به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحالوبختیاری، توسعه و تحول شهری، بدون برنامهریزی اصولی و مدیریت منسجم، نهتنها امکانپذیر نیست، بلکه میتواند چالشهای موجود را دوچندان کند، شهرکرد، بهعنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری، در سالهای گذشته با مشکلاتی همچون ضعف زیرساختهای شهری، نبود طرحهای جامع، افزایش تراکم ترافیکی و کمبود فضاهای عمومی روبهرو بوده است.
در چنین شرایطی، ورود مدیریتی کارآمد میتوانست سرآغاز تغییرات اساسی باشد، اواخر سال ۱۴۰۱، محمدحسین واحدیان، با تجربهای غنی در حوزه مدیریت شهری، سکاندار شهرداری شهرکرد شد، او که پیش از این، مسئولیتهایی همچون معاونت خدمات شهری، ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری کاشان، شهرداری منطقه بافت تاریخی و فرهنگی این شهر و همچنین مدیریت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری را در کارنامه خود داشت، به شهرکرد آمد تا مسیر توسعه این شهر را هموار کند.
واحدیان از نخستین روزهای حضور خود بر لزوم برنامهریزی کلان و اجرای طرحهای جامع تأکید کرد، برخلاف رویههای مقطعی و سلیقهای که پیشتر در مدیریت شهری مشاهده میشد، او مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و تدوین ۱۱ طرح جامع شهری را در دستور کار قرار داد، این برنامهریزیها، نهتنها نیازهای فوری شهر را مدنظر قرار داد، بلکه آیندهای ۲۰ تا ۳۰ ساله را برای شهرکرد ترسیم کرد، امروز، پس از گذشت دو سال، شهرکرد به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است، از طرحهای مدیریت ترافیک گرفته تا پروژههای بهسازی معابر و توسعه فضاهای شهری، همه نشان از تغییری بنیادین در ساختار مدیریت شهری دارند، در همین راستا، به دفتر شهردار رفتیم تا با او درباره چالشهای اولیه، اقدامات انجامشده و برنامههای آینده شهرداری شهرکرد به گفتوگو بنشینیم.
ایمنا: از نخستین روزهایی بگویید که به شهرکرد آمدید، با چه چالشهایی روبهرو بودید؟
واحدیان: از سال ۱۴۰۱ که به عنوان شهردار شهرکرد انتخاب شدم با یک سری مشکلات زیرساختی روبهرو شدیم که این مشکلات موجب شد که ما نتوانیم با آن شرایط موجود، خدمات مطلوبی به مردم ارائه بدهیم.
موضوع نخست نبود برنامه در بخشهای مختلف شهری بود که هیچ برنامهریزی و طرح جامع تفصیلی در کارها نداشتیم، به طور مثال در پسماند مشکل داشتیم اما برنامه نداشتیم، در بحث فضای سبز، ترافیک و موضوعات مختلف معضل داشتیم اما برنامه نداشتیم و همین نبود برنامه موجب شد که به واسطه تغییر مدیریتها اقدامات به صورت سلیقهای انجام شود و هر کسی به گمان خود در بازه زمانی مدیریت خود کارهای بزرگ و کوچکی انجام دهد که ممکن بود تأثیرگذار هم باشد اما عمقی و اساسی نبود و به صورت کوتاهمدت بود، از این رو این نوع اقدامات و برنامهریزی تأثیر چندانی در حل مشکلات نداشت.
در سال ۱۴۰۲ با توجه به نیازسنجیهایی که در چهار ناحیه شهرکرد شامل شمال، جنوب، شرق و غرب مبنی بر اینکه نیاز توسعه شهری و جنس مشکلات چیست، انجام پذیرفت، تدوین ۱۱ طرح جامع در بخشهای مختلف مدیریت شهری آغاز شد.
در همین سال بخشی از این طرحها از جمله طرح جامع شهری، طرح ترافیک شهری، طرح پسماند و سند راهبردی مصوبه وزارت کشور را گرفت و بقیه نیز طی سالجاری و سال آینده تصویب میشود.
این اتفاق موجب شد که چشمانداز شهر حداقل از ۱۵ تا ۲۰ سال و بعضاً ۳۰ تا ۳۵ سال آینده در بخشهایی که اشاره شد، مشخص شود تا هر کسی در این پست حضور داشته باشد، طبق این برنامهها حرکت کند، سال به سال برای این طرحها بودجه مشخص شده است و بخش عمده اجرای این طرحها از سال ۱۴۰۳ شروع شد و در واقع امروز تمام بخشهای شهرکرد تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده و این موضوع بر مبنای همان نگاه جامع شهری است.
