کمربندی «مدافعان حرم» بابل، پروژه‌ای لاک‌پشتی با رنجی ۳۰ ساله

پروژه کمربندی «مدافعان حرم» بابل یکی از پروژه‌های مهم و استراتژیک این شهر بوده که با هدف کاهش بار ترافیکی و بهبود شرایط حمل‌ونقل شهری طراحی شده است، قدمت این پروژه به نزدیک 30 سال پیش بازمی‌گردد و تکمیل آن نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف و اختصاص بودجه با ردیف ملی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، گستردگی جغرافیایی شهر بابل و عبور مسافران زیاد از این شهر موجب تحمیل بار ترافیکی سنگینی بر این شهر شده است و بهره‌برداری از کمربندی جنوبی بابل نیز نتوانسته از حجم این بار ترافیکی به میزان قابل توجهی بکاهد، چرا که ترافیک سنگین ایجاد شده در میدان کشوری و میدان حمزه این شهر هنوز به قوت خود باقی است.

شهر بابل، دو کمربندی معروف به نام‌های کمربندی غربی و شرقی دارد که کمربندی غربی در فاصله ایستگاه آمل تا میدان دوم حمزه‌کلا یا بسیج و کمربندی شرقی در فاصله میدان کشوری تا حمزه‌کلا قرار دارد، میزان ورود و خروج خودروهای سبک و سنگین در فاصله میدان کشوری تا بازار شهر تا حدی است که در برخی از ساعات روز، این مسیرها به طور کامل قفل می‌شود و بستن چهارراه نواب نیز نتوانسته به رفع این مشکل کمکی بکند.

وجود این ترافیک سنگین موجب شد تا مسئولان شهری بابل به فکر احداث کمربندی شرقی دوم که اکنون با نام مدافعان حرم از آن یاد می‌شود، بیفتند اما احداث این پروژه که از میدان هادی نوروزی آغاز می‌شود و تا جاده بهنمیر ادامه دارد با وجود هزینه‌های چند ده میلیاردی، سال‌هاست به حال خود رها شده است، اگرچه بازدیدها و دستورالعمل‌هایی برای تکمیل این پروژه در تمام این سال‌ها انجام شده است و حتی در سال ۹۲ با حضور معاون وقت وزیر راه و شهرسازی و رئیس وقت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تصمیماتی برای تسریع در پروژه گرفته شد و در همان سال‌ها بر پایان رساندن این پروژه و تأمین بودجه ملی و استانی آن از سوی شهردار وقت بابل تاکید شد ولی با گذشت ۱۱ سال هنوز فازهای آن تکمیل نشده است و به‌طور لاک‌پشتی و چشم‌انتظار تأمین بودجه ملی به پیش می‌رود.

کمربندی مدافعان حرم بابل، پروژه‌ای لاک‌پشتی با رنجی ۳۰ ساله

اختصاص ۴۰ درصدی اعتبارات عمرانی شهرداری برای توسعه معابر و راه‌های درون شهری بابل

مرتضی کاردگر، رئیس شورای اسلامی شهر بابل با بیان اینکه این شهرستان به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر استان مازندران در بخش ترافیک و تردد خودرو دچار مشکلاتی است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مشکلات ترافیکی این شهرستان با حضور گردشگران در این شهر و مسافرانی که مسیر بابل را برای تردد به مشهد مقدس و شهرهای ساحلی انتخاب می‌کنند دو چندان می‌شود و این مشکلات موجب شده است که این شهر بار ترافیکی سنگینی را در سال‌های اخیر تجربه کند.

وی می‌افزاید: توسعه مسیرهای ارتباطی یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداری و شورای شهر بابل است، چرا که توسعه راه‌های ارتباطی رفاه و آسایش مردم را به همراه خواهد داشت، در همین راستا بیش از ۴۰ درصد اعتبارات عمرانی شهرداری برای توسعه معابر و راه‌های درون‌شهری و زیرساخت‌های این حوزه هزینه می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بابل با بیان اینکه پروژه احداث کمربندی شرقی دوم یکی از مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های شورا و شهرداری در راستای خدمت به مردم و برای برون‌رفت از مشکلات ترافیکی ایجاد شده در شهر است، ادامه می‌دهد: این طرح در سه فاز شروع به کار کرد، فاز نخست این طرح با هزینه‌های سنگین برای تملک آغاز شد و این تملک به‌جز در یک قطعه، تمام شده است، این یک قطعه نیز کار قانونی آن به پایان رسیده است و با انتخاب کارشناس و قیمت‌گذاری توسط کارشناس عملاً در تملک شهرداری قرار دارد، چرا که مالک آن به نظر کارشناس دادگستری تمکین نکرد و شهرداری هزینه را به حساب دادگستری واریز کرده است و به‌زودی با دخالت و نظر دادستان محترم بابل این قطعه نیز بازگشایی خواهد شد.

