای ذهنی و باورمند او همه باعث می‌شد، کارهای ویژه و ماندگاری برجا بگذارند.

صادقی وفادارترین و متعهدترین هنرمند به آرمان‌ها

مصطفی گودرزی، از هنرمندان نسل اول انقلاب نیز درباره «حبیب‌الله صادقی» و آثاری که به جا گذاشته است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: استاد حبیب‌الله صادقی یکی از پیش‌قراولان هنر انقلاب است. در هنر متعهد انقلاب اسلامی تعداد محدودی هنرمند بودند که آغازگر این مسیر بودند و پیشکسوت این حوزه محسوب می‌شوند، در روزهایی که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می‌شد، سپس در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس و حوادث دیگری که بود، صادقی یکی از صادق‌ترین و وفادارترین هنرمندان به بطن و متن انقلاب بود که هنرش را برای انقلاب و مفاهیم دینی، اجتماعی و سیاسی و برای مردم می‌خواست، البته خداوند این توفیق را به ایشان داد.

هنرمند تصریح می‌کند: اگر از سال ۱۳۵۸ آثار حبیب‌الله صادقی را بررسی کنیم، ایشان بیش از ۴۵ سال کار کرد و این نشان می‌دهد خداوند نیروی مضاعفی در وجود او قرار داده بود. تمام موضوعاتی که توسط این هنرمند کار شده است، موضوعاتی مرتبط با انقلاب اسلامی، تفکر شیعی و حکمت دینی و موضوعات روز انقلابی بوده است که شاید بسیاری از هنرمندان به آن تن نمی‌دادند، اما ایشان تمام این موضوعات را کار کرد. این هنرمند در حوزه‌های مختلف نقاشی، کاریکاتور، طراحی و در مسیر آموزش کارهای ویژه‌ای داشته است.

هنرمندی که هر طرحش یک درس مقاومت بود

وی ادامه می‌دهد: افراد و هنرمندان مختلفی که همگام با حبیب‌الله صادقی درباره انقلاب اسلامی کار کرده‌اند، کارشان آن گونه‌ای که شایسته و بایسته است، دیده نشده است، البته بسیاری از آن‌ها کار در گمنامی را ترجیح می‌دهند و به وظیفه اصلی خود می‌پردازند، اما این‌ها برای آرمان‌های یک ملت و اهداف معنوی و ملی و بین‌المللی انقلاب کار کردند و باید با روش دیگری آثارشان معرفی و دیده می‌شد.

به گزارش ایمنا، مرحوم حبیب‌الله صادقی نماد ایستادگی، مقاومت، صداقت و خلاقیت است که در حوزه هنر متعهد اجتماعی، دینی، سیاسی و شیعی طی پنج دهه فعالیت همواره پیشتاز بود و کارهای فاخری را به یادگار گذاشت و توانست در بسیاری از اقدامات الگوسازی کند.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «آوای بی‌پایان» می‌توانند از بیست‌وچهارم فروردین تا سوم اردیبهشت ۱۴۰۴، روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ به نشانی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

کد خبر 857597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.