با این برنامهریزیها میتوانیم اعتبارات ملی و استانی بگیریم اما در سالهای گذشته چون طرح جامعی نداشتیم، اعتبارات جذب نشد و همیشه وجود برنامه برای دریافت اعتبارات ملی جزو لاینفک است و علاوه بر درآمدهای داخلی که از سوی مردم به سمت شهرداری میآید از اوراق مشارکت، تسهیلات بانکی و اعتبارات بلاعوض استانی و ملی استفاده میکنیم و این ظرفیت خوبی برای ما ایجاد کرده است.
با توجه به وجود برنامهها در تدوین بودجه شهرداری یک نظام وجود دارد و سلیقه در آن دخیل نیست، در این برنامه توزیع عادلانه اعتبارات و اقدامات عمرانی انجام شده است و این موضوع موجب نزدیکتر شدن مردم نیز به ما و برقراری اعتماد و اطمینان شده است و این اعتماد موجب میشود که شهر، آن گونه که مردم دوست دارند، ساخته شود.
ایمنا: در بحث ترافیک شهرکرد چه برنامههایی تدوین شده است و چه پروژههایی برای حل این مشکل در دست اجرا دارید؟
واحدیان: زمانی که طرح جامع ترافیک آماده شد ما آسیبشناسی کردیم و براساس آن راهکارهایی استخراج شد، یکی از راهکارها ایجاد معابر جدید بود، کمربندیها که میتواند سبب تخلیه بار ترافیکی از نقاط مختلف شهر شوند.
ساخت کمربندیهای جنوب را طبق طرح جامع ترافیک آغاز کردیم و با کشاورزان و مالکان شهرکرد و کیان صحبت شد و تاکنون بخش عمده آن آزادسازی شده است و هماکنون از انتهای فارابی به سمت شهر کیان آزاد شده و از بار ترافیکی خارج شده و ادامه کمربندی را نیز صحبت کردیم که توافق شود و تا سهراهی خوزستان ادامه پیدا کند و تخلیه بار جنوب به این شکل انجام میشود.
از سمت شمال به شرق، زمانی که از سمت میرآباد میخواهید حرکت کنید، باید وارد فارابی و میدان شهدا و معلم شوید تا بتوانید از شهر خارج شوید و ما برای تخلیه این بار ترافیکی، جاده شهید خرازی را که به آن جاده نمایشگاه نیز گفته میشود، در دست احداث داریم که هماکنون اقدامات آزادسازی و زیرسازی آن انجام شده و در حال احداث است و تا شب عید اگر هوا مناسب باشد آسفالت میشود و عملاً تا سال آینده نیز قابل بهرهبرداری است، سهونیم کیلومتر در عرض ۴۵ متر در حال اجراست و با اتمام ساخت این پروژه، شهروندان میتوانند با استفاده از کمربندی و میدان قمر از شهر خارج شوند.
برای تردد از شمال و جنوب به سمت غرب، شهروندان باید از مسیر طالقانی و میدان امام حسین (ع) استفاده کنند تا از شهر خارج شوند و همین شلوغی و بار ترافیکی زیادی ایجاد میکند، برای حل این مشکل از بالادست تپه باباولی- منظریه، کوهبری انجام شده است تا جادهای به میرآبادغربی و جاده جهاد احداث شود که این جاده به بلوار فرهنگ و دهکده المپیک وصل میشود و در نهایت از بلوار رهبر و دانشگاه شهرکرد خارج میشود، خودروها از همان ابتدا به جای اینکه داخل شهر شوند از طریق این کمربندی به غرب انتقال پیدا میکنند و بار ترافیکی داخل شهر کمتر میشود.
از سمت جنوب شهر به سمت غرب، نیز کمربندی در دست طراحی است که از روبهروی دانشگاه شهرکرد جادهای احداث میشود تا به فرودگاه وصل شود و مطالعات این طرح هماکنون در دست اقدام است.
همه این پروژهها اعتبارات زیادی میخواهد اما از آنجایی که نیاز شهری است و باید همان زمان که میرآباد در حال احداث بود، این جادهها و دسترسیها نیز ساخته میشد که انجام نشد و در حال حاضر مدیرت شهری باید آن را با هزینههای سنگین انجام دهد.
