مرتضی ضامنی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۵ خودروی تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به تعداد بالای خودروهای فرسوده، برنامه ما برای نوسازی این افزایش ظرفیت جایگزینی است، به نحوی که در حال حاضر ظرفیت نوسازی ما ۱۰ هزار دستگاه بود که با تفاهم نامههای جدیدی که منعقد کردهایم حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۱۵ هزار دستگاه رسیده است.
وی افزود: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این ظرفیت نوسازی تاکسیهای فرسوده را به ۲۰ هزار دستگاه افزایش دهیم تا روند نوسازی تسریع شود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور عنوان کرد: برنامههای دولت برای نوسازی خودروهای فرسوده نیازمند همکاری چندین سازمان مختلف است و برای موفقیت در این طرحها، بانکها باید تسهیلات مالی لازم را فراهم کنند و خودروسازان نیز باید خودروهای جدیدی را در اختیار ما قرار دهند.
ضامنی اضافه کرد: این همکاریها به ما کمک خواهد کرد تا از انباشت خودروهای فرسوده کاسته و بهبود قابلتوجهی در ناوگان حملونقل شهری داشته باشیم؛ در حوزه حمل و نقل مسافران شهری، ما در وزارت کشور اقداماتی را انجام میدهیم و اراده ما بر این است که این انباشت خودروهای فرسوده را در چند سال آینده به حداقل برسانیم.
وی تصریح کرد: باید توجه داشت که موفقیت این طرحها به همکاری نزدیک بین شرکتهای خودروساز و بانکها بستگی دارد؛ بعضی شهرداریها نیز در حوزه تأمین منابع مالی اقداماتی انجام دادهاند و منابع بانکی ایجاد کردهاند، اما برای افزایش سرعت نوسازی، حمایت دولت ضروری است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور ادامه داد: به منظور تأمین منابع مالی بیشتر و افزایش سرعت نوسازی، لازم است که دولت وارد عمل شود و تسهیلات بیشتری را فراهم کند.
ضامنی تاکید کرد: آئیننامه ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابتپذیر که به صرفهجویی از محل مصرف سوخت مرتبط است، میتواند نقش مهمی در تأمین منابع مالی لازم برای نوسازی ایفا کند؛ این آئیننامه بیان میکند که اگر صرفهجویی در مصرف سوخت حاصل شود، میتوان از منابع مالی ایجاد شده برای حمایت از طرحهای نوسازی استفاده کرد.
وی ادامه داد: در دولت جدید، چندین جلسه جدی در زمینه این آئیننامه برگزار شده و نشاندهنده اراده قوی دولت برای اجرای آن است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور عنوان کرد: در مورد عرضه خودروهای جدید نیز توافقاتی انجام شده است، اما هنوز به تفاهم نهایی نرسیدهایم، به عنوان مثال توافقاتی برای عرضه خودرو شاهین داشتهایم، اما مشکل اصلی این خودرو موتورش بود که شرکت خودروساز قول داده آن را بهبود ببخشد تا مناسب تاکسیرانی باشد.
ضامنی افزود: در مورد خودرو تارا نیز هنوز هیچ تمایلی از سوی خودروساز برای عرضه این خودرو به ما اعلام نشده است، اگر شرایط لازم فراهم شود و خودروسازان تمایل داشته باشند، ما آماده همکاری هستیم.
وی گفت: در حال حاضر هیچ برنامهای برای استفاده از خودروی سورن به عنوان تاکسی نداریم و در مورد سایر خودروها نیز هنوز هیچ خودرویی که مشخصات فنی مورد تأیید شورای ترافیک را پاس کند، به ما اعلام نشده است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: از نظر قیمت موضوع بستگی به اراده خود خودروسازان دارد و باید توجه داشت که برای موفقیت در طرح نوسازی، علاوه بر مسائل فنی و استانداردسازی، بحث قیمت نیز مطرح است.
ضامنی افزود: امیدواریم با همکاری شرکتهای خودروساز، بانکها و دولت، بتوانیم این انباشت خودروهای فرسوده را به حداقل برسانیم و ناوگان حملونقل شهری را نوسازی کنیم.
وی تاکید کرد: این اقدامات میتواند تأثیرات مثبت زیادی از جمله کاهش آلودگی هوا، افزایش امنیت و راحتی مسافران و بهبود وضعیت حملونقل در شهرها را داشته باشد و با اجرای موفقیتآمیز این طرحها میتوانیم به اهداف بلندمدت خود در حوزه نوسازی ناوگان حملونقل شهری دست پیدا و شرایط بهتری را برای شهروندان فراهم کنیم.
نظر شما