نباید از کنار بی‌عدالتی آموزشی ساده بگذریم

رئیس جمهور گفت: از وقتی خودم، باور و اعتقادم را شناختم به‌دنبال این بودم که بدانم امام و کتاب به ما چه می‌گویند و ما در نسبت با آن‌ها در کجا ایستاده‌ایم حل مشکل ما در گرو عمل به دستورات امام و کتاب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان صبح امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم دی_ در آئین گرامیداشت سی‌ویکمین سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش با شعار «شوراهای آموزش و پرورش بستر ایجاد وفاق ملی تحول مدرسه‌ای» ضمن ابراز خشنودی از حضور در جمع اعضای این شوراها اظهار کرد: ما برای اجرای برنامه‌های خود در زمینه تحول نظام آموزشی با هدف اجرای عدالت، در نظر داشتیم شورایی ایجاد کنیم که با وجود این شوراها دیگر نیازی به ایجاد شورای جدید نیست.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن سالروز میلاد حضرت علی (ع) افزود: از وقتی خودم را و باور و اعتقادم را شناختم به دنبال این بودم که بدانم امام و کتاب به ما چه می‌گویند و ما نسبت با آن‌ها کجا ایستاده‌ایم؛ آیا صرف اینکه به امام عشق بورزیم و کتاب را ببوسیم و گرامی بداریم، مشکلی را از ما حل می‌کند یا خیر؟ حل مشکل ما در گرو عمل به دستورات امام و کتاب است.

پزشکیان با تأکید بر اینکه این عمل به دستورات و گام برداشتن در راه مورد تأکید امام و کتاب است که مایه سعادت ما خواهد بود، تصریح کرد: ما اگر مدعی هستیم که راه امام و کتاب راه صحیح و مسیر سعادت است، باید مطابق دستورات آن قدم برداریم؛ در جامعه مدعی تشیع، مدیران و مسئولان هیچ وظیفه‌ای ندارند جز اینکه به کتاب عمل کنند؛ نه اینکه فقط آیات و روایات را بخوانند، بلکه باید به راه اقامه قسط و اجرای حق و عدالت بروند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) در فرازهای متعدد بر مراقبت از نفس در برابر آنچه برای ما حلال نیست تأکید دارد، در تعریف امر حلال از نگاه امیرالمومنین (ع) گفت: امام علی (ع) می‌فرماید که حلال برای نفس ما مراعات انصاف است در رویارویی با آنچه دوست داریم و آنچه دوست نداریم؛ حضرت می‌فرماید که به مردم با همه وجود و قلبت محبت و لطف کن. اینها دستورات و توصیه‌های امامی است که ما مدعی هستیم شیعه و رهرو اوییم.

وی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) تأکید دارد که هرگز حق نداریم با مردم با خشونت رفتار کنیم و می‌فرماید که مردم یا با تو برادر دینی هستند یا در خلقت با تو برادر و برابرند. در جای دیگری حضرت تأکید دارند که مردم و خدا را در یک‌سو قرار بده و نفست، قوم و خویشت و حزب و دسته خودت را نیز در سوی دیگر قرار بده و هر آنچه برای خودت و قوم و دسته خودت خواستی برای مردم و خدا نیز همان را بخواه و اگر چنین عمل نکردی پس ظلم کرده‌ای و کسی که به بندگان خدا ظلم کند، علاوه‌بر اینکه بندگان خدا با او دشمن خواهند بود، خدا نیز با او دشمن می‌شود.

رئیس‌جمهور ضمن اشاره به اهمیت عدالت در آموزش و پرورش، با تشریح وضعیت نامتوازن نظام آموزشی در کشور افزود: چگونه می‌توانیم ادعا کنیم که پیرو عدالت علوی هستیم، اما در نقاطی از کشور هنوز مدرسه‌ای وجود ندارد یا اگر هست، امکانات کافی برای دانش‌آموزان فراهم نیست و در مقابل برخی با بهترین امکانات تحصیل می‌کنند.! ما به‌عنوان مدیران و مسئولان، وظیفه داریم فضا، امکانات و روش‌های آموزشی متعالی را برای همه فرزندان این سرزمین که آینده‌سازان کشور هستند، مهیا کنیم. نمی‌توان عدالت را در جامعه پیاده کرد، در حالی که در حوزه آموزش این چنین تبعیض‌هایی وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور با انتقاد از وضعیت نابرابر در نظام آموزشی گفت: وقتی به مدارس و شرایط آموزشی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بیشتر کسانی که در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند، از مدارس خاصی هستند و دانش‌آموزان بسیاری از مدارس دیگر از این فرصت‌ها محروم می‌مانند. آیا این انصاف است؟ آیا می‌توان این وضعیت را پذیرفت؟