تکمیل پروژه نیازمند اختصاص بودجه ملی است

رئیس شورای شهر بابل اضافه می‌کند: این طرح که در سه بخش ۵۰۰ متری، ۱۱۰۰ متری و ۱۰۵۰ متری در حال انجام بوده تا کنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در تمام این مراحل اهالی و مالکان منطقه با شهرداری و شورای شهر همکاری بسیار خوبی داشته‌اند.

کاردگر می‌گوید: عمل نکردن یکی از پیمانکاران به تعهد خود یکی از مشکلات پیش روی اجرای این طرح است، پروژه مذکور در دو جهت در حال انجام است، یکی از میدان فاضل به سمت میدان شهید محسن‌پور و دیگری از میدان محسن‌پور به سمت میدان فاضل که یکی از پیمانکاران در حال به پایان رساندن تعهدات خود هست اما پیمانکار دیگر در تعهد قرارداد خودش خللی ایجاد کرد که شامل ماده ۴۶ شد و قرارداد به سامانه برای انتخاب پیمانکار دیگر رفته است.

وی با اشاره به زمان به پایان رساندن این پروژه تاکید می‌کند: گستردگی کار و هزینه‌هایی که باید برای زیرسازی، روشنایی و آسفالت این طرح در نظر بگیریم، بسیار زیاد است و نیازمند بودجه ملی است اما شهرداری و شورای شهر تمام سعی و تلاش خود را برای تمام شدن این پروژه و برون‌رفت از مشکلات ترافیک به‌کار گرفته است تا بهره‌برداری از این طرح در نیمه نخست سال آینده با وجود آنکه بخش بزرگی از آن هنوز باقی مانده است، صورت بگیرد.

کمربندی مدافعان حرم بابل، پروژه‌ای لاک‌پشتی با رنجی ۳۰ ساله

کمربندی شرقی دوم یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهرداری بابل

سیدحامد بیکایی، شهردار بابل نیز با بیان اینکه طرح کمربندی شرقی دوم یا مدافعان حرم یکی از طرح‌های مهم شهرداری بابل و یکی از مطالبات و انتظارات به‌حق مردم بابل است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح تفصیلی این پروژه از سال ۱۳۷۲ تصویب شد و مردم این شهر همچنان چشم انتظار بهره‌برداری از این طرح هستند.

وی می‌افزاید: مهم‌ترین اولویت شهرداری در بابل درحال‌حاضر اجرای همین پروژه مدافعان حرم یا همان کمربندی شرقی دوم بابل است که با پشتوانه شورای اسلامی شهر در دستور کار قرار دارد و طی نشستی که با پیمانکاران داشتیم، به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم و امیدواریم این پروژه هر چه سریع‌تر و در کمترین زمان به پایان برسد.

شهردار بابل ادامه می‌دهد: این پروژه به طول ۳.۲ کیلومتر که با هدف توسعه شبکه ارتباطی معابر و همچنین کاهش حجم ترافیک درون شهری و سهولت دسترسی در حال اجراست، پیشرفت خوبی داشته است و اجرای آن این قابلیت را دارد که بخش عمده ترافیک در شرق شهر بابل را ساماندهی کند؛ پروژه کمربندی مدافعان حرم در روان‌سازی ترافیک غرب به شرق استان بسیار مؤثر خواهد بود و در آینده نزدیک شاهد کاهش بار ترافیکی در این شهر خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، پروژه کمربندی «مدافعان حرم بابل» یک طرح حیاتی برای رفع مشکلات ترافیکی این شهر محسوب می‌شود، اگرچه چالش‌های زیادی بر سر راه اجرای آن وجود دارد، اما امید است که با همکاری تمام نهادهای ذی‌ربط و تخصیص منابع مالی مناسب، این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد تا بتواند تأثیرات مثبت خود را بر زندگی روزمره ساکنان بابل داشته باشد.

کد خبر 827321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.