ایمنا: به جز احداث مسیرهای جدید و ایجاد کمربندی راهکار دیگری نیز برای حل مشکل ترافیکی شهر در نظرگرفته شده است؟
واحدیان: راهکار دوم شهرداری برای حل مشکل ترافیک شهری در طرح جامع تعریض معابر است، بعضی از خیابانها مثل بوعلی سینا باید تعریض شود، چرا که در طرح گفته شده است که یکی از کریدورهای شمال به جنوب بلوار طالقانی و بوعلی سینا است و در حال حاضر طالقانی تعریض شده و بوعلی سینا نیز باید تعریض شود، از سال گذشته تاکنون ۴۷ پلاک شناسایی شده است که باید عقبنشینی داشته باشند و معبر ۸ تا ۱۹ متری باید ۳۱ متر شود، از سال گذشته ۲۴ پلاک با اعتباری بالغ بر ۱۱۱ میلیارد تومان توافق و تخریب شده و ۱۴ تا ۱۵ پلاک در حال توافق است و برای شش یا هفت پلاک دعوتنامه ارسال شده است و اگر توافق نشود از طریق قانونی پیگیری میشود، عزم جدی برای تعریض این مسیر داریم.
معبر بعدی، فردوسی شمالی پایین دست صداوسیما تا میدان آیتالله دهکردی است، سه پلاک در این مسیر تخریب و بقیه در دست مذاکره است، هزینه سنگینی نیاز بوده، چرا که در این منطقه ملک گران است اما عزم جدی داریم که این معبر تعریض شود.
بخشی از ولیعصر جنوبی تعریض شده و تا بازارچه ولیعصر باید تعریض شود و در دست انجام است، بلوار رهبر تا دانشگاه شهرکرد که چندین سال مغازهها در این مسیر بلاتکلیف مانده بود از شش مغازه چهار مغازه تخریب شد و دو مغازه از طریق دادگاه پیگیری میشود.
تعریض خیابان بزرگمهر در میرآبادشرقی و فارابی جنوبی را نیز انجام دادیم و بخش کوچکی مانده است که به زودی انجام میشود، ورودی بلوار امام رضا (ع) تعریض شده، همه اینها در طرح جامع دیده شده است و اصلاً سلیقهای انجام نمیشود و این مسیرها گلوگاهای شهر است، طرح بازگشایی حافظ جنوبی و بلوار شهدای ۱۲ محرم که سبب کاهش بار ترافیکی خیابان ملت و خواجه نصیر میشود نیز در دست اقدام است.
اصلاح تقاطعها از دیگر راهکارهای کاهش گرههای ترافیکی شهر شهرکرد است در اصلاح میدان بسیج، میدان آیتالله دهکردی، ساخت دوربرگردان در منظریه و میرآباد و همچنین ساخت سهراه در جاده سلامت از جمله اصلاحات تقاطعی در شهر بوده است.
در طرح جامع ترافیک شهرکرد ۵۷ نقطه حادثهخیز شناسایی شد که از این تعداد تاکنون ۳۱ نقطه اصلاح و بقیه در دست انجام است.
در طرح پایش تصویری، به جای ایجاد سرعتکاه، دوربینهای ثبت تخلفات گذاشته شد و در خیابان کاشانی شرقی، بلوار رهبر به واسطه نصب این دوربینها سرعتکاهها جمع شد، چرا که عملاً این طرح کمککننده نیست.
ایمنا: یکی دیگر از طرحهایی که در شهرها برای کاهش حجم بارترافیکی در نظر گرفته میشود، ساخت پارکینگهاست، چنین طرحی در شهرکرد نیز اجرایی میشود؟
واحدیان: راهکار بعدی ساخت پارکینگ است که در سالهای گذشته به راحتی از موضوع ساخت پارکینگ عبور میکردیم و در قبال دریافت یک مبلغ ناچیز مجوز نساختنپارکینگ برای مالک صادر میشد؛ قانون کسر پارکینگ را اجازه داده اما برای آن شش تبصره گذاشته است، از آغاز دوران جدید مدیریت شهری، جریمه کسر پارکینگ را مبلغ سنگینی تعیین کردیم تا برای سازنده بازدارندگی ایجاد کند، در حال حاضر با این مبالغ به سرعت نسبت به تملک مکانهایی برای پارکینگ که در طرح جامع دیده شده است، اقدام میکنیم.
