سیاست در سیره امام علی (ع)

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست در نگاه امیرالمؤمنین (ع) ابعاد متنوعی از جمله مدیریت بحران‌های سیاسی دارد. هر مدیر در نظام حکومتی باید از توانایی لازم برای شناخت دقیق بحران‌ها و مهارت خروج از آن‌ها برخوردار باشد، به‌گونه‌ای که این توانمندی به نفع دین، مردم و حاکمیت باشد.

حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) به تبیین سیره حکمرانی و سیاسی این امام همام پرداخت و اظهار کرد: بررسی سیاست از منظر حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه، موضوعی است که نیازمند تحلیل عمیق و تفسیر دو ساله در ابعاد مختلف است. این پژوهش با تمرکز بر سیره حکومتی امیرالمؤمنین (ع) و اصول سیاسی ارائه‌شده در نهج‌البلاغه، به تبیین دیدگاه‌های ایشان در حکمرانی و مدیریت جامعه می‌پردازد.

وی با اشاره به نامه ۴۷ نهج‌البلاغه که حضرت می‌فرمایند «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم»، افزود: در این نامه چند نکته قابل تأمل وجود دارد؛ نخست اینکه سیاست باید بر پایه «تقوای الهی» باشد و سیاستمداران باید تقوا را پیشه خود سازند و با ترس از خدا و اجتناب از گناه، رسالت خود را به درستی ایفا کنند.

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه اضافه کرد: دوم اینکه در مباحث سیاسی و سیستمی که حاکم است، «نظم امر» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نظم در این معنا، شامل هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، تدارک ابزار لازم برای تحقق سیاست و به‌کارگیری نیروهای انسانی متدین، انقلابی و با تقوا است.

وی ادامه داد: حضرت در نامه ۵۳ بیان می‌دارند که سیاست عبارت است از خروجی فعالیت‌های سیاسی در دفاع از دین و حمایت از مردم. در عصر حاضر، این به آن معناست که سیاستی که منجر به گسترش فرهنگ دینی و تقویت حمایت از مردم شود، سیاستی موفق و کارساز است.

حجت‌الاسلام سالک یادآور شد: حضرت در جای دیگری در همین نامه با استناد به عبارت «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) وصیت می‌فرمایند که باید در برابر ظالم ایستادگی کنید و دشمنی با ظالم را پیشه خود سازید، همچنین از مظلومان، محرومان، فقرا و مانند اینان دفاع کنید و یاریشان رسانید، بنابراین سیاست دفاع از مظلومان، محرومان و فقرا، یک سیاست مهم اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و حاکمیتی است.

وی تاکید کرد: در مسیر حکمرانی حکومت، ضرورت حفظ مردم در ابعاد مختلف بر کسی پوشیده نیست. از جمله این موارد، ضرورت دشمن‌شناسی و جریان‌شناسی شبکه‌های نفوذ داخلی و خارجی است. توجه به همه ابعاد نقشه‌های دشمن و رصد دشمن با شیوه‌های مختلف از جمله مواردی است که در «کونوا للظالم خصماً» و آیات قرآن کریم همچون «أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» تأکید شده است.

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه ابراز کرد: سیاست در نگاه امیرالمؤمنین (ع) ابعاد متنوعی از جمله مدیریت بحران‌های سیاسی دارد. هر مدیر که در نظام حکومتی قرار می‌گیرد، باید از توانایی لازم برای شناخت دقیق بحران‌ها و مهارت در خروج از آن‌ها برخوردار باشد، به‌گونه‌ای که این توانمندی به نفع دین، مردم و حاکمیت باشد.

وی ادامه داد: مدیریت سیاسی به‌عنوان یک موضوع حیاتی، آموزش‌های سیاسی، ارتقای بصیرت سیاسی و تقویت آگاهی جامعه در مسائل سیاسی، نیرویی را به انسان‌ها و جامعه می‌بخشد که آن‌ها را از تسلیم در برابر دشمن بازمی‌دارد.

حجت‌الاسلام سالک اذعان کرد: سیاست آنچنان است که در مسیر حرکت، با سختی‌ها و مصیبت‌هایی همراه است و بنابراین، سیاستمدار باید قدرت تحمل خود را تقویت کند و ضعف یا ناتوانی در برابر دشمن نشان ندهد و در هیچ شرایطی در برابر دشمن تسلیم نشود. این اصول، مبانی اصلی مباحث سیاسی از نگاه امیرالمؤمنین (ع) است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان ما در جریان حکمرانی کشورمان با این افکار و اندیشه‌های قرآن و عترت، به‌ویژه نهج‌البلاغه، آشنا شوند تا بتوانند مسیر صحیحی را در حکمرانی دنبال کنند.

کد خبر 851367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.