به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهروز مفید درباره لزوم ساخت سریالهایی در تلویزیون که روحیه جوانمردی را بالا میبرند، اظهار کرد: سریال «مهیار عیار» نقبی به گذشته ما داشت؛ فضای پرافتخاری که دلمان میخواست و تمایل داشتیم منتقل شود.
وی با اعتقاد بر اینکه فضای تلویزیون مدتهاست با سریالهایی با موضوعات روز از جمله آثار اجتماعی و پلیسی درگیر شده است، افزود: چنین سریالهایی کمی متأثر از شبکههای ماهوارهای ساخته میشود. در این فضا، سریال «مهیار عیار» توانست به آنچه که البته حرف جدیدی نیست و ما همیشه در فضای تاریخی داشتهایم تلنگری بزند، اما شاید مقداری از آن غفلت شده بود.
تهیهکننده عنوان کرد: تلویزیون درگیر یکسری داستانهایی شده بود که شاید در جای خود ضروری باشد، اما بیش از اندازه حجم و فضای نمایشی ما را پر کرده است، از همان ابتدا که ساخت سریال «مهیار عیار» پیشنهاد شد، آنچه برای من نوستالژی داشت این بود که ما از کودکی کنار پدربزرگهایمان داستانهایی را میشنیدیم که رنگ و بوی جوانمردی داشت؛ شخصیتهایی که بهخاطر کمک به افراد ناتوان شاید خودشان را قربانی میکردند و همیشه مورد تمجید ما بودند.
وی این سریال را تلنگری دانست تا یادآوری کند که چقدر مخاطب به داستانهای جوانمردی علاقهمند است و گفت: مخاطب به شنیدن قصههای جوانمردان ایرانی علاقهمند است. همین که ما به مقطعی از تاریخمان میرویم، کنار کسانی قرار میگیریم که ۳۰۰ سال پیش تجارت میکردند، در مورد پیشرفت و صنعت ایران حرف میزنند، به ما حس خوب میدهد.
تهیهکننده «مهیار عیار» خاطرنشان کرد: به نظرم تلویزیون در این راستا قدمهایی را برداشته استT بر این اساس هم پیشنهاد ساخت فصل جدید این سریال را به ما داده است و هم سریالی نظیر «پوریای ولی» را در دستور ساخت دارد؛ اینها همه کمک میکند که ما از گنجینهای که داشتیم بیشتر بهره بگیریم.
مفید بیان کرد: ما باید وارد داستانهای ادبیاتمان بشویم؛ از مولوی گرفته تا سعدی. این قصهها به دلیل اینکه از جنس خودمان است، متعلق به خودمان است و در ناخودآگاهمان حضور دارند، تاثیرشان به مراتب از آثار خارجی میتواند بیشتر باشد.
وی ادامه داد: گاه فضای طنز بر آثار نمایشیمان غالب میشود یا فضاهای امنیتی و پلیسی مدتهاست بخش اصلی آثار نمایشی تلویزیون شده است. در حالیکه اساس این است که بتوانیم واریتههای مختلفی را در اختیار مخاطبمان قرار دهیم. مدتهاست در مورد ساخت آثار تاریخی نه به معنای سیاسی که البته آن هم باید سر جای خودش باشد، آثار تاریخی به معنای زندگی، به معنای روابط انسانیمان تقابل شده و حالا رفتن به سراغ شخصیتی همچون پوریای ولی یا اقبال از سریال «مهیار عیار» به این دلیل بود که به سراغ موضوعات تاریخی جوانمردی رفتیم.
کشور ما مهد تمدن فرهنگی است
تهیهکننده با اشاره به ویژگیهای سریال «مهیار عیار» گفت: این سریال فرصتی بود که ما نگاهی به فرهنگی ایرانی-اسلامی خود در گذشته داشته باشیم. در مقطعی که ما جزو امپراطوریهای بزرگ در جهان بودیم. دارای صنعت نساجی و روابط تجاری با دنیا بودیم. شاهد حضور مستشرقین بودیم و برای نسل جدید ما یادآور این است که کشور ما مهد تمدن فرهنگی است.
مفید افزود: در این سریال از شخصیتهای تاریخی استفاده کردیم؛ مثل حکیمی که شاگرد شیخبهایی بود و یادآور نسلی بود که هم دستی بر علم داشتند و هم کنار مردم بودند. یا جوانی که عمری را به راهزنی مشغول بود، اما میتواند تحت تأثیر یک حکیم، دچار چه تغییراتی شود. مهیار بهعنوان قهرمان داستان ما کسی بود که گذشته قابل دفاعی نداشت، اما بر اثر جوانمردیِ یک تاجر، زندگیاش متحول میشود. چیزی که در بزرگترین و معروفترین داستان دنیا یعنی «بینوایان» هم با آن روبهرو بودیم. اینها قصههایی است که در گذشته زیاد شنیدیم و یادآوری آنها میتواند حس خیلی خوبی به مخاطب بدهد و سریال «مهیار عیار» به دلیل اینکه جمعی از این موضوعات را داشت توانست خود را در دل مخاطبان جا کند.
اعلام آمادگی سیمافیلم برای ساخت فصل دوم
وی با بیان اینکه سیمافیلم برای ساخت فصل دوم «مهیار عیار» اعلام آمادگی کرده است، از دلنگرانیها برای تولید فصل دوم هم گفت؛ اینکه همیشه ساخت فصل دوم مشکلتر از فصل اول است و در عین حال بیان کرد: تاریخ ما پر از گنجینه است، من نگران قصه نیستم، اما به دنبال این هستیم قصهای روایت شود که نسبت به فصل قبل گام رو به جلویی داشته باشد و تکرار گذشته نباشیم.
مفید با بیان اینکه سریال «مهیار عیار» نخستین کار تاریخیاش پس از چندین سریال با موضوعات اجتماعی است، درباره استفاده از تکنولوژی و جلوههای ویژه در به تصویر کشیدن آثار تاریخی و جلوگیری از ساخت آثار در لوکیشنهای تکراری بیان کرد: سریالهای تاریخی ما نیازمند آن است که در فضای استودیویی مستقر بشوند.
ویگفت: ما بهشدت نیازمند امکانات روز دنیا همچون ویژوآلها هستیم و در غیر این صورت درجا میزنیم. ما در سریال «مهیار عیار» هم برخی صحنههای مربوط به نقشجهان یا زایندهرود را با امکانات ویژوآل به تصویر کشیدیم، اما همچنان جای کار، بسیار زیاد است، البته شنیدهام سریال «موسی (ع)» این تکنولوژی را تجربه میکند که امیدوارم پاسخ دهد. به دلیل فضاهای تکراری در سریالهایمان، کیفیت کارها گاهی لطمه دیده است. تا زمانی که فضای استودیویی، همچنین امکانات ویژوآل برای سریالسازی فراهم نباشد، دچار تکرار در فضاسازی خواهیم شد.
منبع: ایسنا
نظر شما