پزشکیان با تأکید بر نقش همه نهادها و مسئولان در رفع بی‌عدالتی آموزشی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم شورا داریم، فرماندار، بخشدار، استاندار و امام جمعه در منطقه هستند، اما همچنان مدرسه‌ای وجود ندارد یا اگر هست، کیفیت لازم را ندارد و آموزش درستی به دانش‌آموزان داده نمی‌شود! من اعتقاد دارم که ما مقصریم و نباید اجازه دهیم که این بی‌عدالتی و بی‌انصافی در جامعه ما، در مناطق ما و در کشوری که در آن زندگی می‌کنیم، ادامه پیدا کند. این وظیفه همه ماست که این شرایط را تغییر دهیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه رفع بی‌عدالتی در نظام آموزشی به اراده و باور مدیران و مسئولان نیاز دارد، اظهار داشت: برای حل مشکلات آموزشی الزاماً به پول دولت نیاز نیست؛ این اراده و باور ما و شماست که می‌تواند گره‌ها را باز کند. باور من این است که هیچ مدیری نباید با وجدان آسوده بخوابد وقتی چنین بی‌عدالتی و بی‌انصافی در نظام آموزشی وجود دارد.

پزشکیان با بیان اینکه مسئولیت مشکلات آموزشی متوجه نظام آموزش و تربیت کشور است، تصریح کرد: این بچه‌ها همان‌طور که آموزش داده می‌شوند، همان‌گونه رشد خواهند کرد. اگر مسیری که می‌رویم به نتیجه نمی‌رسد، مقصر ما هستیم، نه آن‌ها. ما نتوانسته‌ایم به‌درستی آموزش بدهیم و در کلاس، مدرسه، محله یا حتی رسانه‌ها و تبلیغات درست عمل کنیم. اگر دیگران اثرگذاری کرده‌اند، نشان می‌دهد که ما نتوانسته‌ایم به وظیفه خود عمل کنیم.

رئیس‌جمهور خواستار تمرکز بیشتر شوراها و استانداران بر رفع بی‌عدالتی در نظام آموزشی شد و خاطرنشان کرد: این وظیفه همه ماست که هر روز برای رفع این بی‌انصافی وقت بگذاریم و تلاش کنیم بی‌عدالتی را در میدان آموزش از بین ببریم. آینده کشور در گرو همین تلاش‌هاست.

پزشکیان با اشاره به لزوم رفع بی‌انصافی و بی‌عدالتی در نظام آموزش و سلامت تأکید کرد: آموزش و سلامت قابل واگذاری به بازار نیست؛ اینها حقوق بنیادین مردم هستند. به‌عنوان مسلمان، وظیفه ماست که به خانواده‌ها آموزش و امکانات برابر ارائه دهیم و تلاش کنیم نسل آینده را به درستی تربیت کنیم. ما به دنبال کشوری هستیم که آینده‌اش بر اساس عدالت و انصاف شکل بگیرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سند چشم‌انداز کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: می‌خواهیم به چشم‌اندازی برسیم که کشورمان توسعه‌یافته باشد، در جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری منطقه قرار گیرد و الهام‌بخش سایر کشورها باشد، اما سوال اینجاست که چرا این سیاست‌ها و اهداف را که رهبری ترسیم کرده‌اند، نمی‌توانیم اجرایی کنیم؟ مشکل در نبود اراده و عزم جدی ماست.

پزشکیان با تأکید بر نقش مشارکت مردمی در حل مشکلات کشور تصریح کرد: ما باید بی‌عدالتی و بی‌انصافی را از بین ببریم. این تغییرات نیازمند پول زیادی نیست؛ کافی است اراده کنیم و با استفاده از همین ظرفیت‌های موجود، در محله‌ها و مناطق مختلف شروع به ساختن کنیم. مشارکت مردم و مدیران مسئول، راه‌حلی است که می‌تواند مشکلات را حل کند و کشور را به سوی توسعه پیش ببرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به تجربیات خود در دوران ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز تأکید کرد: وقتی مسئولیت را پذیرفتم، نگاه خودم را تغییر دادم و تصور کردم که تهران و مسئول بالادستی وجود ندارد و من مسئول پاسخگویی به مردم هستم. اگر به این باور برسیم که باید پاسخگوی مشکلات مردم باشیم، راه‌حل‌ها را خواهیم یافت.

