شهرداری اصفهان، پیشتاز توسعه بدون اتکا به دولت است

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کاهش کمک‌های ملی به پروژه‌های زیرساختی شهرها، بسیاری از کلان‌شهرها را با چالش روبه‌رو کرده، اما اصفهان با رویکردی مبتکرانه و مسئولانه، مسیر توسعه را متوقف نکرده است.

رسول میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اولویت‌های اصلی مدیریت شهری در دوره ششم اظهار کرد: پروژه احداث خط دو متروی اصفهان از جمله مهم‌ترین و اولویت‌دارترین برنامه‌هایی است که هم‌اکنون در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان قرار دارد.

وی با تأکید بر ضرورت و فوریت اجرای این پروژه به دلیل معضلات کلان‌شهری همچون آلودگی هوا، فرونشست زمین، کمبود منابع آبی، گسترش ترافیک و سایر چالش‌های شهری افزود: پیشرفتی که در این دوره مدیریت شهری در احداث خط دو متروی اصفهان حاصل شده، از نظر میزان و سرعت عملیات اجرایی، بیش از دو برابر نسبت به روند اجرای خط یک مترو بوده است که این امر بیانگر جدیت و عزم راسخ مجموعه مدیریت شهری در تحقق زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی پایدار در کلان‌شهر اصفهان است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کسانی که به مسئولیت‌های خود واقف هستند و به‌درستی به وظایف خود عمل می‌کنند، نیازی به تشویق ندارند، بلکه انگیزه آن‌ها، پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی شهر و مردم است، تاکید کرد: در سال‌های اخیر با توجه به آنکه انتظار می‌رفت کمک‌ها و حمایت‌های ملی و دولتی برای پروژه‌های کلان شهری، به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، بیشتر و مؤثرتر باشد، اما میزان مساعدت‌های دولت به این پروژه‌ها که اساساً جز وظایف ذاتی آن محسوب می‌شود، کاهش چشم‌گیری داشته است.

میرباقری گفت: با وجود این شرایط، شهرداری اصفهان نه‌تنها مسیر کار را متوقف نکرد، بلکه با برنامه‌ریزی دقیق، بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون‌شهری و با تکیه بر توان فنی و اجرایی موجود، پروژه‌های مهمی را به سرانجام رساند یا در مسیر پیشرفت قابل توجهی قرار داد.

وی با اشاره به یک تصمیم مهم در این دوره از مدیریت شهری ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار مؤثر و قابل توجه در این دوره، انتخاب هوشمندانه موقعیت مکانی احداث ایستگاه‌هایی در خط دو مترو بوده است، به‌گونه‌ای که اتصال یک منطقه کم‌برخوردار شهری به خطوط اتوبوس تندرو (BRT) و خط اول مترو را ممکن ساخته است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: این اقدام علاوه بر کاهش فاصله‌گذاری خدمات حمل‌ونقل عمومی در مناطق مختلف شهری، موجب افزایش عدالت فضایی و اجتماعی در توزیع خدمات زیربنایی نیز شده است.

میرباقری با اشاره به یکی دیگر از اقدامات شاخص دوره ششم مدیریت شهری اصفهان گفت: در این دوره، یکی از رویکردهای جدید و مثبت، تشکیل ساختارهایی همچون میز محلات، میز فرهنگ و میز هوشمندسازی بوده است؛ به‌ویژه در میز محلات، روشی عملیاتی و مبتنی بر مشارکت اجتماعی اتخاذ شد، به این صورت که هر سال، دو یا سه محله از هر منطقه شهری به‌صورت ویژه و بر اساس اولویت‌ها انتخاب می‌شدند تا مسائل خاص آن‌ها مورد رسیدگی عمیق و تخصصی قرار گیرد.

وی افزود: در فرایند اجرایی میز محلات، مشکلات مختلفی که محلات با آن روبه‌رو بودند، همچون گره‌های ترافیکی، معابر ناکارآمد، پیاده‌روهای غیراستاندارد و دیگر گلوگاه‌های شهری، شناسایی و بررسی می‌شد؛ سپس با دریافت و تحلیل درخواست‌های مردمی و نیازسنجی‌های میدانی، پروژه‌هایی متناسب با شرایط و نیازهای هر محله تعریف و در دستور کار قرار می‌گرفت.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: این رویکرد موجب شد تا فرایند مدیریت شهری به‌جای تمرکز صرف بر پروژه‌های کلان، نگاه موشکافانه‌تری به مسائل خرد، اما حیاتی در سطح محلات داشته باشد و بدین‌ترتیب، رضایتمندی شهروندان را نیز افزایش دهد.

میرباقری گفت: امیدواریم با ادامه این روند و تداوم حمایت و هم‌افزایی میان نهادهای مسئول، به‌زودی ثمرات پروژه‌هایی نظیر خط دو متروی اصفهان در زندگی روزمره شهروندان نمود عینی پیدا کند و زمینه‌ساز کاهش مشکلات زیست‌محیطی، حمل‌ونقلی و اجتماعی در شهر اصفهان شود.

کد خبر 856337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.