هماکنون در پارکینگ فردوسی روبهروی مسجد ابومحمد، ۱۱ پلاک تملک نشده بود که انجام شد، کوی چهار کارخانه در خیابان ملت بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد تملک شد، کوی نشاط بیش از ۸۰ درصد تملک شد و همچنین بلوار خواجه نصیر انتهای شهدای ۱۲ محرم تملک شد و الان آماده همکاری با سرمایهگذار هستیم تا مانند پارکینگ یزدان پارکینگ طبقاتی ساخته شود.
اقدام دیگر در کنترل ترافیک شهر هوشمندسازی تقاطعهاست، چراغ قرمز و سبز باید به اقتضای حضور و تراکم ترافیک با چراغ قرمز و سبز بعدی هماهنگ شود و این اقدام نیز در دست انجام است.
پارک حاشیهای یکی دیگر از راهکارهای کنترل ترافیک در شهر است که در این راستا سه موتور به دوربین ثبت پلاک مجهز شدهاند که پلاک خودروهایی را که پارک حاشیهای و دوبل انجام دادهاند، ثبت و جرایم مستقیم برای صاحبان خودروها ارسال میشود و علاوه بر جریمه پارک حق پارک نیز گرفته میشود.
در این زمینه باید فرهنگسازی شود، در حال حاضر اگر ملاحظه کنید در ساعات اوج شلوغی دو یا سه طبقه پارکینگ یزدان خالی است و اگر پارکینگ فردوسی نیز ساخته شود و خالی بماند، منطقی نیست پس مردم هم باید قبول کنند که ایجاد زیرساختها نیازمند فرهنگسازی است.
ایمنا: بهره گرفتن از ظرفیت حملونقل عمومی در برنامههای شما چه جایگاهی دارد؟
واحدیان: حملونقل عمومی نیز یکی دیگر از راهکارهاست که ما در این بخش طی یک سال ۴۱ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه کردیم و ۳۰ دستگاه نیز بازسازی شد و این روند همچنان ادامه دارد، اما جالب است بدانید که کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت حملونقل عمومی شهرکرد توسط همشهریان استفاده میشود.
خیلی از کسبه با ماشین شخصی به سر کار میآیند و تا شب یک جای پارک را اشغال میکنند، در صورتی که ما میبینیم در شهرهای بزرگ مردم بسیار از مترو و اتوبوس استفاده میکنند و درآمد بالایی نیز در این بخش وجود دارد.
هماکنون به صورت هماهنگ و کشوری از کارتخوان استفاده میشود که هم فساد را کاهش میدهد و هم به صورت مرکزی از تهران کنترل میشود و اگر استفاده کم باشد از سال آینده دیگر به ما اتوبوس سهمیهای نمیدهند، در این مباحث مردم باید در کنار ما باشند کمک کنند و در سفرهای درون شهری از حملونقل عمومی استفاده کنند.
بیش از ۶۰ درصد از سفرهای درون شهری شهرکرد تحصیلی است، چرا که امکانات تحصیلی ما در سطح شهر عادلانه توزیع نشده است و همه از شمال و جنوب به مرکز شهر میآیند و این سبب شده است تا رفتوآمد قفل شود.
همه ترافیک شهرکرد به مردم و شهرداری مربوط نیست، به طور مثال در حال حاضر به گفته خود مسئولان آموزش و پرورش ۱۹ مدرسه کمبود داریم و اگر همه این ساختوسازها فعلی هم انجام شود، بیش از ۴۰ تا ۵۰ مدرسه کم داریم.
مدرسه، درمان، پمپ بنزین و مراکز فرهنگی کم داریم، اینها باید مدیریت شود که همه هم وظیفه شهرداری نیست و مسئولان از این موارد غافل هستند.
ایمنا: با توجه به توسعه شهرکرد و ساخت پروژههای بزرگ مسکن درباره مسائل تأمین ایمنی و همچنین آتشنشانی چه اقداماتی در دست اجرا دارید؟
واحدیان: در بحث آتشنشانی ایمنی برای ما مهم است، به ویژه زمانی که در محلههای تازه تأسیس همچون منظریه، آفتاب، الوند و میرآباد مشکلی ایجاد میشود، در دو سال گذشته به حوزه ایمنی آتشنشانی ورود و ساخت ایستگاه اقبال لاهوری را آغاز کردیم که هماکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دارای یک سالن ورزشی و سالن و سایت خوب است و بالای ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و سال آینده به بهرهبرداری میرسد و دو دستگاه ماشین آتشنشانی با هزینهای بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان خریداری و همچنین دو ست هیدرولیک، دو ست غواصی، ست تنفسی و تجهیزات انفرادی تاکنون خریداری شده است.
