به گزارش خبرگزاری ایمنا، پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۴ در مکانی جدید برای مخاطبان ضبط شد. با جستجوی تصاویر میتوان فهمید این مکان دفتر رهبر انقلاب است که پیش از این تصاویر ملاقاتهای متعددی از ایشان در این دفتر منتشر شده است.
در این دفتر و روی کتابخانه، دو تابلو خودنمایی میکنند، اولین تصویر از حضرت امام خمینی (ره) است و تصویر دیگر که نا واضح است تصویری از مرحوم آیتالله العظمی سید عبدالحسین لاری است، شخصی که وقتی انگلیس در بوشهر نیرو پیاده کرد اعلام جهاد داد.
آیتالله لاری و شعار سرمایهگذاری برای تولید
این عالم بزرگ در پاسخ به سؤالی دربارهی استفاده از کالاهای بلاد کفر، گفت: «امروز آنچه پول از بلاد اسلامیه به بلاد خارجه میرود، اعانت به اعداء دین و استعداد کفار است برای ریخت خون [از] اسلام و مسلمین و حرام است استعمال آنها سیاستاً و دیانتاً حفظاً للاسلام والمسلمین مگر در صورت اضطرار.»
آیت الله لاری در طول زندگی مجاهدانه خود مقاومت زیادی در برابر ظلم و ستم داشت و جایی در نامه به فرزند خود مینویسد: «فشارها زیاد است، اما من تا آخرین قطرهی خون خودم ایستادهام.»
رهبر انقلاب پیشتر در بیانات متعددی به ابعاد شخصیتی این عالم بزرگوار پرداختهاند که در ادامه گزیدهای از این بیانات را بازخوانی میکنیم.
«مردم نمیدانند که وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند، مرحوم آیت الله العظمی سیّد عبدالحسین لاری اعلام جهاد داد و مردم را مسلح کرد و خودش نیز مسلح شد و پیشاپیش مردم حرکت کرد.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون ۱۳۷۰/۱۲/۱۴)
«نام لار در تاریخ اخیر ایران از نام مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری قابل جدا کردن نیست. هر جا یادی از لار و نگاهی به تاریخ صد ساله، صد و بیست سالهی اخیر کشور بشود، نام این مرد بزرگ در این تاریخچه، برجسته و درخشنده است.
منطقهی لارستان در صد و اندی سال پیش به همت این مرد بزرگ و کمک مردم این منطقه - مردم شهرها و عشایر - یک حرکت اسلامی بسیار پرماجرایی را در تاریخ ما ثبت کردند.»
یک روحانی بینظیر
«من میخواهم اینطور بگویم که مرحوم آقا سید عبدالحسین در نوع خودشان، یک روحانی بینظیرند؛ یعنی بنده شبیه ایشان را در بین روحانیون برجستهی دورههای خودمان سراغ ندارم! آن جنبهی علمی ایشان و آن جنبهی آگاهی فکری و سیاسی ایشان است. از جنبهی عملی هم ایشان، جهاد و تشکیل حکومت و سکّه و تمبر و از این کارها داشتهاند. اینها چیزهایی است که من نظیرش را تا زمان خودمان - یعنی تا زمان امام رضواناللهتعالیعلیه - واقعاً در هیچکس سراغ ندارم؛ با این عظمت مقام و شموخ آن مرتبهی علمی و سیاسی و فرهنگی و آگاهی و شجاعت.»
