به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانهها در مناطق بومی نقش حیاتی در حفظ و ترویج فرهنگ، زبان و هویت محلی ایفا میکنند. این رسانهها، از جمله رادیوهای محلی، روزنامههای منطقهای و شبکههای اجتماعی، بهعنوان پل ارتباطی بین جامعه بومی و دنیای خارج عمل میکنند. آنها با پوشش اخبار محلی، انتقال سنتها و ارزشهای فرهنگی، به تقویت حس تعلق و انسجام اجتماعی کمک میکنند، همچنین، رسانههای بومی میتوانند بهعنوان ابزاری برای مقابله با تحریفها و کلیشههای فرهنگی در این مناطق عمل کنند.
از سوی دیگر، رسانهها در مناطق بومی میتوانند بهعنوان یک نیروی پیشبرنده برای توسعه اقتصادی و اجتماعی عمل کنند. با اطلاعرسانی درباره فرصتهای شغلی، برنامههای آموزشی و طرحهای دولتی، آنها به بهبود کیفیت زندگی ساکنان کمک میکنند، علاوه بر این، رسانههای محلی میتوانند صدای مردم بومی را به مسئولان منتقل و از این طریق در سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای محلی نقش ایفا کنند. این امر بهویژه در مناطقی که دسترسی کمتری به مراکز قدرت دارند، اهمیت دوچندان پیدا میکند.
در دنیای امروز که رسانه اولویت مردم شده است و اثرگذار بالایی بر مخاطبان دارد، باید بتوانیم از آن در فرایند رشد و تعالی شخصی و عمومی بهره ببریم؛ در جهان امروز که رسانهها به دنبال جمع کردن مخاطب و دیده شدن هستند و میخواهند در مجامع بینالمللی و منطقهای بالا باشند، مطالبی در همین راستا منتشر میکنند؛ رسانههای بومی محلی پایگاه و مرکز خوبی برای مردم هستند تا مطالبات و دغدغههای خود را بیان کنند، در آن رسانه دیده و پیگیری شود.
در همین راستا با دو تن از فعالان رسانهای و خبرنگاران محلی استانها به گفتوگو پرداختیم.
زینب آخوندی، فعال رسانهای و خبرنگار در استان قم به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: در کشور ما حدود بیش از ۴۰ خبرگزاری وجود دارد که تعداد آن بیشتر از خبرگزاریهای اتحادیه اروپاست! چراکه انبوهی از روزنامههای سراسری، وبگاههای خبری، پایگاههای خبری، رسانههای بزرگ و کوچک و رسانههایی که در بستر شبکههای اجتماعی وجود دارند، شکل گرفتهاند و فعالیت میکنند.
وی ادامه میدهد: ما در عصر انفجار اطلاعات هستیم و رسانه باید ویژگیهای داشته باشد تا بتواند ماندگار و اثرگذار باشد.
خبرنگار و فعال رسانهای تصریح میکند: در متون و دروس دانشگاهی روزنامهنگاری آمده است که چند راه برای جلوگیری از مرگ رسانه و بیاثر شدن آن وجود دارد؛ از جمله اینکه رسانهها باید تخصصی باشند یعنی بر حوزههای خاصی تمرکز کنند، همچنین پرورش انسان رسانه و برندسازی شخصی برای تمرکز روی رسانههای محلی فرایند مهمی به حساب میآید.
وی میافزاید: در انبوه رسانههای ملی و حتی بینالمللی که هر کدام بهدنبال اثرگذاری و دنبال جذب مخاطب هستند، یک رسانه محلی به علت اینکه اخبار و اطلاعاتش دارای ارزش خبری مجاورت است میتواند اثرگذار باشد.
آخوندی میگوید: زمانی که خبرنگار از همان منطقه و از دل همان مردم باشد، بهتر مطالبات مردم را میداند و کمتر تحت تأثیر بحثهای سیاسی و جناحی قرار میگیرد.
در رسانه محلی بحثهای جناحی پررنگ نیست
وی اظهار میکند: بیشتر رسانههای محلی مردممحور و شهروندمحور هستند، چراکه افراد خودشان دارند در آن محله و شهر زندگی میکنند و بهطور قطع با کمبودها، نقاط قوت و ضعف آشنا و آگاه هستند؛ در رسانههای محلی بحثهای جناحی پررنگ نیست و بیشتر موضوعات عملکردی، مردمی و کارشناسی پررنگ است.