در خصوص نیروی انسانی هم کمبود داشتیم که بعد از ۱۰ سال زمینه جذب ۲۲ نفر فراهم شده است و به زودی با برگزاری امتحان کتبی و عمل این نیروها جذب میشوند.
ایمنا: شهرکرد را به سرسبزی و گستردگی فضای سبز میشناسند اما در سالهای اخیر مشاهده میشود که آن طور که باید به این موضوع توجه نشده است برنامه شما در این ارتباط چیست؟
واحدیان: فضای سبز یکی از شاخصهای چهارمحالوبختیاری بوده و با توجه به وجود عنصر آب برای مردم مهم است، از این رو باید پررنگ باشد اما در یک دهه اخیر با توجه به تغییر اقلیم، آب و هوای استان ضربه و شوک سنگینی به فضای سبز استان وارد شد و بعد از آن هم تدبیری اندیشیده نشد که حالا با وجود کمبود آب، تغییر کیفیت آب و تغییرات اقلیمی، سن درختان برنامهای برای نوع آبیاری و گونههای جدید کاشت وجود نداشت و همین موضوع موجب شد تا طرح جامع این حوزه توسط افراد کاربلد و خُبره نوشته شود.
برای اجرای این طرح پروژه پساب شروع شد که از بهرامآباد به طول هشتونیم کلیومتر لوله با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در دست انجام است و اگر این پروژه در سطح شهر اجرا شود، ۱۲۰ میلیارد تومان به قیمت امروز هزینه لازم دارد و یک تصفیهخانه ثانویه نیز لازم است تا بتوانیم یک کمربند سبز دور شهرکرد ایجاد کنیم تاکنون در مورد این موضوع بسیار بوده است اما کاری انجام نشده است. لولهای که ۱۲ و نیم میلیارد تومان خریداری شده الان ۳۰ میلیارد تومان است اگر یک سال پیش خریداری میشد کمتر بود و ما زمان را از دست دادهایم اما دیگر چارهای نیست و تاکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد این طرح انجام شده است و به واسطه اجرای این پروژه دیگر از سفرههای زیرزمینی استفاده نمیشود و از پساب استفاده میشود و اگر تصفیهخانه ثانویه راهاندازی شود میتوانیم فضای سبز شهری را از طریق این پروژه آبیاری کنیم.
در سالجاری توسعه ۳۰ هکتاری فضای سبز و ۷۰ هکتاری بذرکاری در دستور کار قرار دارد، در اینباره واحد توزیع و تکثیر نهال راهاندازی کردهایم که تمام نشا و گیاه خود را تولید میکنیم و از بیرون خریدی نداریم، مگر نوع خاصی باشد که خودمان نتوانیم تولید کنیم.
ایمنا: از طرحها و اقداماتی که در زمینه زیباسازی بصری و مبلمان شهری انجام شده است، بگویید؟
واحدیان: در حوزه نمای ساختمانها ورود کردیم و کمیته نمای ساختمان را تشکیل دادیم به عنوان موضوع بصری تا شاهد نازیبایی کمتری باشیم، چرا که نخست باید پیرایشها صورت بگیرد و بعد آرایشها و تزئینات انجام شود، ما تاکنون این سیستم را نداشتیم، بنابراین در حوزه زیباسازی بصری هم اقداماتی در دست انجام است.
در حوزه زیباسازی که تا قبل از آمدن من کار نشده بود و با توجه به اقلیم سرد و خشک از رنگهای سرد استفاده شده بود اما هماکنون روی رنگهای گرم تاکید میشود که تعادل ایجاد شود و اینها روی اخلاقها و رفتاها تأثیر میگذارد.
مبلمان شهری خیلی جای کار دارد ما در این حوزه هنوز دست به عصا راه میرویم، چرا که هنوز زیرساختها مشکل دارد، نخست باید پیادهروسازی انجام شود و بعد از آن به دنبال بهسازی فضا و تغییر مبلمان باشیم.
در ورودی شرقی به شهرکرد دالان سبز در دست احداث است و همچنین از میدان قمر بنیهاشم تا میدان معلم اصلاح میشود و در تمام پروژهها پیوستگی وجود دارد.