(بیانات در دیدار اعضای همایش بزرگداشت مرحوم سید عبدالحسین لاری ۱۷/۱/۱۳۷۷)
قیام علیه انگلیس و برپایی حکومت اسلامی لارستان
«مرحوم آیتاللّهالعظمی آقا سید عبدالحسین لاری در میان علمای معاصر خود، از امتیازات ویژهای برخوردار بوده است و به گمان زیاد، همین ویژگیها موجب آن شده است که میرزای بزرگ مجدِّد شیرازی او را از سامرا و از حلقهی گرم تعلیم و تعلم آن حوزهی بزرگ، و از میان شاگردان خود برگزیده، به منطقهی فارس و بوشهر، که خود از وضعیت حساس آن به خوبی مطلع بوده است، گسیل دارد. آن روز منطقهی فارس و بوشهر، اسیر سلطهی جبار نظامیان انگلیسی بود. و این قطعهی خونین از میهن و ملت ما، از اشغال خشن و ظالمانهی نظامیان و سیاستمداران انگلیسی، در رنج و مصیبت میزیست، مرحوم سیدعبدالحسین لاری پرچم جهاد و مبارزهی با اشغالگران را بر افراشت؛ و اولین نمونهی کوچک، ولی پر معنا از حکومت اسلامی را در این خطه تشکیل داد. بدیهی است که عِده و عُدهی اشغالگران انگلیسی و رجال سیاسی و درباری دست نشاندهی آنان، توانستند بر مجموعهی کوچک و مؤمن، ولی تهیدست پیرامون سید بزرگوار فائق آیند و آن بزرگوار و خانوادهاش را به محنتی سخت دچار کنند؛ ولی ندای حق طلبانه و ظلم ستیز آن عالم دینی راستین را نتوانستند خاموش سازند. و آن روحانی جلیلالقدر یک بار دیگر در جریان مشروطیت ایران، حضور روحیه قوی و ذهن روشن و درک عمیق خود از قضایای کشور را به نمایش گذاشت و علم عدالت خواهی و مبارزهی با استبداد قاجاری را در منطقهی فارس برافراشت.»
مشعلی فروزان
«بیشک مرحوم آیتاللّه العظمی سیدعبدالحسین لاری یکی از فقهای بزرگ و کمنظیری است که به طور یکسان، عرصهی علم دین، و صحنهی جهاد و سیاسی را، با مشعل فروزان وجود خویش روشن ساخته است. او یکی از مفاخر حوزههای علمیه، و یکی از شخصیتهای برجستهی تاریخ ایران است. سزاست که دربارهی ابعاد علمی و اخلاقی و جهادی و سیاسی این شخصیت بزرگ، تحقیق و تفحصی شایسته، صورت گیرد و اندکی از حق عظیم او و خاندان با فضیلتش ادا شود.»
(پیام به گردهمایی بزرگداشت مرحوم آیتالله العظمی حاج سیدعبدالحسین لاری ۲/۲/۱۳۷۷)
تنها عکس بهجا مانده
«اگر بخواهیم شخصیت علمی ایشان (آیت الله لاری) را درست بررسی کنیم به این نتیجه میرسیم که اگر در نجف میماندند، قطعاً در ردیف آخوند خراسانی و آقا سید محمدکاظم یزدی و آقا میرزا محمّد تقی شیرازی و اینها بودند. حدّ ایشان این است. عکسی از مرحوم میرزای شیرازی در حال نماز وجود دارد که شاگردان عمدهی ایشان، پشت سرش نشستهاند. آدم میتواند عکس آقا سید عبدالحسین را آنجا بشناسد. البته قطعی نیست؛ لیکن من تقریباً اطمینان دارم، یعنی احتمال صدی هشتاد دارم که این عکسِ آقا سید عبدالحسین لاری است. از میرزای شیرازی بیش از یک عکس باقی نیست و آن همان عکسی است که در حال نمازِ ایشان برداشتهاند؛ کمااینکه از مرحوم آقا سید عبدالحسین هم یک عکس موجود است که در حالِ نماز از ایشان برداشتهاند.
انسان در آن عکس، پشت سر میرزای شیرازی، آقا سید محمدکاظم یزدی را میبیند. چند نفر از این بزرگان و معاریفِ شاگردان میرزا نشستهاند. من در آن عکس، سید عبدالحسین لاری را - به احتمال زیاد - شناسایی کردم و به نظرم میرسد که ایشان در ردیفِ اوّلند. در دستگاه میرزای شیرازی، همه چیز منظّم و مرتب بوده؛ یعنی بلاشک هر کس در صف اول نماز و پشت سر ایشان مینشسته، در ردیف اوّل محسوب میشده است. کمااینکه شرعاً مستحبّ است که اهل فضل و معنویت، پشت سرِ امام بنشینند که اگر برای امام در حال نماز، حادثهای پیشامد کرد، مردم بعد از او، یک امام قطعی داشته باشند که بایستد و پشت سر او نماز را ادامه دهند. این شرعاً هم مستحبّ است. بخصوص که در دستگاه میرزای شیرازی، البته همه چیز مرتّب و منظّم و با نظامی انجام میگرفته است. من حدس میزنم که آن ردیف جلو، پشت سر مرحوم میرزا - که در عکس قابل شناسایی است - زبدهی شاگردان میرزا و برجستهترین آنها هستند که عکس ایشان هم هست.»
نظر شما