رونق گردشگری با ماراتن‌های شهری

گردشگری ماراتن که در سال‌های اخیر به‌شدت در سراسر جهان رونق گرفته و عادات نادرست گذراندن اوقات فراغت را با تفریحات سالم در مسیر سلامت جسم و روان قرار داده است، نه‌تنها با بهبود حال گردشگران همراه است، بلکه برای مقاصد گردشگری و همسایگان آن‌ها رونق اقتصادی چشمگیری به همراه آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، همان‌طور که انعطاف‌پذیری کار و زندگی در حال افزایش است و سبک زندگی آگاهانه سلامت جایگاه خود را در دنیای مدرن امروزی پیدا می‌کند، دویدن نیز در حال یافتن جایگاه خود در فهرست فعالیت‌هایی است که باید انجام داد و به‌طور ناگهانی توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده که به دنبال هدف و هیجان در اوقات فراغت خود هستند. دوندگان مدرن امروزی فراتر از دویدن برای دریافت مدال، به‌دنبال خاطره‌سازی، دگرگونی‌های شخصی و داستان‌هایی برای تعریف کردن در سال‌های پس از پایان مسابقه‌های دومیدانی و ماراتن خود هستند و آنچه زمانی یک سرگرمی خاص بود، اکنون به یک جنبش بین‌المللی تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهد شرکت در مسابقات دو ماراتن افزایشی ۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است و در عین حال، نظرسنجی جهانی دوندگان 2024 Running USA نشان داد که هنگام انتخاب یک مسابقه، مکان، فاکتور اصلی دوندگان برای شرکت است.

این روند که اغلب «گردشگری ماراتن» نامیده می‌شود، شاهد مشارکت تعداد فزاینده‌ای از دوندگان است که تقویم مسابقه خود را به برنامه‌های سفر در مکان‌های عجیب و غریب تبدیل می‌کنند، چراکه انسان برای زنده ماندن به یک هدف نیاز دارد و برای زندگی کردن نیازمند سرگرمی و فراغت است. ترکیب یک‌مسابقه با سفر بسیار محبوب است، زیرا در کنار دنبال کردن یک هدف، می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. این امر به ترک عادات مضری همچون مصرف نوشیدنی‌های الکلی در بسیاری از مقاصد گردشگری اروپا نیز کمک کرده و موجب شده است عکس گرفتن‌های بی‌هدف برای انتشار جای خود را به به‌اشتراک‌گذاری تصاویر مدال‌ها و دستاوردهایی بدهند که با تلاش به دست آمده است. در اصل تفریحات ناسالم در طول سفرها جای خود را به تفریحات سالم داده‌اند.

گردشگری ماراتن همچنین رونق اقتصادی را برای مقاصد گردشگری به ارمغان می‌آورد. کارشناسان صنعت و داده‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که ماراتن نیویورک‌سیتی در سال ۲۰۲۴، رکورد جدیدی را با بیش از ۵۵ هزار شرکت‌کننده پایانی برجای گذاشت که از رکوردهای قبلی ماراتن پاریس و برلین در اوایل همان سال پیشی گرفت. سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی‌ها نیز اظهار کردند که قصد دارند در مسابقه سال ۲۰۲۵ تیر شرکت کنند.

رونق گردشگری با ماراتن‌های شهری

رونق اقتصادی با گردشگری ماراتن

شهرهای اروپا، آسیا و آفریقا همه پتانسیل بهره بردن از این تمایل روزافزون و برگزاری رویدادهای جدیدی برای جذب دوندگان و همراهانشان در این سفرها را دارند. در حال حاضر نیز والنسیا برای خود لقب «شهر دویدن» را برگزیده است و اطلاعاتی در مورد بهترین مکان‌های خود برای دویدن و هتل‌هایی منتشر کرده است که خدمات مناسب به دونده‌ها ارائه می‌دهند. بوستون، لندن، برلین، شیکاگو، نیویورک‌سیتی و توکیو نیز از دیگر مقاصد برتر گردشگری ماراتن هستند که سالانه صدها میلیون یورو از این طریق به‌دست می‌آورند.

شرکت‌کنندگان در ماراتن به‌ندرت به‌تنهایی سفر می‌کنند و طبق بررسی‌ها بیشتر آن‌ها در گروه‌های دو یا سه نفره به شهرهای مقصد وارد می‌شوند. بعضی از افراد نیز از طریق شرکت‌های تخصصی مسافرتی ورزشی در سفرهای گروهی کوچک دوستانه به رزرو هتل می‌پردازند. ۵۹ درصد از دوندگان نیز به‌جای اقامت کوتاه‌مدت متناسب با روزهای مسابقه، چند شب برای تفریح در شهر مقصد می‌مانند یا از سایر مقاصد توریستی نزدیک به آن شهر نیز دیدن می‌کنند. این اقامت‌های طولانی‌مدت، نقش ماراتن را فراتر از یک رویداد یک‌روزه برجسته می‌کند که به نفع هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌های محلی است.

چالش‌های فیزیکی شدید این مسابقات همچنین فواید روان‌شناختی زیادی دارد، به‌ویژه زمانی که با هیجان بازدید از مکان‌های جدید همراه باشد. دویدن به خودی خود ابزاری قدرتمند برای خودیابی است و فرار گرفتن در یک محیط ناآشنا همچون زمین‌های کوهستانی یا گرمای بیابان این تجربه را عمیق‌تر می‌کند، به‌ویژه که ماراتن یک مسابقه خودکفایی است و در آن باید سختی راه را با محیط ترکیب کرد و به ماجراجویی پرداخت. شرکت در چنین مسابقه‌ای همچنین تجربه سفر منحصربه‌فردی را به فرد می‌دهد و در بسیاری مواقع فرصت دویدن از میان بناهای تاریخی و نمادین را فراهم می‌کند که در غیر این صورت شاید هرگز امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد.

رونق گردشگری با ماراتن‌های شهری

کد خبر 836958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.