وقتی با یک‌ کلیک، هنر و مهارت را به خانه خود دعوت می‌کنید

فروش اینترنتی دارای تأثیرات قابل توجه بر صنعت صنایع دستی است و این تأثیرات در جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فروش اینترنتی دارای تأثیرات قابل توجه بر صنعت صنایع دستی است و این تأثیرات در جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قابل مشاهده است؛ مهم‌ترین آن، این است که این روش امکان دسترسی مستقیم به تولیدکنندگان داخلی و خارجی را فراهم می‌کند.

فروش اینترنتی صنایع دستی به بازارهای بین‌المللی موجب افزایش تولید می‌شود و به تولیدکنندگان امکان می‌دهند تا محصولات خود را به مشتریان جهانی عرضه کنند.

فروش آنلاین موجب می‌شود محصولات بیشتر صنایع دستی و هنرمندان را به‌عنوان نمایندگان فرهنگ و هنر منطقه‌ای برجسته‌تر کرده باشند و مصرف‌کنندگان می‌توانند در هر زمان و مکان به محصولات دسترسی داشته باشند، این کار تجربه خرید را ساده‌تر و جذاب‌تر کرده است که موجب افزایش آگاهی از فرهنگ‌های مختلف می‌شود و به حفظ و ترویج فرهنگ فرهنگی کمک می‌کند.

فروش اینترنتی، روشی که فروش صنایع دستی را از پس کرونا نجات داد

حسن شکوهی‌نژاد، هنرمند قلمزنی و کار روی فلزات گران‌بها اظهار می‌کند: با آمدن کووید ۱۹ بازار صنایع دستی بسیار آسیب دید، اما از اواسط آن با توجه به افزایش فروش و استقبال از فروش آنلاین، اندکی قوت گرفت.

وی می‌افزاید: پیش از رایج شدن فروش اینترنتی، مردم باید با حضور در اصفهان، کارها را می‌دیدند، اما به وسیله محتواهای تولیدشده همچون عکس و فیلم، کم‌کم اعتماد مخاطب جلب شد؛ هرچند پس از مدتی به‌دلیل فیلترینگ‌، این نوع فروش هم تحت تأثیر قرار گرفت، اما همچنان بسیاری از برندهای صنایع دستی در کنار فروش حضوری، فروش آنلاین هم وجود دارد.

هنرمند صنایع دستی خاطرنشان می‌کند: از جایی که ما جزو اولویت‌های اساسی مردم نیستیم، فشار روی صنعت ما بیشتر می‌شود و بخش عمده آن بر دستمزد نیروها وارد می‌شود، چراکه با حضور آن‌ها این صنعت ادامه پیدا می‌کند، با این حال نامشخص بودن قیمت مواد اولیه از مشکلاتی است که ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

فروش صنایع دستی در نوروز سال جاری افزایش داشته است

شکوهی‌نژاد با بیان اینکه خرید و فروش در بازار صنایع‌دستی نوروز سال جاری، به دو سال پیش بهتر بود، می‌گوید: با اینکه بیشتر، قشر متوسط و متوسط رو به پایین در بین مسافران دیده می‌شد، اما همچنان خرید و فروش در فروشگاه‌ها رونق داشت که موجب خوشحالی است.

وی تصریح می‌کند: البته فلزات گران‌بها، مشتری‌های خاص خود را دارد؛ وقتی که فلز مس برنج یا حتی خود نقره، قیمتی نداشت، تقریباً بیشتر گروه‌های جامعه مشتری ما بودند، اما امروز به سمتی رفته‌ایم که یک کالای لوکس محسوب شویم زیرا با توجه به هزینه‌های تولید، قیمت نهایی تمام‌شده گران است.

وقتی با یک‌ کلیک، هنر و مهارت را به خانه خود دعوت می‌کنید

هنرمند صنایع‌دستی ادامه می‌دهد: خرید ظرف و نقره‌جات برای جهیزیه همچنان وجود دارد و در کار قشر بالاتر جامعه، جزو مشتریان این صنعت حساب، می‌شوند، به‌طور کلی ما در حال از دست دادن قشر متوسط به پایین جامعه هستیم.

