به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشستخبری فیلم «ترک عمیق» بهکارگردانی آرمان زرینکوب، ظهر امروز _شنبه سیزدهم بهمن_ در دومین روز از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر با اجرای محمدرضا مقدسیان و با حضور آرمان زرینکوب (کارگردان)، محسن چگینی (تهیهکننده)، محمد حسینیوند (تدوینگر)، مجید لیلاجی (طراح صحنه و لباس)، رضا بابک و بابک انصاری (بازیگران فیلم) برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محسن چگینی، تهیهکننده اظهار کرد: دوست دارم در ابتدا از همه عوامل تشکر کنم و امیدوارم که «ترک عمیق» مورد پسند اهالی رسانه و مخاطبان قرار گرفته باشد.
وی افزود: این جنس از داستان باید با همین ریتم عرضه شود. اینکه در اکران موفق باشد یا نباشد در نهایت تصمیم مخاطب است. محوریت این فیلم درباره موضوع «همدلی» است. اگر با این نگاه به «ترک عمیق» نگاه کنیم دیگر دچار سوال درباره اقتدار پلیس نخواهیم شد!
زرینکوب: اولین هدف در فیلمسازی برای من جذب مخاطب است
آرمان زرینکوب، کارگردان فیلم نیز درباره طرح فیلمنامه گفت: طرح و فیلمنامه «ترک عمیق» حدود دو سال زمان برد؛ سایکودرامی برگرفته از تنهایی و عشق، موضوعی بود که دوست داشتم به آن بپردازم و برآمده از دغدغه شخصی من بود. دوست داشتم بگویم که برداشت ما در دوران سالمندی همان کاشتهای ما در دوران جوانی است.
وی افزود: در ابتدای فیلم، کاراکتر اصلی از بیمارستان روانی مرخص میشود. قصد من از این موضوع نشان دادن مشکلات و معضلات مربوط به بیمارستانهای روانی نیست. این ماجرا تنها برای پیشبرد درام بود و هدف دیگری نداشتم.
کارگردان درباره نظری که راجع به فروش فیلم دارد گفت: اولین هدف در فیلمسازی برای من جذب مخاطب فارغ از ژانر و مضمون است. فکر میکنم این فیلم میتواند مخاطب را جذب کند ولی اینکه چهقدر خواهد فروخت، موضوع پیشبینیپذیری نیست. احتمالاً بهسبب ژانر کار با چالشهایی روبهرو خواهیم بود، زیرا در ایران فقط کمدیها میفروشند!
زرینکوب در پاسخ به سوال الهامگرفتن موضوع از آثار کارگردان فقید، هانکه گفت: من چنین چیزی را نمیپذیرم، البته بعد از کار یکی از دوستانم به من گفت که آن فیلم را ببینم، اما موضوع کپیبرداری نبود و من هیچ ایدهای درباره آن نداشتم.
وی درباره نشانهشناسیهای فیلمنامه گفت: ما در فضایی کار میکنیم که نیاز است مقررات در تصویر کردن موضوعاتی مثل حضور پلیس رعایت شود. ضمن اینکه من دوست داشتم فیلم و مخاطب با هم مشارکت کنند و مخاطب خود سعی در نشانهشناسی و پیدا کردن رابطهها داشته باشد. باید بگویم که لازمه بعضی از قصهها ریتم کند است. نباید خیلی به ریتم تاکید کرد، چراکه خیلی وقتها اثر، سعی در بیان مفهومی روانکاوانه دارد که نیاز است به آرامی با آن روبهرو شود.
کارگردان ادامه داد: این فیلم درباره تنهایی آدمها است. این جنس از تنهایی زمانی به سراغ آدم میآید که از جوانی و میانسالی گذر کرده و حالا، مشغول برداشت از کاشتهای دوران جوانیاش است. هر انسانی میتواند خطا کند، اما از رنج و تاوان بعضی از خطاها هیچ گریزی نیست و هرچه زمان بیشتر بگذرد، رنج برآمده از بعضی خطاها بیشتر هم میشود.