ورودی غرب و جنوب نیز طراحی شده و بخشی هم شروع شده است اما جزو پروژههای سال آینده است، المانهای میدان شهدا، زایندهرود و جهاد تغییر میکند و تعدادی از نورپردازیها و آبنماها تغییر کرده است.
نگاهمان را باید تغییر بدهیم و پوسته را بشکنیم در بین مردم نیز باید مطالبهگری باشد تا ارگانی پویا باشد، مردم زمانی که پروژهها را میبینند، به وجد میآیند.
ایمنا: درباره ناحیه منظریه حرفهای بسیاری مطرح شده، از یک سو، راه و شهرسازی مدعی است که به شما واگذار شده و از سوی دیگر مردم توقع زیادی از شهرداری در این منطقه دارند، نظر شما در اینباره چیست؟
واحدیان: سه سال پیش مصوب شد که راه و شهرسازی ۲۰۰ میلیارد تومان بدهد تا شهرداری به عنوان پیمانکار اقدامات زیرسازی را در منظریه انجام دهد، بعد گفته شد که پول ندارند، زمین میدهند که البته شهرداری قبول کرد و هماکنون در محلههای ۳۵، ۳۶، ۳۷ و ۳۸ ساخت چهار پارک در دست انجام بوده و آسفالت، جوی و جدولکشی انجام شده است.
آن زمینهایی هم که به شهرداری واگذار شد، به دلیل بازار راکد هنوز به فروش نرفته است، باید بدانیم همان طور که اهتمام به ساختوساز داریم، باید در کنار آن امکانات آموزشی، درمانی، رفاهی و فرهنگی نیز دیده شود و اگر هر سازمانی وظیفه خود را به درستی انجام دهد ما در شهر مشکلی نخواهیم داشت.
در منظریه ورود کردیم و اقدامات خوبی انجام شد و همچنان ادامه دارد اما حمایت دستگاههای دیگر را نیز لازم داریم و دستگاهها باید زیرساختهای خود را بیاورند.
ایمنا: مردم منطقه غرب شهرکرد همیشه از بیعدالتیها میگویند، اینکه تمام امکانات شهرداری در مناطق دیگر استفاده میشود و در این منطقه اقدامات چشمگیری اجرا نشده است، شما با این صحبتها موافق هستید؟
واحدیان: در منطقه غرب شهرکرد شامل اشکفتک، چالشتر و مهدیه اقدامات خوبی انجام شده است، این منطقه بافت روستایی داشت و در دهه ۸۰ به بافت شهری الحاق شد اما پایه واساس روستایی بود، در طرح بازآفرینی شهری ۷۶ هکتار در مرکز شهر و ۴۳۰ هکتار در غرب شهرکرد به عنوان بافت فرسوده و تاریخی شناسایی شد و ۲۵۰ تن سال گذشته و ۷۰۰ تن در سالجاری قیر رایگان برای این مناطق دریافت کردیم، برای غرب شهرکرد طرحی مصوب شد که در آن برای این منطقه ساخت فرهنگسرا، بوستان و آسفالت معابر در اولویت قرار گرفت، یک بوستان در مهدیه شمالی احداث شد و در حال حاضر دیگر مسیر خاکی نداریم، برای زیباسازی نیز اقداماتی انجام شده است.
پایش تصویری، اصلاح هندسی، جدولگذاری، مبلمان شهری و چند پروژه لاینحل دیگر مثل حلوفصل مشکلات زمینهای روبهروی دانشگاه شهرکرد از جمله اقدامات انجام شده توسط شهرداری در منطقه غرب است.
ایمنا: سرنوشت برجهای دوقلو به کجا انجامید؟
واحدیان: در موضوع برجهای دوقلو ورود پیدا کردیم، توافقهایی نیز انجام شد، از تجاری به مسکونی تغییر کاربری دادیم، از اول هم قابلیت تجاری نداشت و طرح اولیه اشکال داشت، البته با بانک شهر هنوز حساب و کتاب داریم اما در حال مذاکره و گفتوگو هستیم.
هماکنون شرایط اقتصادی برای خریدوفروش ملک مناسب نیست اما ما به دنبال واگذاری به سرمایهگذار هستیم، تنها مردم و سرمایهگذاران بدانند مشکلات این پروژه با بانکهای عامل و پیمانکاران حل شده است و ظرفیت مسکونی شدن با توجیه اقتصادی بالا را دارد.
نظر شما