جوانان به کار صنایع دستی علاقه دارند اما پای آن نمی‌ایستند

شکوهی‌نژاد با اشاره به موانع صادرات می‌افزاید: متأسفانه به دلیل پروسه تولید بسیار سخت و طولانی تولید و کمبود نیروی انسانی ماهر در کنار هم‌خوانی نشدن تولید با تقاضای بازار (تقاضای بازار زیاد اما تولید محدود) کمتر به سمت صادرات کشیده شده‌ایم، هرچند به صورت موردی و با فروش اینترنتی این اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به علاقه زیاد جوانان به یادگیری این حرفه می‌گوید: به‌دلیل سختی‌های موجود، بیشتر جوان‌ها در همان ماه‌های ابتدایی کار را رها می‌کنند.

صنایع دستی ترکیه در بیشتر سکانس‌های فیلم‌هایش به چشم می‌خورد، چرا ما نه؟

هنرمند صنایع دستی با بیان اینکه تنها راه ارزش دادن به هنر، دیده شدن آن است، تصریح می‌کند: دیده شدن هنر وظیفه دولت‌هاست؛ برای مثال در فیلم‌های ترکیه به‌عنوان یک کشور پیشگام در صنعت گردشگری، در بیشتر مواقع سکانس با پس‌زمینه تاریخی وجود دارد، همچنین در سکانس‌هایی که بازیگر وجود دارد، چندین مورد از صنایع دستی ترکیه در آن به چشم می‌خورد.

شکوهی‌نژاد ادامه می‌دهد: با همین کار ساده، هنر را به جهان و به مردم خود نشان می‌دهد اما در ایران چنین نیست، همچنین تمایل حضور هنرمندان در نمایشگاه‌ها کمتر شده که یکی از دلایل آن گرانی هزینه اجاره غرفه‌هاست.

وی با بیان تأثیر مهم زیبایی‌های بصری در بافتی که صنایع دستی به فروش می‌رسد، عنوان می‌کند: صداوسیما و مسئولان باید به دیده شدن هنر ایرانی کمک کنند، چرا که وقتی دیده شود، خواهان پیدا می‌کند و موجب رونقش می‌شود؛ صنایع دستی تنها صنعتی در هر کشور است که فقط مردم آن کشور در ساخت آن دخیل هستند پس باید مورد توجه قرار گیرد.

وقتی با یک‌ کلیک، هنر و مهارت را به خانه خود دعوت می‌کنید

از فروش کم یک صفحه مجازی تا نقاشی قاب‌های ضریح با متراژ بالا

مریم عبداللهی، هنرمند میناکاری به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: دلیل اصلی وارد شدن من به این رشته، عشق و علاقه زیاد به کارهای هنری و نقاشی بود؛ زمانی که به میدان نقش‌جهان وارد می‌شدم و این ظروف زیبا را می‌دیدم، به وجد می‌آمدم و همین موجب شد که پیگیر این موضوع شوم.

وی می‌افزاید: از همان‌جا تصمیم گرفتم به دنبال یادگیری نقاشی مینا بروم. هرچند ابتدا کار خود را در منزل شروع کردم و به صورت دلی برای خودم و دوستانم، ظروف نقاشی می‌کردم، اما با گذشت زمان وارد بازار کار شدم و یک مغازه کوچک دست و پا کردم.

هنرمند صنایع دستی می‌گوید: برای شروع کار، صفحه‌ای در فضای مجازی باز کردم، ابتدا فروش کمی داشتم اما بعد کم‌کم کارگاه‌های ضریح‌سازی عراق و پاکستان درخواست همکاری دادند و قاب‌های ضریح‌ها با متراژ بالا را نقاشی کردم؛ ظروف تکی برای ارسال کشورهای خارجی، بسیار کم و بیش به‌طور واسطه‌ای بود.

عبدالهی ادامه می‌دهد: گرانی مواد اولیه موجب شد فروش داخلی بسیار کم‌تر از قبل شود، در صورتی که دستمزدها، همان بوده است؛ اگر به این صورت پیش رود آینده صنایع دستی رو به افول خواهد بود، در این راستا دولت می‌تواند کارگاه‌های آموزشی با حمایت خود دایر کنند.

به گزارش ایمنا، فروش اینترنتی صنایع دستی با چالش‌هایی همچون مشکلات پرداخت بین‌المللی، ارسال کالا و رقابت با محصولات مکانیزه است، همچنین نیاز به آموزش مهارت‌های بازاریابی دیجیتال برای صنعتگران وجود دارد تا از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند. در مجموع فروش اینترنتی نقش مهمی در احیای صنعت صنایع دستی ایفا کرده است؛. این روش تنها موجب افزایش سودآوری می‌شود، بلکه به تبلیغ هنر و فرهنگ غنی مردم نیز کمک کرده است.

کد خبر 857419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.