وی با تأکید بر اهمیت تغییر نگرش مدیران خاطرنشان کرد: ما باید باور کنیم که مسئولیم و با اراده و مشارکت مردم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. نیازی نیست همیشه به دنبال اعتبارات کلان باشیم؛ کافی است نگاهمان را تغییر دهیم و برای مردم و با مردم کار کنیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت همراهی مردم در پیشبرد امور گفت: اگر ما واقعاً بخواهیم برای مردم کار کنیم و با صداقت از آن‌ها کمک بخواهیم، هیچ‌گاه بی‌پاسخ نمی‌مانیم. مردم ما ثابت کرده‌اند که همیشه پای کار هستند و از دین، باور و اعتقاد خود دفاع می‌کنند. همین مردم در دوران جنگ، بدون توقع مالی، برای دفاع از اعتقاداتشان راهی جبهه‌ها می‌شدند. این نشان می‌دهد که باور و همراهی آن‌ها قابل اتکا است.

پزشکیان با اشاره به ضرورت رفع بی‌عدالتی و تبعیض در جامعه تصریح کرد: این دین و باور به ما می‌گوید که نباید در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم، بی‌انصافی، بی‌عدالتی و تبعیض وجود داشته باشد. اگر چنین شرایطی باشد و ما به عنوان مسئولین در مقابل آن سکوت کنیم یا عمل نکنیم، نمی‌توانیم ادعای شیعه بودن داشته باشیم. روز قیامت جایی برای توجیه‌ها نیست. از ما می‌پرسند که در برابر ظلم و بی‌عدالتی چه کردید؟ اگر کاری نکرده باشیم، جای ما در جهنم خواهد بود، چرا که بهانه‌ای پذیرفته نمی‌شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر مسئولیت مدیران و مردم در برابر بی‌عدالتی خاطرنشان کرد: ما مسئولیم که بی‌عدالتی را از بین ببریم. نباید اجازه دهیم در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، ظلم و تبعیض وجود داشته باشد. اگر با اراده و همراهی مردم کار کنیم، می‌توانیم این مسیر را تغییر دهیم و جامعه‌ای عادلانه و منصفانه بسازیم.

پزشکیان همچنین با تأکید بر مسئولیت مسلمانان در رفع بی‌عدالتی و تبعیض گفت: ما موظفیم به‌عنوان مسلمان و شیعه‌های مولا علی، تا جایی که می‌توانیم تلاش کنیم تا بی‌عدالتی و تبعیض را از بین ببریم. چه در فضا، چه در تجهیزات، چه در روش‌ها و چه در کیفیت‌هایی که وجود دارد. اگر فردای قیامت از ما بپرسند چه کردید، باید بگوییم هرچه در توان داشتیم، در طبق اخلاص گذاشتیم و به میدان آوردیم. خدا خودش می‌داند که تلاش کردیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به محدودیت توان دولت‌ها و قدرت نامحدود ملت‌ها خاطرنشان کرد: توان دولت‌ها محدود است، اما توان ملت‌ها و مردم نامحدود. این همان معنای واقعی وحدت و انسجام است. وقتی در نماز جماعت گفته می‌شود اگر هفت نفر باشند، ثواب آن دیگر قابل محاسبه نیست، یعنی قدرت و برکتی که در جماعت، انسجام و هدف مشترک وجود دارد، بی‌کران است.

