بازی‌های مبتنی بر ارزش‌های ملی، راه معرفی الگوهای شخصیتی برجسته و مقابله با تهاجم فرهنگی

بازی‌هایی که شخصیت‌ها و داستان‌های مثبت و الهام‌بخش از تاریخ و فرهنگ ارائه می‌دهند، می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا الگوهای برجسته‌ای برای پیروی داشته باشند، این امر می‌تواند به شکل‌گیری شخصیت و ارزش‌های اخلاقی آن‌ها کمک کند و مانعی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازی‌ها به‌عنوان ابزاری قدرتمند در آموزش و پرورش، تأثیرات عمیق مثبت یا منفی بر دانش‌آموزان دارد، بنابراین تولید بازی‌های باکیفیت که مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و تاریخی است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

تقویت مهارت‌های شناختی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و خلاقیت، افزایش انگیزه و مشارکت میان فردی، یادگیری تجربی، توسعه مهارت‌های اجتماعی و از طرفی احتمال اعتیاد به بازی‌هایی با محتوای نامناسب و بروز تأثیرات نامطلوب بر کودکان و نوجوانان، همگی بیانگر لزوم تولید بازی‌های باکیفیت مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان است.

با تولید و عرضه بازی‌های باکیفیت و متناسب با ذائقه دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان می‌توان فرهنگ و تاریخ کشورمان را به خوبی حفظ و منتقل کنیم، به علاوه بازی‌های مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و تاریخی می‌تواند به تقویت هویت ملی و فرهنگی دانش‌آموزان کمک و حس تعلق و افتخار به فرهنگ و تاریخ کشور خود را در دانش‌آموزان تقویت کند.

بازی‌هایی که شخصیت‌ها و داستان‌های مثبت و الهام‌بخش از تاریخ و فرهنگ ارائه می‌دهند، می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا الگوهای مثبتی برای پیروی داشته باشند، این امر می‌تواند به شکل‌گیری شخصیت و ارزش‌های اخلاقی آن‌ها کمک کند و مانعی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی باشد، چرا که در عصر جهانی‌سازی، بازی‌های مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و تاریخی می‌تواند به عنوان ابزاری برای مقابله با تهاجم فرهنگی عمل کند. این بازی‌ها می‌تواند دانش‌آموزان را در برابر تأثیرات منفی فرهنگ‌های بیگانه در امان بدارد و آن‌ها را به ارزش‌های بومی خود وفادار نگه دارد.

بازی‌های مبتنی بر ارزش‌های ملی، راه معرفی الگوهای شخصیتی برجسته و مقابله با تهاجم فرهنگی

ذائقه دانش‌آموزان به سمت بازی‌های اکشن و آنلاین سوق پیدا کرده است / ‏ضرورت طراحی بازی‌های داستانی با محوریت شخصیت‌های ملی

محمد کمال، برنامه‌نویس، طراح بازی و مؤلف کتاب در حوزه رسانه و تربیت رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با گسترش بازی‌های رایانه‌ای در میان دانش‌آموزان، توجه به ذائقه و نیازهای این قشر از جامعه به یکی از دغدغه‌های اصلی متولیان فرهنگی و آموزشی تبدیل شده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد ذائقه دانش‌آموزان به سمت بازی‌های اکشن و آنلاین با کیفیت بالا و جزئیات فراوان سوق پیدا کرده است. این بازی‌ها با تنوع سلاح، مراحل متنوع، گرافیک پیشرفته و صداگذاری حرفه‌ای، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده‌اند، با این حال، بسیاری از این بازی‌ها دارای محتوای خشونت‌آمیز هستند و برای رده‌های سنی مثبت ۱۸ سال طراحی شده‌اند، در حالی که بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال از این بازی‌ها استفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند تأثیرات منفی همچون افزایش اضطراب، پرخاشگری و ترویج خشونت در میان کودکان و نوجوانان داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت طراحی بازی‌های داستانی با محوریت شخصیت‌های ملی و شهدا افزود: برای جذب دانش‌آموزان به بازی‌های سالم و مفید، نیاز به طراحی بازی‌هایی با کیفیت بالا و محتوای داستانی قوی احساس می‌شود، بازی‌هایی که در کنار بخش‌های اکشن، دارای داستان‌های جذاب و شخصیت‌های ملی و مذهبی باشند، می‌توانند مورد استقبال قرار گیرند؛ افزودن بخش‌های چندنفره و شبکه‌ای نیز می‌تواند به ماندگاری و محبوبیت این بازی‌ها کمک کند، نمونه‌های موفق داخلی مانند بازی «مقاومت» نشان می‌دهد تولید بازی‌های باکیفیت با محوریت موضوعات ملی و دفاع مقدس، نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح منطقه نیز می‌تواند موفق باشد و فروش قابل توجهی داشته باشد.

