علی رضیزاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تمام تقاطعهای منطقه یک شهرداری اصفهان به سیستمهای هوشمند مجهز به سنسورهای القایی ارتقا پیدا کرده است، اظهار کرد: این اقدام با هدف حل گرههای ترافیکی و بهبود مدیریت عبور و مرور شهری انجام شد، چراکه تقاطعها نقاط کلیدی در شبکه حملونقل شهری بهشمار میرود.
وی افزود: استفاده از روشهای سنتی زمانبندی چراغها در شرایط پرترافیک شهری دیگر پاسخگو نیست؛ این روشها موجب افزایش تأخیر، مصرف سوخت و آلودگی هوا میشوند و در مقابل، سیستمهای هوشمند با زمانبندی لحظهای چراغها بر اساس رفتار ترافیکی، راهحل مؤثرتری ارائه میدهند.
مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: در این سیستمها، سنسورها خودروها را شناسایی و دادههای لحظهای را به مرکز پردازش ارسال و الگوریتمهای پیشرفته، بهترین زمانبندی چراغها را مشخص میکند، همچنین استفاده از «لوپ» بهعنوان روش تشخیص خودروها در ایران و بیش از ۷۰ درصد کشورهای دنیا رایج است.
رضیزاده ادامه داد: مزایای این هوشمندسازی شامل کاهش ترافیک، صرفهجویی در زمان سفر، افزایش ایمنی عابران، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، همچنین فراهمسازی دادههای دقیق برای برنامهریزی آینده شهری است؛ این اقدامات گامی مؤثر در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود سیستم حملونقل شهری محسوب میشود.
وی با اشاره به نقش کلیدی اطلاعات ترافیکی در تصمیمسازیهای آینده عنوان کرد: دادههای جمعآوریشده از سنسورها و سیستمهای هوشمند، پایهای ارزشمند برای طراحی پروژههای جدید، مدیریت بحرانهای ترافیکی و بهینهسازی برنامهریزیهای شهری خواهد بود؛ این اطلاعات میتواند در توسعه حملونقل عمومی و برنامهریزی مسیرهای ایمن برای عابران پیاده و دوچرخهسواران مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تأکید کرد: اجرای این پروژه نتیجه همکاری مستمر میان شهرداری، متخصصان حوزه حملونقل و فناوریهای نوین بوده است و این منطقه بهعنوان پایلوت این طرح نقش مهمی در ارزیابی و توسعه آتی سیستمهای هوشمند در سایر مناطق شهر ایفا میکند.
رضیزاده تاکید کرد: هدف نهایی این اقدام دستیابی به شهری هوشمند، پاک و امن برای همه شهروندان است.
نظر شما