وی استانداران و مسئولان را به اقدام عملی برای رفع کمبودها در مناطق مختلف کشور فراخواند و تأکید کرد: استانداران و جناب آقای دکتر مؤمنی باید هر هفته جلساتی برگزار کنند. با شوراها، ائمه جمعه و جماعات، خیرین و تمام کسانی که می‌توانند کمک کنند، باید دست به دست هم بدهند و کمبودهای محله به محله را شناسایی و رفع کنند. ما نیز هرچه در توان داریم، برای این هدف خواهیم گذاشت و از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزش و پرورش تأکید کرد: نباید اجازه دهیم پروژه‌هایی که گفته می‌شود ۴۰ سال طول می‌کشند، حتی یک سال زمان ببرند. هم خیرین عزیز هستند، هم برادران ما در بسیج، هم ستاد اجرایی، بنیادها، شرکت‌ها و معادن با مسئولیت‌های اجتماعی؛ همه اینها باید برای رفع مشکلات در فضا، تجهیزات، روش‌ها و اقدامات ضروری دست به دست هم بدهند. هیچ کاری نیست که با اراده جمعی و انصاف در تربیت و عدالت در آموزش، نتوانیم انجام دهیم.

پزشکیان وضعیت کنونی آموزش و پرورش را نامطلوب دانست و تصریح کرد: این وضعیت، برازنده ما مسلمانان، ما شیعه‌ها و ما ایرانی‌ها نیست. باید آموزش و پرورش را در جایگاهی قرار دهیم که شایسته عزت و مقام ایران با تمدن چندین هزارساله باشد. کشوری با چنین قدمتی باید الگویی در عرصه تعلیم و تربیت باشد. زندگی به سرعت می‌گذرد و فردای قیامت هر یک از ما باید پاسخگوی وضعیت کنونی آموزش و پرورش باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت الهام‌گیری از تعالیم قرآنی گفت: در قرآن آمده است: خدا نهایت عزت، علم، رحمت، قدرت و خلاقیت است و ما روح خدا را در خود داریم. وظیفه ما حرکت به سمت خداوند است؛ یعنی به سمت علم بی‌نهایت، عشق بی‌نهایت و محبت بی‌نهایت. این مسیر پایانی ندارد و انسان باید همیشه در راه تعالی و کمال باشد.

پزشکیان در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت نگاه به آینده گفت: ما می‌توانیم این مسیر را برویم و راهی نیست که در آن متوقف شویم. با اراده و تلاش جمعی، می‌توانیم آینده‌ای درخشان برای نسل‌های بعدی رقم بزنیم.

پیش از آغاز سخنان رئیس‌جمهور، دکتر کاظمی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شوراهای آموزش و پرورش با تکیه بر سه ویژگی بنیادین این دستگاه تأسیس شده‌اند، اظهار داشت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین نقطه مشترک میان دولت و ملت است و با شبکه گسترده‌ای از ارتباطات، نقشی کلیدی در تربیت نیروی انسانی و زیرساخت توسعه کشور ایفا می‌کند. این وزارتخانه، نه‌تنها یک دستگاه اجرایی، بلکه فراتر از یک سازمان است که سرمایه انسانی و فرهنگی جامعه را می‌سازد و توسعه می‌دهد.

کاظمی با اشاره به اهمیت قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، این قانون را اقدامی حکیمانه و دقیق در جهت موفقیت نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: هدف اصلی این شوراها، توسعه عدالت و مشارکت همه‌جانبه در حمایت از آموزش و پرورش است. این مشارکت می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی به تسهیلگری و روان‌سازی امور آموزشی کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد که یکی از سیاست‌های مهم دولت، توسعه عدالت آموزشی و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی است.

کاظمی گفت: بیش از ۷۵۰ شورای آموزش و پرورش و ۸ هزار عضو مؤثر در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی به این حوزه هستند، اما مشکلات و کاستی‌های موجود در حوزه مالی، نیروی انسانی و تجهیزات، همچنان به عنوان چالش‌های جدی باقی مانده‌اند که حل آن‌ها نیازمند همکاری گسترده مردم و مسئولان است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با قدردانی از توجه ویژه رئیس‌جمهور به آموزش و پرورش، این اقدام را فرصتی طلایی برای تحول نظام تعلیم و تربیت کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که با همت مسئولان و مشارکت مردمی، زمینه ارتقای کیفیت آموزشی و تحقق عدالت فراهم شود.

همچنین رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این مراسم، با اهدای لوح تقدیر از استان‌های برتر در ارزیابی شوراهای آموزش و پرورش تجلیل به عمل آورد.

این مراسم با حضور وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد و نمایندگان استان‌های برتر به پاس عملکرد شایسته و دستاوردهای برجسته خود، مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر 829212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.