به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابطعمومی چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، پوستر این رویداد تئاتری در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره با حضور اعضای شورا، نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ، اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و خیرالله تقیانیپور دبیر جشنواره و برخی هنرمندان، عصر چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ رونمایی شد.
نادره رضایی در این جلسه با اشاره به حضور برجستگان تئاتر در شورای سیاستگذاری جشنواره اظهار کرد: زمانی آمدیم که مجالی برای تغییرات نبود و فکر کردیم در این فرصت شاید بتوان بهقدر وسع بهبودهایی را ایجاد کرد.
وی با تاکید بر حضور بزرگان تئاتر در جشنواره چهلوسوم افزود: این جشنواره برای هنرمند و مردم است و مردم تعیین میکنند چه کسانی را میخواهند.
معاون هنری وزیر فرهنگ تصریح کرد: تلاش کردیم در مسیر تغییر قدم برداریم و بسیاری از پیشنهادهای خوب را میتوان به کار گرفت.
رضایی با دعوت از بزرگان حاضر در این نشست و خطاب به جامعه تئاتر تاکید کرد: درخواست من این است که بیایید و برای نسل جوان از تجربیات خود بگویید و آنها را امیدوار کنید که امروز بیش از هر چیزی بدان نیاز است. نخواستیم ویترینی بهنام شورا داشته باشیم و حضور شما و دیگر هنرمندان در این شرایط اثرگذار است.
وی در این جلسه با تاکید بر شکلگیری نشستهای «گفتوگو بر سر مسائل اساسی خانواده تئاتر» در حاشیه جشنواره گفت: باید کمک کنیم صنف قدرت و نظام صنفی شکل بگیرد و امور اجرایی به دست صنف صورت پذیرد.
احیای بخش دیگرگونههای نمایشی / سعی کردیم با گروههای معترض گفتوگو کنیم
در ادامه اتابک نادری، سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده، عنوان کرد: تدبیر این بود که بخش دیگرگونهها که نگاهی ویژه است و نسبت به خیلی از جشنوارههای همسایه مانور بیشتری دارد، احیا شود. طی دو سه سال گذشته این بخش تقریباً حذف شده بود. دیگرگونهها شامل آثاری است که نه خیابانی است و نه در فضای باز، بلکه در فضاهای دیگر اجرا میشود.
وی افزود: این بخش امسال به شکل خوب با استقبال مطلوب با مدیریت دکتر محمودرضا رحیمی برگزار میشود. در این بخش اول طرحها خوانده و کارگردانها دعوت شدند؛ ایدهها توضیح داده شد و سپس بازبینی اتفاق افتاد. در بخش مرور آثار هم با رشد ۵۰ درصدی آثار کارها روبهرو بودیم.
نادری یادآور شد: از ۲۸۱ اثر وقتی ۱۵ کار را انتخاب میکنید ۵ درصد انتخاب میشود و ۹۵ درصد انتخاب نمیشود. ترکیب داوری هم عوض شود این ۵ درصد تغییر نمیکند.
وی با اشاره به گستردگی سطح تحصیلکردگان و مراکز تئاتری و بخش خصوصی عنوان کرد: ۱۰۴۸ گروه ثبت شده در استانها بهجز تهران داریم و سطح تولیدات بالا رفته است.
نادری افزود: اگر به جشنوارهای خارج ایران اثری بفرستیم میگوئیم در جشنواره پذیرفته نشده اما برخورد با جشنواره داخلی متفاوت است که به فرهنگ تئاتر ما برمیگردد. سعی کردیم با گروههای معترض گفتوگو کنیم.
تندیس جشنواره رونمایی و نامگذاری میشود
خیرالله تقیانیپور، دبیر جشنواره چهلوسوم تئاتر فجر نیز در این جلسه بیان کرد: در دوره سیوسوم جشنواره با نمایش «بوقلمون» در این رویداد حضور داشتم و عمده انگیزه پذیرفتن دبیری جشنواره، اما و اگرهایی بود که در این رویداد با آن روبهرو شده بودم.
وی افزود: مدتهاست جشنواره برای جشنواره برگزار میشد و این آسیب بود؛ هنر، تکریم و کیفیت آثار از دغدغههای من بود و میخواستم جشنواره چابک شود.