هنر و سینما انسانساز است
رضا بابک، بازیگر نیز گفت: زرینکوب خیلی خوب درباره درونیات شخصیت به من راهنمایی میکرد. همه ابعاد شخصیت، در جان و روان آدم است و بازیگر باید به کمک تکنیکهایی که بلد است و کارگردان، فیلمبردار و فضاسازی آنها را نشان دهد و کاراکتر را خلق کند. این شخصیت محبوب من نبود، اما برای بازیگری مثل من که دوست دارد شخصیتهای مختلف را تجربه کند، کاراکتر برای من ابعاد عجیبی داشت که دوست داشتم در آن ایفای نقش کنم. باید بگویم بازی گلچهره سجادیه بینظیر بود و انتقاد مخاطبان هم میتواند برای ما راهنمایی باشد برای رفع کردن خطاهایمان.
وی ادامه داد: پیشنهاد بازی در یک فیلم سینمایی را دارم که قصه عجیبی دارد و خیلی دوست دارم در آن ایفای نقش کنم. امیدوارم شرایط ساختش فراهم شود. من دوست دارم نقشهای مختلف را تجربه کنم. حتی دوست دارم کار طنز را تجربه کنم. سینما، تئاتر و هنر خیلی بزرگ و انسانساز است، باید بچهها را از کودکی با هنر آموزش داد.
فیلم برای مخاطب نیازسازی نمیکند!
بابک انصاری، بازیگر نقش پلیس در این فیلم بیان کرد: من این جنس روایتها را دوست دارم و در این هجمهای که از سینمای روایی داریم و مشغول نیازسازی و تزریق آن به مخاطب هستیم که حتماً کار کمدی و طنز ببیند، چنین اثری من را جذب کرد و دوست داشتم در آن ایفای نقش کنم. ضمن اینکه زرینکوب، اشراف خوبی بر کار خود داشت و این مسیر فکری مشخص، باعث قطعیت حضور من در فیلم شد. ضمن اینکه هدایت زرینکوب بسیار بجا، مناسب و کمککننده بود.
وی درباره اقتدار شخصیت پلیس گفت: ما درباره مشاغل مختلف ما به ازای بیرونی داریم. در زندگی مدرن هیچ انسان سیاه و سفید مطلقی وجود ندارد و همه خاکستری هستند. در نگاه اول شاید اینطور بهنظر برسد که با پلیس منفعلی روبهرو هستیم، اما موضوع اینجا است که من در فیلم نقش پلیس پیشگیری را بازی میکنم. نکتهای که مهم بود برای ما این است که نباید در یک موقعیت کاری را انجام دهد که هر شخص دیگری نیز آن را انجام میداد. پلیس، در این فیلم تلاش میکرد نهتنها رفتار نادرست نداشته باشد که بتواند اوضاع را کنترل و پیشگیری کند.
طراحی صحنه مینیمال است
مجید لیلاجی، طراح صحنه و لباس فیلم اظهار کرد: من سعی کردم صحنه را مینیمال طراحی کنم. هرچیزی که در صحنه میبینیم در فرایند درام نقش دارد. در واقع تلاش کردم صحنه هم بهاندازه فیلمنامه بتواند روی اعصاب مخاطب راه برود!
حسینیوند، تدوینگر گفت: بازی بابک بهاندازهای خوب بود که کات کردن صحنهها را برایم سخت میکرد، اما با توجه به اینکه تمام کار در یک لوکیشن ثابت میگذشت و ممکن بود مخاطب خسته شود، سعی کردیم ریتم و تمپوی کار را بالا نگه داریم. چیزی که در کات کردنها برای من مهم بود، نشان دادن نما و پلانهای قفل درها است که میتوانست بهعنوان نشانه به حساب بیاید. به نظر من ریتم فیلم کند نیست. در تدوین مهم این است که ریتم، مناسب فیلم و موضوع فیلمنامه باشد.
نظر شما