به جای تشویق دانش‌آموزان به صرف بازی‌کردن، آن‌ها را به سمت طراحی و ساخت بازی‌های رایانه‌ای هدایت کنیم

مدرس بازی‌سازی با اشاره به اینکه در میان دانش‌آموزان، افراد با استعداد و صاحب سلیقه بسیاری وجود دارند که نیازمند هدایت و حمایت هستند، ادامه داد: یکی از راه‌کارهای مؤثر برای تغییر ذائقه دانش‌آموزان، آموزش بازی‌سازی در مدارس است، به جای تشویق دانش‌آموزان به صرف بازی‌کردن، می‌توان آن‌ها را به سمت طراحی و ساخت بازی‌های رایانه‌ای سوق داد، این امر نیازمند ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، آموزش معلمان و حضور مشاوران و طراحان بازی در مدارس است، همچنین حمایت نهادهای نظامی و فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس و شهدا از این طرح‌ها می‌تواند به تولید بازی‌های سالم و مفید کمک کند.

کمال با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی در حوزه بازی‌سازی، کمبود حمایت مالی از سوی مردم و مسئولان است، عنوان کرد: برای تولید بازی‌های باکیفیت، نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی است، مسئولان می‌توانند با ارائه وام‌های کم‌بهره یا حمایت‌های مالی مستقیم، به تولیدکنندگان داخلی کمک کنند. نمونه‌های موفق داخلی مانند بازی‌های «فرمانده مقاومت»، «مختار» و «سفیر عشق» نشان می‌دهند که بازی‌های باکیفیت و دارای محتوای فرهنگی می‌تواند نه تنها مورد استقبال مردم قرار گیرند، بلکه سودآوری قابل توجهی نیز داشته باشند.

بازی‌های مبتنی بر ارزش‌های ملی، راه معرفی الگوهای شخصیتی برجسته و مقابله با تهاجم فرهنگی

می‌توانیم شهدای دانش‌آموز را به عنوان شخصیت‌های اصلی در بازی‌ها برگزینیم

وی اضافه کرد: استفاده از شخصیت‌های شهدای دانش‌آموز به عنوان شخصیت‌های اصلی در بازی‌ها می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر دانش‌آموزان داشته باشد، شهدای دانش‌آموز همچون شهید فهمیده و شهید بهنام محمدی الگوهای بزرگی برای جوانان و نوجوانان ما هستند.

داور کشوری مسابقات بازی خاطرنشان کرد: با معرفی این شخصیت‌ها در فضای بازی، دانش‌آموزان به سرعت با آنها ارتباط برقرار می‌کنند و انس می‌گیرند، این ارتباط نزدیک و سریع موجب می‌شود دانش‌آموزان بیشتر به ارزش‌های این شهدا توجه کنند و از آنها الگوگیری کنند، بسیاری از شهدای دانش‌آموز کمتر به دانش‌آموزان شناسانده شده‌اند و این یک فرصت بزرگ برای ترویج ارزش‌های آنها است.

کمال افزود: با استفاده از فضای بازی می‌توان زندگی‌نامه این شهدا را به دانش‌آموزان معرفی کرد و بخش‌های مختلفی از زندگی و اعمال این شهدا را به صورت معماها و چالش‌های مختلفی در طول بازی مطرح کرد. این روش مشابه بازی «نبرد هور» است که شهدای غواص را معرفی می‌کند و با ارائه اطلاعاتی در مورد زندگی‌نامه آنها، بازیکنان را در داستان و فضای بازی آموزش می‌دهد.

وی تاکید کرد: با ایجاد بازی‌هایی که به معرفی و بزرگداشت شهدای دانش‌آموز می‌پردازند، می‌توانیم نه تنها تأثیر فرهنگی مثبتی بر جامعه داشته باشیم، بلکه به دانش‌آموزان کمک کنیم تا ارزش‌های اخلاقی و انسانی را بهتر درک کنند و از این الگوهای بزرگ الهام بگیرند؛ این اقدام می‌تواند موجب افتخار و انگیزه بیشتری در میان دانش‌آموزان شود و نسل‌های آینده را به سوی اهداف والای شهدایمان هدایت کند.

بر این اساس، بازی‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بر دانش‌آموزان داشته باشد، از این رو تولید بازی‌های باکیفیت که مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و تاریخی است به تقویت مهارت‌های شناختی و اجتماعی دانش‌آموزان و حفظ و انتقال فرهنگ و تاریخ یاری می‌رساند.

این بازی‌ها می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا هویت فرهنگی و ملی خود را تقویت و در عین حال از تهاجم فرهنگی جلوگیری کنند، بنابراین سرمایه‌گذاری در تولید چنین بازی‌هایی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به شکل‌گیری نسل‌های آینده‌ای کمک کند که به فرهنگ و تاریخ خود افتخار می‌کنند و ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی را رعایت می‌کنند.

تغییر ذائقه دانش‌آموزان به سمت بازی‌های سالم و مفید، نیازمند طراحی بازی‌های باکیفیت با محوریت داستان‌های ملی و شخصیت‌های مذهبی است. آموزش بازی‌سازی در مدارس و حمایت مالی از تولیدکنندگان داخلی می‌تواند به ایجاد تحول در این حوزه کمک کند. با سرمایه‌گذاری مناسب و همکاری نهادهای فرهنگی و نظامی، می‌توان بازی‌هایی تولید کرد که نه‌تنها مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گیرد، بلکه به تقویت هویت ملی، فرهنگی و تاریخی آن‌ها نیز کمک کند.

کد خبر 836797

برچسب‌ها