رسانه‌های بومی؛ پاسداران فرهنگ یا پیام‌آوران توسعه؟

در دنیایی که رسانه‌های بزرگ بیشتر بر جریان اصلی خبری مسلط هستند، رسانه‌های بومی با چالشی دوگانه روبه‌رو هستند؛ از یک‌سو، حافظ میراث فرهنگی و زبان محلی خود هستند و از سوی دیگر، موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق کمتربرخوردار. اما آیا این رسانه‌ها می‌توانند همزمان در هر دو عرصه موفق باشند؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌ها در مناطق بومی نقش حیاتی در حفظ و ترویج فرهنگ، زبان و هویت محلی ایفا می‌کنند. این رسانه‌ها، از جمله رادیوهای محلی، روزنامه‌های منطقه‌ای و شبکه‌های اجتماعی، به‌عنوان پل ارتباطی بین جامعه بومی و دنیای خارج عمل می‌کنند. آن‌ها با پوشش اخبار محلی، انتقال سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی، به تقویت حس تعلق و انسجام اجتماعی کمک می‌کنند، همچنین، رسانه‌های بومی می‌توانند به‌عنوان ابزاری برای مقابله با تحریف‌ها و کلیشه‌های فرهنگی در این مناطق عمل کنند.

از سوی دیگر، رسانه‌ها در مناطق بومی می‌توانند به‌عنوان یک نیروی پیش‌برنده برای توسعه اقتصادی و اجتماعی عمل کنند. با اطلاع‌رسانی درباره فرصت‌های شغلی، برنامه‌های آموزشی و طرح‌های دولتی، آن‌ها به بهبود کیفیت زندگی ساکنان کمک می‌کنند، علاوه بر این، رسانه‌های محلی می‌توانند صدای مردم بومی را به مسئولان منتقل و از این طریق در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های محلی نقش ایفا کنند. این امر به‌ویژه در مناطقی که دسترسی کمتری به مراکز قدرت دارند، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

در دنیای امروز که رسانه اولویت مردم شده است و اثرگذار بالایی بر مخاطبان دارد، باید بتوانیم از آن در فرایند رشد و تعالی شخصی و عمومی بهره ببریم؛ در جهان امروز که رسانه‌ها به دنبال جمع کردن مخاطب و دیده شدن هستند و می‌خواهند در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای بالا باشند، مطالبی در همین راستا منتشر می‌کنند؛ رسانه‌های بومی محلی پایگاه و مرکز خوبی برای مردم هستند تا مطالبات و دغدغه‌های خود را بیان کنند، در آن رسانه دیده و پیگیری شود.

در همین راستا با دو تن از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران محلی استان‌ها به گفت‌وگو پرداختیم.

زینب آخوندی، فعال رسانه‌ای و خبرنگار در استان قم به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در کشور ما حدود بیش از ۴۰ خبرگزاری وجود دارد که تعداد آن بیشتر از خبرگزاری‌های اتحادیه اروپاست! چراکه انبوهی از روزنامه‌های سراسری، وبگاه‌های خبری، پایگاه‌های خبری، رسانه‌های بزرگ و کوچک و رسانه‌هایی که در بستر شبکه‌های اجتماعی وجود دارند، شکل گرفته‌اند و فعالیت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ما در عصر انفجار اطلاعات هستیم و رسانه باید ویژگی‌های داشته باشد تا بتواند ماندگار و اثرگذار باشد.

خبرنگار و فعال رسانه‌ای تصریح می‌کند: در متون و دروس دانشگاهی روزنامه‌نگاری آمده است که چند راه برای جلوگیری از مرگ رسانه و بی‌اثر شدن آن وجود دارد؛ از جمله اینکه رسانه‌ها باید تخصصی باشند یعنی بر حوزه‌های خاصی تمرکز کنند، همچنین پرورش انسان رسانه و برندسازی شخصی برای تمرکز روی رسانه‌های محلی فرایند مهمی به حساب می‌آید.

وی می‌افزاید: در انبوه رسانه‌های ملی و حتی بین‌المللی که هر کدام به‌دنبال اثرگذاری و دنبال جذب مخاطب هستند، یک رسانه محلی به علت اینکه اخبار و اطلاعاتش دارای ارزش خبری مجاورت است می‌تواند اثرگذار باشد.

آخوندی می‌گوید: زمانی که خبرنگار از همان منطقه و از دل همان مردم باشد، بهتر مطالبات مردم را می‌داند و کمتر تحت تأثیر بحث‌های سیاسی و جناحی قرار می‌گیرد.

رسانه‌های بومی؛ پاسداران فرهنگ یا پیام‌آوران توسعه؟

در رسانه محلی بحث‌های جناحی پررنگ نیست

وی اظهار می‌کند: بیشتر رسانه‌های محلی مردم‌محور و شهروندمحور هستند، چراکه افراد خودشان دارند در آن محله و شهر زندگی می‌کنند و به‌طور قطع با کمبودها، نقاط قوت و ضعف آشنا و آگاه هستند؛ در رسانه‌های محلی بحث‌های جناحی پررنگ نیست و بیشتر موضوعات عملکردی، مردمی و کارشناسی پررنگ است.