دبیر جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: بخشی از بودجه امسال را روی تنخواه هنرمندان گذاشتیم. در سالهای قبل این بودجه ۴۰ میلیون بود که این رقم به طور قابل توجهی برای هر گروه افزایش یافت. همچنین جوایز ۳۵ میلیون تومان بود که امسال ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
تقیانیپور با بیان اینکه ۴۲ دوره از جشنواره تئاتر فجر برگزار شده و تندیس جشنواره اسم نداشت عنوان کرد: در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ داریم و جشنوارههای بینالمللی با نشانی مزین هستند؛ تلاش کردیم با استاد بیضایی برای نامگذاری تندیس ارتباط بگیریم و عنوانی انتخاب شود که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد. همچنین با اعضای فرهنگستان هنر گفتوگو کردیم. چند روز دیگر از تندیس رونمایی میکنیم و این تندیس نام خواهد داشت.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه هر روز جشنواره به نام یکی از اهالی تئاتر نامگذاری میشود، گفت: امسال یک هتل ۵ ستاره برای اسکان گروههای تئاتری دیدیم و تلاش کردیم هنرمندان را تکریم کنیم.
تقیانیپور گفت: در بحث آثار، کیفیت مدنظرمان بود و اسامی آثار در جدول اجرا شامل هنرمندان جوان و پیشکسوتانِ جزو بدنه تئاتر میشود.
پوستر چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
شالوده یک پوستر درست، در وهله اول بر گرامر مدیوم گرافیک استوار است
در بخش دیگری از این جلسه مهدی دوایی، طراح پوستر جشنواره اظهار کرد: طراحی پوستر یک جشنواره ویژگیهایی دارد که نسبت به طراحی پوستر برای یک تئاتر و یا یک ایونت فرعی بسیار متفاوت است. در طراحی برای پوستر یک اجرا، طراح از سویی باید با خود به نتیجه برسد و ایده نهایی، شخص خودش را راضی کند. سپس نتیجه کلنجارهای ذهنیاش را با سفارش دهنده (کارگردان) نهایی کند و در نهایت بازخورد آن را در ارتباط با مخاطب در نظر بگیرد.
وی یادآور شد: اما در طراحی پوستر جشنوارهای مانند فجر، کار در مرحله دوم و سوم یعنی چالش با سفارشدهنده و بازخورد مخاطب پیچیدهتر میشود. چون از سویی ملاحظات مدیریتی گوناگون را باید در نظر بگیرد و از سویی جذابیت زیبایی شناسانه پوستر را برای مخاطب حفظ کند. میزان اعتماد و سپردن امر هنری از سوی مدیران فرهنگی به هنرمند نقش مهمی در کاهش این تقابل دارد.
دوایی تاکید کرد: شالوده یک پوستر درست، در وهله اول بر گرامر مدیوم گرافیک استوار است. این شرط لازم برای بیان هنریست. درست همچون کارگردانی که برای بیان نمایشی باید گرامر و الفبای درام را بشناسد. بدون شناخت این گرامر و حتی شکستن آگاهانه آن، امر خلاقه و درست در مدیوم هنری اتفاق نمیافتد.
وی در ادامه گفت: بسیاری از اعلاناتی که در سطح شهر میبینیم، بدون در نظر گرفتن الفبای مدیوم، تنها میخواهند حرف بزنند و این موجب برقرار نشدن ارتباط میشود. درست مثل وقتی که بدون تسلط به دستور زبان و دایره لغات کافی از یک زبان، در کشوری بیگانه سعی در ارتباط داریم و این امر بهدلیل نداشتن تسلط کامل ما به آن زبان نامفهوم میماند. تلاشم بر این بود تا در وهله نخست، پوستر جشنواره گرامر درستی داشته باشد و در مرحله بعد برای مخاطب چشمگیر و جذاب باشد. امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.
مدیر هنری چهل وسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر درباره نشان این جشنواره یادآور شد: نشانه نوشتههایی که در طول سالهای مختلف برای جشنواره فجر استفاده میشد، بیشتر توسط رایانه و بسیار سردستی انتخاب میشد. بهطور معمول میزان حساسیتی که روی عنصر تصویری پوستر از جانب طراح و سفارشدهنده وجود داشت، روی عناصر نوشتاری وجود نداشت.
