به گزارش خبرگزاری ایمنا، انیمیشن «ژولیت و شاه» ساخته اشکان رهگذر یکی از آثار جشنواره فیلم فجر امسال است که روایتی متفاوت از سفر ناصرالدینشاه قاجار به فرنگ را ارائه میدهد؛ این سفر به دعوت مقامات اروپایی و به توصیهی وزیر اعظم انجام شده و در دل خود قصهای عاشقانه، پرکشش و در عین حال طنزآمیز را روایت میکند.
همانطور که در تاریخ خواندهایم ناصرالدینشاه که به فرهنگ و هنر علاقه وافری داشت، در دوران سلطنتش سفرهای متعددی به اروپا انجام داد. در یکی از این سفرها، به دعوت رئیسجمهور وقت فرانسه به تماشای تئاتر «رومئو و ژولیت» مینشیند و در جریان نمایش، دلباخته بازیگر نقش ژولیت – جولی، هنرمندی تازهکار و جویای نام میشود؛ این دلبستگی، شاه را بر آن میدارد که نمایش رومئو و ژولیت را در تهران، به سبک و سیاق فرنگ اجرا کند. در همین راستا او از جولی و همکلاسی ایرانیاش یعنی جمال میرزا دعوت میکند تا برای اجرای نمایش به ایران بیایند.
ناصرالدینشاه حتی پا را فراتر گذاشته و تصمیم میگیرد خود نقش رومئو را بازی کند! همچنین او از جمال که کارگردانی نمایش را برعهده دارد میخواهد پایان نمایشنامه را تغییر دهد تا رومئو و ژولیت در نهایت به وصال یکدیگر برسند و پایانی خوش رقم بخورد.
این علاقه شاه به جولی چندان هم بدون دردسر نیست به طوری که زنان حرمسرا و مادر مقتدرش یعنی مهدعلیا، که حضور این بازیگر فرانسوی را تهدیدی برای جایگاه خود میبینند، درصدد توطئهای علیه او برمیآیند. در این میان، تاجالسلطنه دختر آگاه و روشنفکر شاه به کمک جولی میشتابد و او را از نقشه شوم درباریان آگاه میکند.
اما نقطهی عطف این ماجرا، حضور یک شخصیت غافلگیرکننده است: «شکسپیر!»؛ روح نویسندهی نامدار انگلیسی، برای کمک به جولی و اجرای نمایش ظاهر شده و ماجرا را پیچیدهتر میکند. در نهایت، جولی با تکیه بر هوش و آموختههای خود، و با حمایت تاجالسلطنه، از این توطئه جان سالم به در میبرد. شاه نیز در این مسیر، درک تازهای از اشتباهاتش پیدا میکند.
از نقاط قوت انیمیشن «ژولیت و شاه» میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. شروعی محکم و جذاب:
از همان ابتدا، مخاطب کاملاً در جریان داستان قرار میگیرد و بهخوبی درگیر ماجرا میشود. روایت منسجم و پرکشش، مخاطب را از همان لحظات نخست، به دنیای انیمیشن میکشاند.
۲. ترکیب موسیقی ایرانی و فرانسوی:
یکی از ویژگیهای این اثر، استفاده هنرمندانه از موسیقیهای سنتی ایرانی و قطعات فرانسوی است که فضای دوران قاجار و تفاوت فرهنگی شرق و غرب را بهخوبی به تصویر میکشد.
۳. بازآفرینی تهران دورهی قاجار:
تصاویر بازار بزرگ تهران، کاخ گلستان، شمسالعماره و حضور اقشار مختلف مردم با لهجهها و لباسهای متنوع، حس زندهای از تاریخ را به بیننده القا میکند.
۴. پرداختی هوشمندانه به شخصیت ناصرالدینشاه:
این انیمیشن، شاه قاجار را نه یک شخصیت صرفاً منفور و نه کاملاً مثبت، بلکه فردی چندبعدی و خاکستری به تصویر میکشد. تلفیق هوش و بلاهت در رفتار او، در کنار طنزپردازیهای ظریف، بر جذابیت شخصیتپردازی میافزاید.
۵. حضور چهرههای نامدار تاریخ و ادبیات:
استفاده از شخصیتهایی مانند شکسپیر و فردوسی، به این اثر بُعدی خاص بخشیده و آن را فراتر از یک روایت عاشقانه ساده میبرد.
۶. پرهیز از شعارزدگی و نگاه کلیشهای:
ژولیت و شاه بدون آنکه در دام شعارهای رایج بیفتد، با روایتی روان و شخصیتهایی پویا، تاریخ، عشق، توطئه و هنر را در هم آمیخته و اثری جذاب خلق کرده است.
لازم به ذکر است که انیمیشن «ژولیت و شاه» را میتوان اثری متفاوت و متمایز در سینمای انیمیشن ایران دانست که با روایتی هوشمندانه، فضاسازی دقیق، طنز ظریف و پرداخت هنری چشمنواز، مخاطبان را به سفری تاریخی، عاشقانه و پرماجرا در دل دربار قاجار میبرد. ترکیب دنیای واقعی و فانتزی، حضور شخصیتهای نامدار تاریخی و توجه ویژه به جزئیات فرهنگی، این اثر را به یکی از انیمیشنهای شاخص جشنوارهی فجر تبدیل کرده است.
نظر شما