فعال رسانه‌ای و خبرنگار ادامه می‌دهد: خبرگزاری ایمنا نخستین خبرگزاری شهر و شهروندی است و از آنجایی که ۹۵ درصد جمعیت استان قم در شهر قم زندگی می‌کنند، تمرکز مسائل شهر و شهروندی و حساسیت روی این مسائل بسیار زیاد است، به طوری که می‌بینیم در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، حوزوی و سیاسی خبر کار می‌شود، اما حساسیت مردم و حساسیت اهالی رسانه روی اخبار حوزه شهروندی بسیار بالا است و اخبار شهروندی بازدید و انتشار خوبی دارند.

وی تصریح می‌کند: اکثر مردم استان قم شهرنشین هستند در همین راستا مسائل شهر قم برایشان بسیار مهم است و به حوزه شهر و شهروندی نگاهی متفاوت می‌شود، چراکه مطابق زندگی مردم است.

آخوندی با بیان اینکه رسانه بسیار اثرگذار است، می‌افزاید: گاهی مسئله‌ای که شرایط حل شدنش نیز فراهم است در استان یا شهر وجود دارد، اما کسی آن را مطالبه نمی‌کند و همین موجب می‌شود که در اولویت‌های پایین قرار گیرد، اما ما با آوردن و مطرح کردن مسائل روزمره زندگی مردم همچون حمل‌ونقل یا عمران در رسانه می‌توانیم اولویت پروژه‌هایی که با زندگی روزمره مردم ارتباط نزدیک دارد را بالا ببریم و مطالبات عمومی مردم را بیان کنیم تا مقاومت‌هایی که گاهی در پروژه‌ها از طرف نهاد یا شخص وجود دارد کنار رود و دستگاه‌ها به حل و تکمیل آن مسئله بپردازند.

رسانه‌های بومی؛ پاسداران فرهنگ یا پیام‌آوران توسعه؟

نقش اساسی رسانه، مردمی بودن است نه پشت مدیر بودن

کبریا مقدس، فعال رسانه‌ای و خبرنگار استان مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: رسانه در مناطق بومی یا محلی برای معرفی آئین‌های سنتی، بازی‌های بومی، بناهای تاریخی و آئین‌های مذهبیِ مناطقی همچون مازندران تأثیرگذار بوده و به‌خوبی عمل کرده است.

وی ادامه می‌دهد: امروز دنیا، دنیای فضای مجازی شده است و رسانه در حوزه احیای بازی و آئین‌های سنتیِ فراموش‌شده ورود و آن‌ها را احیا کرده است.

فعال رسانه‌ای با بیان اینکه حضور رسانه و فعالیت‌ها موجب جریان‌سازی، حفظ و احیای آئین‌ها می‌شود، تصریح می‌کند: ما در استان خود بازی «یه قل دو قل» نداشتیم، اما خبرنگاری با چاپ کتاب و معرفی بازی‌های بومی و محلی مازندران آن را به ثبت رساند، همچنین در حوزه آئین‌های سنتی در محرم برنامه‌ای به نام علم‌گردانی «پیرعلم» را معرفی کردیم، فیلم فرستادیم و اکنون در شرف بررسی کارشناسی است تا ثبت ملی شود.

رسانه باید مستقل، دغدغه‌مند و مردمی باشد

وی می‌افزاید: در فرایند معرفی و احیا همیشه موفق نبوده‌ایم، به طوری که در استان مازندران هنوز نتوانسته‌ایم سنت لباس محلی مازندران را بازگردانیم، اما رسانه تاکنون تأثیرگذار بوده است.

مقدس می‌گوید: مازندران یکی از استان‌های تولید برنج و مرکبات است که سال‌هاست دغدغه نرخ اصلی و مصوب را دارد تا کشاورزی ضرر نکند؛ در این مسیر ما رسانه‌های محلی و بومی قلم زدیم تا پیگیری‌ها انجام شود.

وی اظهار می‌کند: نقش اساسی رسانه، مردمی بودن است نه پشت مدیر بودن… در همین راستا رسانه باید مستقل، دغدغه‌مند و مردمی باشد، در مباحث مطالبه‌گری کند.

رسانه‌های بومی؛ پاسداران فرهنگ یا پیام‌آوران توسعه؟

به گزارش ایمنا، رسانه‌های بومی محلی جایی برای شنیده شدن مطالبات مردم است؛ رسانه‌های بومی و محلی می‌توانند مشکلات و مسائل استان و منطقه‌های کوچک و بزرگ شهرستانی را با ریزپردازی و جزئی‌پردازی به آبادی و رونق برسانند و گره‌گشای کار مردم باشند.

در این مسیر مطالبات مردم و حضور رسانه‌ها از نکات مهم برای پیگیری و بهبود شرایط خواهد بود.

کد خبر 849278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.