فعال رسانهای و خبرنگار ادامه میدهد: خبرگزاری ایمنا نخستین خبرگزاری شهر و شهروندی است و از آنجایی که ۹۵ درصد جمعیت استان قم در شهر قم زندگی میکنند، تمرکز مسائل شهر و شهروندی و حساسیت روی این مسائل بسیار زیاد است، به طوری که میبینیم در حوزههای مختلف از جمله فرهنگی، حوزوی و سیاسی خبر کار میشود، اما حساسیت مردم و حساسیت اهالی رسانه روی اخبار حوزه شهروندی بسیار بالا است و اخبار شهروندی بازدید و انتشار خوبی دارند.
وی تصریح میکند: اکثر مردم استان قم شهرنشین هستند در همین راستا مسائل شهر قم برایشان بسیار مهم است و به حوزه شهر و شهروندی نگاهی متفاوت میشود، چراکه مطابق زندگی مردم است.
آخوندی با بیان اینکه رسانه بسیار اثرگذار است، میافزاید: گاهی مسئلهای که شرایط حل شدنش نیز فراهم است در استان یا شهر وجود دارد، اما کسی آن را مطالبه نمیکند و همین موجب میشود که در اولویتهای پایین قرار گیرد، اما ما با آوردن و مطرح کردن مسائل روزمره زندگی مردم همچون حملونقل یا عمران در رسانه میتوانیم اولویت پروژههایی که با زندگی روزمره مردم ارتباط نزدیک دارد را بالا ببریم و مطالبات عمومی مردم را بیان کنیم تا مقاومتهایی که گاهی در پروژهها از طرف نهاد یا شخص وجود دارد کنار رود و دستگاهها به حل و تکمیل آن مسئله بپردازند.
نقش اساسی رسانه، مردمی بودن است نه پشت مدیر بودن
کبریا مقدس، فعال رسانهای و خبرنگار استان مازندران نیز در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: رسانه در مناطق بومی یا محلی برای معرفی آئینهای سنتی، بازیهای بومی، بناهای تاریخی و آئینهای مذهبیِ مناطقی همچون مازندران تأثیرگذار بوده و بهخوبی عمل کرده است.
وی ادامه میدهد: امروز دنیا، دنیای فضای مجازی شده است و رسانه در حوزه احیای بازی و آئینهای سنتیِ فراموششده ورود و آنها را احیا کرده است.
فعال رسانهای با بیان اینکه حضور رسانه و فعالیتها موجب جریانسازی، حفظ و احیای آئینها میشود، تصریح میکند: ما در استان خود بازی «یه قل دو قل» نداشتیم، اما خبرنگاری با چاپ کتاب و معرفی بازیهای بومی و محلی مازندران آن را به ثبت رساند، همچنین در حوزه آئینهای سنتی در محرم برنامهای به نام علمگردانی «پیرعلم» را معرفی کردیم، فیلم فرستادیم و اکنون در شرف بررسی کارشناسی است تا ثبت ملی شود.
رسانه باید مستقل، دغدغهمند و مردمی باشد
وی میافزاید: در فرایند معرفی و احیا همیشه موفق نبودهایم، به طوری که در استان مازندران هنوز نتوانستهایم سنت لباس محلی مازندران را بازگردانیم، اما رسانه تاکنون تأثیرگذار بوده است.
مقدس میگوید: مازندران یکی از استانهای تولید برنج و مرکبات است که سالهاست دغدغه نرخ اصلی و مصوب را دارد تا کشاورزی ضرر نکند؛ در این مسیر ما رسانههای محلی و بومی قلم زدیم تا پیگیریها انجام شود.
وی اظهار میکند: نقش اساسی رسانه، مردمی بودن است نه پشت مدیر بودن… در همین راستا رسانه باید مستقل، دغدغهمند و مردمی باشد، در مباحث مطالبهگری کند.
به گزارش ایمنا، رسانههای بومی محلی جایی برای شنیده شدن مطالبات مردم است؛ رسانههای بومی و محلی میتوانند مشکلات و مسائل استان و منطقههای کوچک و بزرگ شهرستانی را با ریزپردازی و جزئیپردازی به آبادی و رونق برسانند و گرهگشای کار مردم باشند.
در این مسیر مطالبات مردم و حضور رسانهها از نکات مهم برای پیگیری و بهبود شرایط خواهد بود.
نظر شما