وی ادامه داد: من در دوره چهلم تصمیم به تمرکز برای طراحی نشانهنوشته این رویداد از طریق خوشنویسی دستی و تلفیق آن با شیوههای کامپیوتری کردم. بنابراین کار روی این نشانهنوشته را همراه با دوستم، احمد زیرک که از استادان خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران است، شروع کردم. شاید بیش از ۱۰۰ اتود مختلف برای رسیدن به نشانه نوشته فعلی، خوشنویسی و سپس طراحی شد. بارها و در مراحل مختلف در کامپیوتر اجزای آن جابهجا شد تا در نهایت به این نشان رسیدیم. این چهارمین دوره است که از این نشانهنوشته برای این جشنواره استفاده میشود و آن را به میراثی معنوی برای ادوار مختلف فجر تبدیل کرده است.
سعید نجفیان نیز با بیان اینکه جشنواره پرشور و پرنشاطی داریم، گزارشی از شرکتکنندگان و تدابیر اندیشیده شده برای برگزاری جشنواره ارائه کرد.
لزوم ایجاد مرکز ملی تئاتر
اکبر زنجانپور نیز با اشاره به اهتمام شورای سیاستگذاری بر ارتقای کیفی آثار حاضر در جشنواره گفت: بسیاری از هنرمندان بزرگ ما از دل شهرستانها بیرون آمدند.
وی افزود: جشنواره باید محلی برای ارتقای کیفی آثار باشد و باید به هنرمندان بها دهیم تا شاهد افزایش آثار باکیفیت باشیم.
پیشکسوت بازیگری اظهار امیدواری کرد: آثار خوبی در این دوره از جشنواره اجرا شود.
مرکز تئاتر ملی نداریم
بهزاد فراهانی نیز اظهار کرد: مرکز تئاتر ملی نداریم و هرچه میگوئیم، کسی توجه نمیکند؛ این سیستم جزو نیازهای کشور است. هر استان باید یک مرکز ملی تئاتر داشته باشد و دانشکدهای در کنار هر مرکز بسازیم. فارغالتحصیلان میتوانند تئاتر را عام کنند. ما زاده پرورش هستیم؛ تئاتر این کشور بهترینها را از شهرستانها داشته است. باید در استانها مرکز تئاتر ملی داشته باشیم.
صدرالدین زاهد نیز یادآور شد: هنرمند، پیشرو جامعه است و تصمیم میگیرد چه خط قرمزی را با مسئولیت خود رد کند. جامعه ما تغییر کرده، ولی هنرمند و تئاترمان تغییر نکرده است. میبینم بچههای تئاتر با چه زجری کار میکنند. اگر امکاناتی فراهم نکنیم، برای تئاتر ما اتفاقی نمیافتد.
جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد
حسین سلیمی نیز اظهار کرد: تجلی تفکر، در جامعه تئاتر است؛ هر دوره جدیدی که در فرهنگ ایران شروع میشود، جشنواره تئاتر نماد آن فرهنگ است.
وی افزود: امروز پس از سه سال فشار فرهنگی و اجتماعی جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد.
عضو سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: جشنواره تقویتکننده تولید تئاتر در کشور است. نمونه بالندگی دوباره تئاتر باید در جشنواره دیده شود. پیشنهاد میکنم حضور استادان و گفتوگوی برجستگان ایران و جهان شکل گیرد. امیدوارم چهرههای برجسته حضور پیدا کنند. در شرایطی که ایران به دنبال گشایش گفتوگو با دنیا است، این اتفاق کمک خواهد کرد.
افشین هاشمی نیز با اشاره به تفاوتهای برگزاری و داوری آثار در این دوره از جشنواره گفت: در بازبینی کارهای شهرستان، سه داور در یک سالن رفتند و فیلمتئاترهای متقاضی را با دقت دیدند و با کارگردان نیز ارتباط گرفته شده است.
شهرام گیل آبادی نیز با بیان اینکه باید در جشنواره چهل و سوم فضایی متفاوت دیده شود، گفت: این امیدبخشی به جامعه و هنرمندان است و نشان میدهد تغییر عملی رخ میدهد.
وی همچنین پیشنهاداتی برای دیده شدن آثار حاضر در جشنواره در استانها و تکریم گروههای حاضر استانی در استانهای خود ارائه کرد.
چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر سوم تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ برگزار میشود.
نظر شما